PHISHING

Wat is phishing
Fraudeurs proberen via een officiële email of via de opmaak van een spiegelsite gevoelige en persoonlijke informatie van u te ontfutselen om daar later onrechtmatig gebruik te kunnen van maken.

 

Bij phishing (Engels voor vissen of 'hengelen naar informatie') worden e-mails verstuurd die ogenschijnlijk afkomstig zijn van een 'officiële' instelling en waarin de bestemmelingen met een smoesje wordt verzocht om persoonlijke gegevens (nummer bank- of kredietkaart, wachtwoorden, pincodes, geboortedatum, enz.) te verstrekken. Zodra de oplichters in het bezit zijn van uw gegevens, zullen ze proberen om op één of andere manier geld van uw rekeningen of kaarten te halen.
Een andere manier om persoonlijke informatie van u te bemachtigen, is u te vragen om op een bepaalde site, te bereiken via een link in de email, bepaalde gegevens door te geven. Die website is een frauduleuze spiegelsite van uw financiële instelling (met een naam die er enorm op lijkt) en ziet er vrij officieel uit.

 

Reageer nooit op dergelijke verzoeken en klik zeker niet op de aangeduide links. Indien u niet helemaal zeker bent, neem dan eerst voor alle veiligheid via een ander medium contact op met uw bank, bijvoorbeeld via de helpdesk. Geef ook nooit zomaar uw persoonlijke gegevens zoals toegangscodes via email of telefonisch door. Het is niet het eerste en zal zeker niet het laatste geval zijn van phishing. Verschillende banken in binnen- en buitenland hebben reeds één of meerdere dergelijke pogingen bij hun klanten ontdekt. Wees dan ook altijd op uw hoede.