PRICING POWER
De pricing power is de mate waarin een onderneming
in staat is om de prijzen van haar producten of diensten te verhogen zonder dat
de klanten gaan afhaken. Bedrijven met een sterke pricing power kunnen de
stijging van de productiekosten (duurdere olie
of grondstoffen) verhalen op hun klanten en beter het hoofd bieden aan
de druk van minder dure producenten.
Ze eullen dan ook stevigere
en stabielere winstperspectieven hebben. Een sterke pricing power is immers een
buffer die bedrijven beschermt tegen allerlei factoren die aan schommelingen
onderhevig zijn.
Natuurlijk zit de pricing power ook vaak in dekoers verrekend. Meestal gaat het om dure aandelen. Maar als er bedrijven zijn die een strategie opzetten, die gericht is op het verhogen van de pricing power, kan het interessant zijn om daarin te beleggen.
Vergeet echter niet dat de pricing power niet eens en voorgoed verworven is. Als de merkbekendheid afbrokkelt, of als een bedrijf plots moet optornen tegen een vernieuwend product of dienst, kan de pricing power als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Bedrijven met een sterke pricing power focussen vaak op imago, mode en een bepaalde levensstijl. Bedrijven die luxeproducten- en diensten aanbieden, beschikken dan ook vaak over een hogere pricing power dan andere.