TURNAROUND

 

Bedrijven moeten heel wat factoren de baas blijven om aandeelhouderswaarde te kunnen creëren en winst te maken. De meeste ondernemingen zijn flexibel genoeg en goed geleid om aan al die uitdagingen het hoofd te bieden. Sommige bedrijven slagen daar echter op een bepaald ogenblik niet meer in en krijgen het moeilijk. De omzet valt terug, de winst verschrompelt en de beurskoers krijgt klappen. Er zijn heel wat redenen hiervoor zoals onder meer zware concurrentie, winstmarges onder druk door hoge grondstoffenprijzen of algemene toename van de kosten, daling van de verkopen, te weinig investeringen de jaren ervoor, management zonder visie…De lijst is te lang om op te noemen. We spreken dan nog niet van gebeurtenissen die het bedrijf zelf niet in de hand heeft.


Willen deze bedrijven de mindere periode of de neergang te boven komen, moeten maatregelen genomen worden. Ze moeten de negatieve toestand kunnen ombuigen en een turnaround realiseren. Ze worden gedwongen om te veranderen, ook bedrijven die vastgeroest zijn in oude gewoonten en een beperkt vermogen hebben om te veranderen. Hoe langer het management de problemen onderschat of hoe trager het reageert, hoe moeilijker het natuurlijk wordt om die turnaround te doen.