PROFIT WARNING

· Bedrijven doen een winstwaarschuwing ("profit warning" in het Engels) om de buitenwereld ervan te verwittigen dat ze niet in staat zullen zijn om de vooraf geraamde winst te halen. Maar eigenlijk gaat het verder dan dat, want ook verlieslatende bedrijven kunnen een profit warning uitsturen om te zeggen dat het verlies nog groter zal zijn dan verwacht. Een resultatenwaarschuwing zou dus eigenlijk een correctere term zijn.

· Dat een onderneming de eerder vooropgezette winst toch niet zal halen kan een conjuncturele oorzaak hebben - en dus tijdelijk zijn - maar ook een structurele oorzaak, en dat betekent dat die oorzaak van blijvende aard is, wat veel erger is. Het kan zowel te wijten zijn aan externe factoren waarop de groep geen greep heeft, als aan interne factoren, zoals onbekwaamheid en een gebrek aan efficiëntie. Een treffend voorbeeld in dit verband is het recente schandaal rond luchtvaartbedrijf EADS.

· Bij een profit warning daalt normaal gezien de koers van het betrokken aandeel. Om te weten of dat op een overdreven manier gebeurt, zodat er een buitenkans ontstaat om te kopen, moet men bekijken hoe duur het aandeel geworden is. Er is sprake van een overdreven reactie als de koersdaling gebeurt op het ogenblik dat het aandeel niet te duur is en indien de oorzaak van de problemen de langetermijnvooruitzichten van de onderneming niet op de helling zet. Als de oorzaak voor de winstwaarschuwing niet te erg is en indien het aandeel na de winstwaarschuwing goedkoop is, mag een aankoop van het aandeel overwogen worden. Het is dus van primordiaal belang om de oorzaak van de winstwaarschuwing te kennen. U moet dus goed kijken of de profit warning fundamentele veranderingen meebrengt voor het bedrijf of niet. Als dit niet het geval is, en als de koers overdreven heeft gereageerd, ontstaat er een mooie kans om te kopen.