Analyse
Medirect Bank: waarom 3 maanden vooropzeg? 3 jaar geleden - donderdag 9 januari 2014

Als men geld wil opnemen van de ME3-spaarrekening moet men drie maanden wachten. Waarom heeft de onlinebank deze voorwaarde ingesteld?

Doordat het geen gereglementeerde rekening betreft (de reden waarom op de intresten een roerende voorheffing van 25 % wordt aangerekend), kan de onlinebank een dergelijke voorwaarde aan haar spaarrekening verbinden.

 

Medirect Bank vraagt een vooropzeg van drie maanden om 2 redenen:
– De bank heeft zo een betere controle over het cashmanagement (beheer in- en uitgaven). Aangezien de bank drie maanden op voorhand weet wanneer ze geld zal moeten vrijmaken, kan ze veel beter plannen dan een andere bank die van de ene dag op de andere kan worden geconfronteerd met opnemingen.

 

– De bank hoopt zo langetermijnspaarders aan zich te binden, een soort klantenbinding als het ware. Als u als spaarder weet dat u van tijd tot tijd opnemingen zal moeten doen, wordt u geen klant bij de onlinebank omdat u telkens te lang zal moeten wachten op uw geld.

 

De instelling is niet direct van plan om deze vooropzeg te laten varen. Het sluit evenwel niet uit dat er mogelijk andere spaarrekeningen komen zonder vooropzeg.

 

Deel dit artikel