Peugeot

FR0000121501
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
18,90 EUR 23/08/2019 0:00 Parijs
0,00 EUR (0,00 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
17,20 25,14  52 weken min max
-18,05 % Rendement 1 jaar
4,16 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?
Lees hier onze analyse.

Artikels

  • Analyse
    Recordresultaat voor Peugeot 5 maanden geleden - maandag 4 maart 2019
    Het dividend is opgetrokken.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De verkopen van Peugeot bereikten in 2018 een record 7 maanden geleden - dinsdag 22 januari 2019
    Dit is te danken aan de integratie van Opel.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    De verkopen bereikten in 2018 een record (3,88 miljoen voertuigen; +6,8% t.o.v. 2017). Dit is te danken aan de integratie van Opel. Voor de merken Peugeot, Citroën en DS vielen de verkopen met 12% terug. De groep versterkte zich in Europa (nu 80% van de omzet) maar verloor veel terrein in China (-32%) en het Midden Oosten (-53%). Over de vooruitzichten voor 2019 werden nog geen details bekendgemaakt, maar wellicht komt er geen beterschap. De verkopen dreigen te lijden onder de brexit, de vertraging van de Europese economie en de aanhoudende moeilijkheden op de niet-Europese markten. Zo werpt de aangepaste commerciële strategie in China haar vruchten nog niet af. Wel zal de groep haar winstgevendheid kunnen afschermen (zal beter haar prijzen kunnen verdedigen ondanks de concurrentie). De vooruitzichten zijn deels verrekend in de koers.

    Koers op het moment van de analyse: 21,46 EUR

    Peugeot is de 2e grootste Europese autoconstructeur na Volkswagen. De groep commercialiseert de merken Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall (in het VK). De groep wil deze 2 laatste merken integreren om er synergieën uit te putten en de winstgevendheid van de groep op te drijven.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Na de aankondiging van het goede resultaat van de integratie van Opel klom de koers van Peugeot met 15% 1 jaar geleden - donderdag 26 juli 2018
    Het aandeel knoopte zo weer aan met zijn niveau van 10 jaar geleden.

    Het is te laat om te kopen. Heeft u het aandeel in portefeuille, dan mag u echter HOUDEN.

    De integratie van het merk Opel (verworven in 2017) gaat er goed op vooruit. Terwijl over de laatste 5 maanden van 2017 de bedrijfsmarge in het rood belandde (-2,5%), dikte ze nu aan tot 5%! De vaste kosten namen af met 28% en de verkoopprijzen werden lichtjes opgetrokken. Desondanks blijft de groep voorzichtig en stelt ze haar marge beoogd tegen 2026 (meer dan 6%) niet opwaarts bij. Er is namelijk veel werk voor de boeg om de verkopen van Opel duurzaam op te drijven, de productiviteit op te voeren en synergieën te putten uit de diverse merken. En gezien 65,5% van de geproduceerde volumes in Europa worden verkocht, dreigen de verkopen te dalen zodra het moreel van de consument afneemt of de economie vertraagt. Over het 1e halfjaar konden ook de merken Peugeot en Citroën goed presteren. De inschrijvingen stegen met 8,3% en het aandeel van winstgevendere auto’s in de groepsomzet nam toe. De omzet (van beide merken) klom zo met 11,4%. De winstmarge kwam uit op 8,5% (t.o.v. 7,3% een jaar voorheen). Deze marge bedroeg ter vergelijking 8,9% bij BMW en 9,7% bij Mercedes (van de groep Daimler).

    Koers op het moment van de analyse: 23,74 EUR

    Peugeot is de 2e grootste Europese autoconstructeur na Volkswagen. De groep commercialiseert de merken Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall (in het VK). De groep wil deze 2 laatste merken integreren om er synergieën uit te putten en de winstgevendheid van de groep op te drijven.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Overname Opel stimuleert omzetgroei Peugeot 1 jaar geleden - donderdag 26 oktober 2017
    De hamvraag is echter of de rentabiliteit zal volgen.

    Opel moet nog geherstructureerd worden, en dat wordt geen makkelijke klus. De beloofde synergie-effecten zitten volgens ons al grotendeels in de koers verrekend.
    HOUDEN.

    Zoals verwacht kreeg de omzetgroei van Peugeot een forse opkikker in het 3de kwartaal door de overname op 1 augustus van Opel: de omzet klokte 31% hoger af t.o.v. een jaar eerder. Maar ook zonder Opel was er een omzetstijging van 7%, o.a. dankzij meerdere nieuwe modellen in het populaire SUV-segment (Peugeot 3008, 5008, ...). Het is echter afwachten in welke mate die omzetgroei zich ook zal vertalen in rentabiliteit. Alles zal afhangen van de mate waarin Peugeot erin slaagt om Opel (dat al sinds 1999 niet meer winstgevend is!) terug op de rails te krijgen. Een grote uitdaging, die ook nog eens bemoeilijkt wordt door het feit dat Peugeot tegelijkertijd zelf meer moet investeren in de elektrificering van zijn gamma en wereldwijd ook niet al te sterk staat. Momenteel profiteert de Franse autobouwer wel van het goede vormpeil van de Europese automarkt (goed voor 70% van de omzet, incl. Opel), maar als de economische groei in Europa in de toekomst een versnelling zou terugschakelen, riskeert ook de autosector dat te doen. Voorlopig laten we onze winstprognoses ongewijzigd op 2,20 EUR per aandeel voor 2017 en op 2,50 EUR voor 2018.

    Koers op het moment van de analyse: 20,06 EUR

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de tweede grootste autoconstructeur van Europa, met een aandeel van 5,2% van de de wereldmarkt ; realiseert 32% van zijn omzet buiten Europa. Naast de autodivisie omvat de groep ook een leverancier van onderdelen (Faurecia), een transport- en logistiekbedrijf (Gefco), financieringsbedrijven overkoepeld door PSA Finance, een divisie scooters en bromfietsen, een afdeling die motoren en versnellingsbakken verkoopt en Process Conception Ingenierie (industriële uitrustingen).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De omzetstijging van Peugeot is met een korrel zout te nemen 2 jaar geleden - donderdag 20 juli 2017
    Maar de groep kan haar winstgevendheid goed afschermen.

    Peugeot vindt de marge belangrijker dan de volumes. Dit weegt op het marktaandeel en de omzet, maar komt de winstgevendheid ten goede. De koers is fors gestegen sinds midden 2016 en houdt grotendeels rekening met de vooruitzichten. HOUDEN.

     

    In het 1e halfjaar klommen de verkochte volumes met 2,3%. Een cijfer dat men met een korrel zout moet nemen daar het gekleurd is door o.a. de heropgestarte activiteit in Iran (na de opheffing van de sancties opgelegd in 2016). Zonder de Iraanse filialen boerden de verkochte volumes echter met meer dan 10% achteruit. Een ontgoochelend resultaat terwijl de 2 belangrijkste markten van Peugeot (Europa, China) globaal gezien een sterke groei boekten. De verkochte volumes van het merk Peugeot gingen 15% hoger, o.a. dankzij de nieuwe 3008. Bij de merken Citroën (-12%) en DS (-46%) is de situatie echter zorgwekkender. Hierdoor kan de strategie (opwaardering van het gamma), althans deels, in vraag worden gesteld. Ook zal de overname van Opel hier niet echt iets aan veranderen (doet het ook minder goed). Niettemin denken we dat de winstgevendheidsdoelstellingen kunnen worden gehaald o.a. dankzij Carlos Tavares, die al 3 jaar CEO is en wiens kostenbeheersingsbeleid tot nog toe al vruchten afwierp. We handhaven onze winstramingen per aandeel op 2,10 EUR in 2017 en 2,20 EUR in 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 19,05 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5% van de wereldmarkt; de groep realiseert 36% van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 25,14 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 17,20 EUR
ISIN-code FR0000121501
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,35
Volatiliteit 33,72 %
Aantal bestaande aandelen 904.828.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 17,41 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 53.976 EUR
Score corporate governance 5
Land Frankrijk

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 2017 2016
Dividend 0,80 0,78 0,53 0,48
Courante winst 3,50 3,16 2,18 2,16
Nettowinst 3,50 3,16 2,18 2,16
Courante cashflow 6,86 6,05 4,60 4,62
Netto cashflow 6,86 6,05 4,60 4,62
EBIT 5,09 4,92 3,48 3,50
EBITDA 8,45 8,28 6,50 6,61
Boekwaarde 21,84 19,12 16,28 14,88
Tastbare boekwaarde 17,80 15,08 12,57 13,10

Prestaties (in euro)

Peugeot Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -7,83 % -1,29 % 3,01 %
Rendement 6 maanden -10,85 % 0,82 % 7,11 %
Rendement 1 jaar -18,05 % -2,53 % 6,90 %
Rendement 5 jaar 14,45 % 2,14 % 11,91 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 2017 2016 2015
Pay out 24,66 % 24,57 % 24,91 % 0,00 %
Current ratio 0,94 0,91 1,04 1,01
Return on equity 16,55 % 13,26 % 13,67 % 8,52 %
Total return on equity 16,55 % 13,26 % 13,67 % 8,52 %
Brutomarge 19,98 % 18,58 % 19,10 % 18,59 %
Nettomarge 4,45 % 3,62 % 3,98 % 2,20 %
EBIT marge 5,94 % 4,72 % 5,19 % 3,86 %
EBITDA marge 9,99 % 8,83 % 9,81 % 8,42 %
Belastingvoet 15,73 % 22,92 % 19,39 % 37,00 %
Gearing -46,43 -37,05 -46,61 -37,32
Eigen vermogen/ Balanstotaal 31,63 % 29,08 % 32,37 % 24,88 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018
Dividendrendement 4,16 % 4,05 %
Koers/ Courante winst 5,50 6,08
Koers/ Courante cashflow 2,80 3,18
Koers/ Boekwaarde 0,88 1,01
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,08 1,28
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,78 % -

(e) : raming

;