Wat te denken van de veiligheidsprocedures die Banco Santander Consumer Bank aanwendt?
Registreer u op onze site en volg onze aanbevelingen rond sparen
Toegangscode per mail bij openen van een spaarrekening
Wie een spaarrekening opent bij Banco Santander Consumer Bank ontvangt per e-mail het rekeningnummer, de gebruikersnaam en de toegangscode. Een abonnee vreest dat die toegangscode in verkeerde handen kan terechtkomen (bijvoorbeeld door hacking van zijn e-mail).
Om dat te voorkomen, is de toegangscode slechts beperkt geldig en moet ze worden aangepast wanneer u zich de eerste keer aanmeldt op het onlinebankingplatform. Het wijzigen van de toegangscode gebeurt bovendien met een code die per sms wordt verstuurd naar het telefoonnummer opgegeven bij de opening van de rekening.
Unieke sms-code
Om transacties zoals een overschrijving naar een andere rekening te ondertekenen of om persoonlijke gegevens te wijzigen, vereist Banco Santander Consumer Bank om een unieke sms-code in te geven. Het gaat om een code die verstuurd wordt naar het door u opgegeven telefoonnummer. Zonder die unieke code kunt u geen transacties autoriseren.
Op die manier wordt het risico op misbruik zo klein mogelijk gehouden.
Wijzigen van de referentierekening
Aan de spaarrekeningen van Banco Santander Consumer Bank is altijd een referentierekening gekoppeld. Meer precies gaat het om een door u opgegeven rekening bij een andere bank vanwaar en naar waar u gelden kunt storten op een spaarrekening bij Banco Santander Consumer Bank.
Om misbruik te voorkomen, is het wijzigen van die referentierekening enkel mogelijk door schriftelijk een aanpassing aan te vragen. U dient die aanvraag te vervolledigen met een kopie van de identiteitskaart en door geld te storten vanaf de nieuwe referentierekening.
Soms geen sms-code nodig
Een abonnee merkte op dat er geen sms-code nodig is om in te loggen in het onlinebankingplatform. Enkel het invullen van de gebruikersnaam en de gebruikerscode volstaat.
Banco Santander Consumer Bank laat weten dat een sms-code niet nodig is omdat het louter inloggen op het onlinebankingplatform geen risico’s inhoudt. Het is pas wanneer u geld wilt overmaken naar een andere rekening dat de sms-code vereist wordt.
Referentierekening moet zijn gekoppeld aan Belgische bank met kantorennetwerk
Een abonnee las op de website van Banco Santander Consumer Bank dat enkel een referentierekening van een Belgische bank, die bovendien over een kantorennetwerk beschikt, wordt toegestaan.
Waarom is dat zo?
Santander Consumer bank is volgens de antiwitwaswetgeving verplicht om haar klanten zo goed mogelijk te identificeren om risico’s van fraude en witwassen te beperken. Aangezien het aanbod van de bank 100% online is, beschikt ze niet over de mogelijkheid om de identiteit van haar klanten fysiek te controleren.
Santander Consumer Bank doet daarom een beroep op de referterekening bij een andere Belgische bank (met kantorennet). De procedure hieromtrent werd onlangs versoepeld waardoor het criterium ‘met kantorennet’ geen absolute vereiste meer is.
Santander Consumer Bank behoudt zich wel het recht voor om, bij gelegenheid, een referterekening bij bepaalde Belgische banken te weigeren als er twijfels zouden bestaan over de toepassing van de wettelijke voorschriften inzake correcte identificatie van klanten.
Profiteer gratis van al onze aanbevelingen rond sparen. 1 maand gratis!