Peugeot FR0000121501

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
17,95 EUR 30/05/2017 12:42 Parijs
0,09 EUR (0,48 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
10,47 19,71  52 weken min max
29,96 % Rendement 1 jaar
2,80 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Peugeot (PSA) sloot een akkoord met General Motors om Opel over te nemen 2 maanden geleden - maandag 6 maart 2017
    De prijs is niet te duur maar...
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Peugeot overweegt Opel over te nemen 3 maanden geleden - woensdag 22 februari 2017
    Dankzij de fusie zou de groep de nr. 2 van de Europese autosector kunnen worden.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    De autoconstructeur overweegt de overname van Opel, een filiaal van General Motors. Dankzij de fusie zou de groep de nr. 2 van de Europese autosector kunnen worden met een marktaandeel van 16% na VW (24%). Wel vormt de winstgevendheid van Opel een probleem: zo is het van vóór 2000 geleden dat de groep winst boekte en stapelde ze over de laatste 15 jaar zo'n 15 miljard USD aan verliezen op. Mogelijks zal Peugeot hierover meer informatie geven wanneer ze haar jaarresultaten bekendmaakt op 23 februari.

     

    Koers op het moment van de analyse: 18,31 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Teleurstellende verkochte volumes voor Peugeot 4 maanden geleden - maandag 16 januari 2017
    De volledige resultaten worden over een paar weken bekendgemaakt.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    Peugeot zag zijn verkochte volumes met 5,8% klimmen in 2016 dankzij de heropstart van zijn activiteit in Iran. Zonder Iran zouden de verkopen met 2% zijn teruggevallen. Een vrij teleurstellend resultaat terwijl zijn twee voornaamste markten (Europa en China) een sterke groei kenden. Dit zou te wijten zijn aan een gebrek aan nieuwigheden en een te laag aanbod aan SUV's bij Citroën en DS. Desondanks menen we dat de groep winstgevend zal zijn (resultaten worden over een paar weken bekendgemaakt). Maar na de forse koersstijging sinds medio 2016 beschikt het aandeel over onvoldoende potentieel en is het niet koopwaardig.

     

    Koers op het moment van de analyse: 17,20 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Peugeot: onzetdaling 7 maanden geleden - vrijdag 28 oktober 2016

    Dit is een teleurstelling.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    De kwartaalomzet zakte met 5 %. Een ontgoocheling t.o.v. de omzet van Renault, die 13 % hoger ging dankzij de goede prestaties in Europa en het succes van de nieuwe modellen. Peugeot bevestigt niettemin zijn margedoelstellingen in de autosector: 4 % voor 2016-18, 6 % in 2021 (conform onze verwachtingen).

     

    Koers op het moment van de analyse:  13,74 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Peugeot en Renault versus de Brexit 11 maanden geleden - donderdag 30 juni 2016

    Daar de Franse autoconstructeurs hun omzet voor een groot deel in het VK boeken, is het goed mogelijk dat ze negatieve gevolgen ondervinden van de Brexit.

    Niettemin mag u Peugeot en Renault houden.  

     

    Minder verkopen

    Als gevolg van zijn beslissing om uit de Europese Unie te stappen, dreigt het VK af te stevenen op een recessie of op zijn minst een economische vertraging. Hierdoor zullen tevens minder auto's worden verkocht. Zo blijkt uit een raming van het onderzoeksbureau IHS Automotive dat de autoverkopen in het VK (2e markt van Europa na Duitsland) in 2017 met ±8 % zullen terugvallen. Een rake klap voor Peugeot (PSA), dat in het VK een marktaandeel heeft van 8,5 % en Renault, waarvan het marktaandeel er 10 % bedraagt (verkopen partner Nissan inbegrepen).

     

    Negatieve wisselkoerseffecten

    Daarnaast zullen de autoconstructeurs ook lijden onder de daling van het pond, eveneens een gevolg van het resultaat van het referendum. Gezien PSA niet lokaal produceert (en dus geen kostenbesparingen geniet, eens de kosten in euro omgezet), is de daling van de Britse munt voor de groep inderdaad hard te verduren. Door de omzetting in euro neemt haar resultaat immers flink af. Mogelijks zal dit haar aanzetten haar verkoopprijzen op te drijven om haar winstgevendheid af te schermen. Rekening houdend met de forse concurrentie zouden de verkochte volumes en het marktaandeel hierdoor echter kunnen slinken. Renault is dan weer minder blootgesteld aan de wisselkoerseffecten. Dit dankt de groep aan de inplanting van haar Nissan-filiaal in Sunderland. Desondanks zou het bedrijfsresultaat+ met 10 % kunnen terugvallen.

     

    Onzekerheid

    De reële impact van de Brexit op het resultaat van de autoconstructeurs zal vooral afhangen van de onderhandelingen over het nieuwe commercieel akkoord tussen het VK en de EU (douanerechten,...). Dit akkoord is echter niet voor morgen. In afwachting zal de onzekerheid een nefaste impact hebben op de resultaten van de Franse autoconstructeurs.
    We verlagen onze winstramingen per aandeel voor beide groepen. En al ging hun koers al lager in de laatste maanden, toch vinden we hun aandeel niet koopwaardig, gezien de onzekerheid ten gevolge van de Brexit. Wel mag u houden. 

     

    Koers op het moment van de analyse

    Peugeot: 11,07 EUR

    Renault: 68,33 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

     

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt 2/3 van zijn wagens (2,31 miljoen in 2009) in Europa, waarvan 45 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 9 % in Europa en 3,7 % op wereldniveau. Renault bezit 44,4 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 19,71 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 10,47 EUR
ISIN-code FR0000121501
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,42
Volatiliteit 44,43 %
Aantal bestaande aandelen 809.726.500
Beurskapitalisatie (in miljard) 14,46 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 58.075 EUR
Score corporate governance 6

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 0,50 0,48 0,00 0,00
Courante winst 2,10 2,16 1,14 -0,64
Nettowinst 2,10 2,16 1,14 -1,16
Courante cashflow 5,04 4,62 3,05 3,04
Netto cashflow 5,04 4,62 3,05 2,53
EBIT 3,41 3,50 2,68 0,39
EBITDA 6,35 6,61 5,84 4,53
Boekwaarde 16,50 14,88 13,20 12,04
Tastbare boekwaarde 14,72 13,10 11,47 10,08

Prestaties (in euro)

Peugeot Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 1,92 % 5,68 % -2,83 %
Rendement 6 maanden 31,22 % 14,75 % 4,11 %
Rendement 1 jaar 29,96 % 11,90 % 14,62 %
Rendement 5 jaar 24,14 % 9,88 % 15,25 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2013
Pay out 23,58 % 0,00 % - -
Current ratio 1,04 1,01 1,04 1,02
Return on equity 13,67 % 8,52 % -4,24 % -28,04 %
Total return on equity 13,67 % 8,52 % -7,62 % -33,67 %
Brutomarge 19,10 % 18,59 % 16,50 % 15,02 %
Nettomarge 3,98 % 2,20 % -1,04 % -4,10 %
EBIT marge 5,19 % 3,86 % 0,45 % -2,49 %
EBITDA marge 9,81 % 8,42 % 5,17 % 3,95 %
Belastingvoet 19,39 % 37,00 % - -
Gearing -46,61 -37,32 -5,26 53,66
Eigen vermogen/ Balanstotaal 32,37 % 24,88 % 17,02 % 13,06 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 2,80 % 2,69 %
Koers/ Courante winst 8,50 8,29
Koers/ Courante cashflow 3,54 3,86
Koers/ Boekwaarde 1,08 1,20
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,21 1,36
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,35 % -

(e) : raming

  • Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U moet een antwoord ingeven

    Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U hebt de survey vervolledigd

    Verzenden