TISCALI - Bedrijf zet zijn expansiestrategie voort, maar koers houdt al rekening met goede vooruitzichten
• Telecommunicatie
• Milaan (Euro.NM)
• 865 EUR
Tiscali, de Italiaanse pionier voor gratis internettoegang, pakte uit met zijn voorlopige resultaten van ‘99. De omzet bedroeg 32,7 miljoen EUR (1,3 miljoen EUR in ‘98) waarvan 60 % voor de vaste telefonie en 40 % voor internet. Het nettoverlies (5,5 miljoen EUR) is niet zo groot als verwacht, omdat bepaalde projecten voor e-commerce opgeschoven zijn naar dit boekjaar. Tiscali telt nu 1,6 miljoen internetabonnees tegenover 850.000 eind ‘99. Deze forse stijging is uitstekend nieuws, want de evaluatie van internetbedrijven wordt rechtstreeks gekoppeld aan het aantal abonnees. In amper 5 maanden voerde Tiscali met succes zijn expansiestrategie uit om de Europese nummer één te worden voor gratis internettoegang en binnen 3 jaar over een Europees netwerk met hoog debiet te beschikken. Zo kocht het 2 Franse bedrijven (A-Télécom en Nets), 2 Belgische gratis internetproviders (FreeGates en FreeWeb), een Zwitserse internetprovider (Datacomm) en een Tsjechische (CdTelekomunikace).
Wat de infrastructuur betreft, heeft Tiscali 15 % verworven van E-Via, dat tegen 2004 meer dan 8.000 km optische vezel zal installeren in 100 Italiaanse steden. Verder plant het een participatie van 15 % in de on-line broker en toekomstige bank @ImiWeb (van de 2e Italiaanse bank Sanpaolo-IMI). Ten slotte is Andala (waarvan het 61 % in handen heeft) prima geplaatst om één van de 5 UMTS-licenties (GSM van de derde generatie) in de wacht te slepen.
Het bedrijf heeft een mooi groeitempo, maar de vele introducties van hightechbedrijven op de Euro.NM van Milaan en elders (LibertySurf en France Telecom Multimédia in Frankrijk, T-online in Duitsland) zullen het aanbod aan internetwaarden doen toenemen en de interesse voor Tiscali doen dalen. De koers houdt al rekening met de gunstige vooruitzichten en de appreciatiemarge is beperkt. NIET KOPEN.