CROWDFUNDING

Op enkele jaren tijd heeft crowdfunding een steile vlucht genomen en is het van een randverschijnsel uitgegroeid tot een waar fenomeen. Het woord zegt het zelf: het ruime publiek (crowd), dat via het internet wordt aangesproken, zorgt voor financieringsmiddelen (funding). Het samenbrengen van heel wat kleine bedragen mondt al gemakkelijk uit in een aanzienlijk totaalbedrag.

 

Wie laat er zich mee in en waarom?

De te financieren projecten zijn niet onder één noemer te brengen en lopen enorm uiteen. Ten eerste zijn er bedrijven, vaak een start-up, die via deze methode kapitaal willen ophalen. De belegger wordt dan aandeelhouder van het bedrijf.

 

Ten tweede zijn er bedrijven, organisaties of andere instellingen die een lening aan het ruime publiek vragen. Deze betalen ze dan terug met intrest.

 

Ten derde zijn er individuelen of groepen van personen die een donatie of sponsoring vragen en iets geven als tegenprestatie.

 

Knelpunten

In ons land moet de grote boom nog komen. Zeker wat het financieren van bedrijven betreft. Ook op wettelijk vlak is alles nog niet tot in de puntjes geregeld. Vandaag kan zowat iedereen 100 000 EUR inzamelen voor zijn eigen project zonder op de radar van de FSMA te verschijnen. Eenmaal boven dit bedrag doet men beroep op het openbaar spaarwezen en dan is men verplicht een loodzware administratieve en financiële inspanning te doen.