Analyse
Capgemini : de weg is nog lang 6 jaar geleden - vrijdag 31 december 2010

De groep lijdt onder haar beperkte aanwezigheid in de groeilanden en haar rentabiliteit blijft veel lager liggen dan die van de zwaargewichten uit de sector.

Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

 

Hoewel de verkopen in het 3de kwartaal van 2010 op vergelijkbare basis terug met 2,5% stegen, zijn de verwachtingen van Capgemini, zoals wij hadden voorspeld, minder optimistisch dan in juli. Over de 2de jaarhelft zal de interne omzetgroei uitkomen op 3,5 à 3,7%, terwijl eerst een cijfer van 3 à 5% was vooropgezet. Dat komt vooral omdat de groep hinder ondervindt van het feit dat ze ongeveer 75% van haar omzet realiseert op het oude continent, waar de economie relatief vierkant blijft draaien, terwijl er overal elders sprake was van een fors herstel. De groep nam weliswaar al maatregelen om daar iets aan te doen, onder meer door aanwervingen in lageloonlanden, maar eind september kwamen nog altijd maar 37% van de medewerkers uit die landen. Capgemini mikt op overnames in de groeilanden en in de Verenigde Staten en nam o.a. voor 233 miljoen euro - een correcte prijs - ook een 55 %-belang in CPM Braxis, de Braziliaanse nummer één in informaticadiensten. De groep zou gezien haar relatief beperkte omvang op wereldschaal ook zelf een overnameprooi kunnen worden maar daarop speculeren we niet. Voor 2010, 2011 en 2012 tippen we respectievelijk op een winst per aandeel van 1,75 EUR, 2,3 EUR en 2,6 EUR. 
Hoewel de koers (in EUR) de afgelopen jaren weinig aanleiding gaf tot enthousiasme blijft het aandeel volgens ons overgewaardeerd. Verkopen.

 

Koers op het moment van de analyse: 35,63 EUR

 

 

Franse groep, op wereldvlak een van de grootste en in Europa de grootste inzake informaticadiensten.

 

Deel dit artikel