Peugeot FR0000121501

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
18,61 EUR 17/11/2017 17:39 Parijs
-0,54 EUR (-2,79 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
13,92 20,90  52 weken min max
41,21 % Rendement 1 jaar
2,87 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Overname Opel stimuleert omzetgroei Peugeot 25 dagen geleden - donderdag 26 oktober 2017
    De hamvraag is echter of de rentabiliteit zal volgen.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De omzetstijging van Peugeot is met een korrel zout te nemen 4 maanden geleden - donderdag 20 juli 2017
    Maar de groep kan haar winstgevendheid goed afschermen.

    Peugeot vindt de marge belangrijker dan de volumes. Dit weegt op het marktaandeel en de omzet, maar komt de winstgevendheid ten goede. De koers is fors gestegen sinds midden 2016 en houdt grotendeels rekening met de vooruitzichten. HOUDEN.

     

    In het 1e halfjaar klommen de verkochte volumes met 2,3%. Een cijfer dat men met een korrel zout moet nemen daar het gekleurd is door o.a. de heropgestarte activiteit in Iran (na de opheffing van de sancties opgelegd in 2016). Zonder de Iraanse filialen boerden de verkochte volumes echter met meer dan 10% achteruit. Een ontgoochelend resultaat terwijl de 2 belangrijkste markten van Peugeot (Europa, China) globaal gezien een sterke groei boekten. De verkochte volumes van het merk Peugeot gingen 15% hoger, o.a. dankzij de nieuwe 3008. Bij de merken Citroën (-12%) en DS (-46%) is de situatie echter zorgwekkender. Hierdoor kan de strategie (opwaardering van het gamma), althans deels, in vraag worden gesteld. Ook zal de overname van Opel hier niet echt iets aan veranderen (doet het ook minder goed). Niettemin denken we dat de winstgevendheidsdoelstellingen kunnen worden gehaald o.a. dankzij Carlos Tavares, die al 3 jaar CEO is en wiens kostenbeheersingsbeleid tot nog toe al vruchten afwierp. We handhaven onze winstramingen per aandeel op 2,10 EUR in 2017 en 2,20 EUR in 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 19,05 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5% van de wereldmarkt; de groep realiseert 36% van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Peugeot (PSA) sloot een akkoord met General Motors om Opel over te nemen 8 maanden geleden - maandag 6 maart 2017
    De prijs is niet te duur maar...

    U kunt het aandeel Peugeot behouden.

     

    Peugeot (PSA) sloot een akkoord met GM om Opel over te nemen, waardoor het de 2de constructeur in Europa zal worden (marktaandeel van 17%). Het prijskaartje is 1,3 miljard euro voor de auto-activiteit en 0,9 miljard voor de financiële tak. Dat is niet duur, maar Opel maakt al sinds 1999 geen winst meer. In een eerste fase zal dit wegen op de rentabiliteit van PSA. PSA mikt op een bedrijfsmarge van 2% voor Opel tegen 2020, maar de reorganisatie kan op verzet van de politiek en de vakbonden botsen.

     

    Koers op het moment van de analyse : 19,77 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Peugeot overweegt Opel over te nemen 9 maanden geleden - woensdag 22 februari 2017
    Dankzij de fusie zou de groep de nr. 2 van de Europese autosector kunnen worden.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    De autoconstructeur overweegt de overname van Opel, een filiaal van General Motors. Dankzij de fusie zou de groep de nr. 2 van de Europese autosector kunnen worden met een marktaandeel van 16% na VW (24%). Wel vormt de winstgevendheid van Opel een probleem: zo is het van vóór 2000 geleden dat de groep winst boekte en stapelde ze over de laatste 15 jaar zo'n 15 miljard USD aan verliezen op. Mogelijks zal Peugeot hierover meer informatie geven wanneer ze haar jaarresultaten bekendmaakt op 23 februari.

     

    Koers op het moment van de analyse: 18,31 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Teleurstellende verkochte volumes voor Peugeot 10 maanden geleden - maandag 16 januari 2017
    De volledige resultaten worden over een paar weken bekendgemaakt.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    Peugeot zag zijn verkochte volumes met 5,8% klimmen in 2016 dankzij de heropstart van zijn activiteit in Iran. Zonder Iran zouden de verkopen met 2% zijn teruggevallen. Een vrij teleurstellend resultaat terwijl zijn twee voornaamste markten (Europa en China) een sterke groei kenden. Dit zou te wijten zijn aan een gebrek aan nieuwigheden en een te laag aanbod aan SUV's bij Citroën en DS. Desondanks menen we dat de groep winstgevend zal zijn (resultaten worden over een paar weken bekendgemaakt). Maar na de forse koersstijging sinds medio 2016 beschikt het aandeel over onvoldoende potentieel en is het niet koopwaardig.

     

    Koers op het moment van de analyse: 17,20 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

     

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 20,90 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 13,92 EUR
ISIN-code FR0000121501
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,42
Volatiliteit 40,26 %
Aantal bestaande aandelen 904.828.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 17,33 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 55.686 EUR
Score corporate governance 6

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 0,55 0,48 0,00 0,00
Courante winst 2,20 2,16 1,14 -0,64
Nettowinst 2,20 2,16 1,14 -1,16
Courante cashflow 5,35 4,62 3,05 3,04
Netto cashflow 5,35 4,62 3,05 2,53
EBIT 3,55 3,50 2,68 0,39
EBITDA 6,70 6,61 5,84 4,53
Boekwaarde 16,00 14,88 13,20 12,04
Tastbare boekwaarde 14,32 13,10 11,47 10,08

Prestaties (in euro)

Peugeot Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 4,47 % 1,54 % 4,16 %
Rendement 6 maanden -0,39 % -2,77 % 1,40 %
Rendement 1 jaar 41,21 % 13,73 % 7,70 %
Rendement 5 jaar 43,64 % 7,93 % 15,46 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2013
Pay out 23,58 % 0,00 % - -
Current ratio 1,04 1,01 1,04 1,02
Return on equity 13,67 % 8,52 % -4,24 % -28,04 %
Total return on equity 13,67 % 8,52 % -7,62 % -33,67 %
Brutomarge 19,10 % 18,59 % 16,50 % 15,02 %
Nettomarge 3,98 % 2,20 % -1,04 % -4,10 %
EBIT marge 5,19 % 3,86 % 0,45 % -2,49 %
EBITDA marge 9,81 % 8,42 % 5,17 % 3,95 %
Belastingvoet 19,39 % 37,00 % - -
Gearing -46,61 -37,32 -5,26 53,66
Eigen vermogen/ Balanstotaal 32,37 % 24,88 % 17,02 % 13,06 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 2,87 % 2,51 %
Koers/ Courante winst 8,70 8,88
Koers/ Courante cashflow 3,58 4,14
Koers/ Boekwaarde 1,20 1,29
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,34 1,46
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,37 % -

(e) : raming

In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en famille ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden