Peugeot

FR0000121501
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
24,57 EUR 21/09/2018 17:38 Parijs
-0,47 EUR (-1,88 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
16,90 25,23  52 weken min max
33,41 % Rendement 1 jaar
2,60 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Na de aankondiging van het goede resultaat van de integratie van Opel klom de koers van Peugeot met 15% 2 maanden geleden - donderdag 26 juli 2018
    Het aandeel knoopte zo weer aan met zijn niveau van 10 jaar geleden.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Overname Opel stimuleert omzetgroei Peugeot 11 maanden geleden - donderdag 26 oktober 2017
    De hamvraag is echter of de rentabiliteit zal volgen.

    Opel moet nog geherstructureerd worden, en dat wordt geen makkelijke klus. De beloofde synergie-effecten zitten volgens ons al grotendeels in de koers verrekend.
    HOUDEN.

    Zoals verwacht kreeg de omzetgroei van Peugeot een forse opkikker in het 3de kwartaal door de overname op 1 augustus van Opel: de omzet klokte 31% hoger af t.o.v. een jaar eerder. Maar ook zonder Opel was er een omzetstijging van 7%, o.a. dankzij meerdere nieuwe modellen in het populaire SUV-segment (Peugeot 3008, 5008, ...). Het is echter afwachten in welke mate die omzetgroei zich ook zal vertalen in rentabiliteit. Alles zal afhangen van de mate waarin Peugeot erin slaagt om Opel (dat al sinds 1999 niet meer winstgevend is!) terug op de rails te krijgen. Een grote uitdaging, die ook nog eens bemoeilijkt wordt door het feit dat Peugeot tegelijkertijd zelf meer moet investeren in de elektrificering van zijn gamma en wereldwijd ook niet al te sterk staat. Momenteel profiteert de Franse autobouwer wel van het goede vormpeil van de Europese automarkt (goed voor 70% van de omzet, incl. Opel), maar als de economische groei in Europa in de toekomst een versnelling zou terugschakelen, riskeert ook de autosector dat te doen. Voorlopig laten we onze winstprognoses ongewijzigd op 2,20 EUR per aandeel voor 2017 en op 2,50 EUR voor 2018.

    Koers op het moment van de analyse: 20,06 EUR

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de tweede grootste autoconstructeur van Europa, met een aandeel van 5,2% van de de wereldmarkt ; realiseert 32% van zijn omzet buiten Europa. Naast de autodivisie omvat de groep ook een leverancier van onderdelen (Faurecia), een transport- en logistiekbedrijf (Gefco), financieringsbedrijven overkoepeld door PSA Finance, een divisie scooters en bromfietsen, een afdeling die motoren en versnellingsbakken verkoopt en Process Conception Ingenierie (industriële uitrustingen).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De omzetstijging van Peugeot is met een korrel zout te nemen 1 jaar geleden - donderdag 20 juli 2017
    Maar de groep kan haar winstgevendheid goed afschermen.

    Peugeot vindt de marge belangrijker dan de volumes. Dit weegt op het marktaandeel en de omzet, maar komt de winstgevendheid ten goede. De koers is fors gestegen sinds midden 2016 en houdt grotendeels rekening met de vooruitzichten. HOUDEN.

     

    In het 1e halfjaar klommen de verkochte volumes met 2,3%. Een cijfer dat men met een korrel zout moet nemen daar het gekleurd is door o.a. de heropgestarte activiteit in Iran (na de opheffing van de sancties opgelegd in 2016). Zonder de Iraanse filialen boerden de verkochte volumes echter met meer dan 10% achteruit. Een ontgoochelend resultaat terwijl de 2 belangrijkste markten van Peugeot (Europa, China) globaal gezien een sterke groei boekten. De verkochte volumes van het merk Peugeot gingen 15% hoger, o.a. dankzij de nieuwe 3008. Bij de merken Citroën (-12%) en DS (-46%) is de situatie echter zorgwekkender. Hierdoor kan de strategie (opwaardering van het gamma), althans deels, in vraag worden gesteld. Ook zal de overname van Opel hier niet echt iets aan veranderen (doet het ook minder goed). Niettemin denken we dat de winstgevendheidsdoelstellingen kunnen worden gehaald o.a. dankzij Carlos Tavares, die al 3 jaar CEO is en wiens kostenbeheersingsbeleid tot nog toe al vruchten afwierp. We handhaven onze winstramingen per aandeel op 2,10 EUR in 2017 en 2,20 EUR in 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 19,05 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5% van de wereldmarkt; de groep realiseert 36% van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Peugeot (PSA) sloot een akkoord met General Motors om Opel over te nemen 1 jaar geleden - maandag 6 maart 2017
    De prijs is niet te duur maar...

    U kunt het aandeel Peugeot behouden.

     

    Peugeot (PSA) sloot een akkoord met GM om Opel over te nemen, waardoor het de 2de constructeur in Europa zal worden (marktaandeel van 17%). Het prijskaartje is 1,3 miljard euro voor de auto-activiteit en 0,9 miljard voor de financiële tak. Dat is niet duur, maar Opel maakt al sinds 1999 geen winst meer. In een eerste fase zal dit wegen op de rentabiliteit van PSA. PSA mikt op een bedrijfsmarge van 2% voor Opel tegen 2020, maar de reorganisatie kan op verzet van de politiek en de vakbonden botsen.

     

    Koers op het moment van de analyse : 19,77 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Peugeot overweegt Opel over te nemen 1 jaar geleden - woensdag 22 februari 2017
    Dankzij de fusie zou de groep de nr. 2 van de Europese autosector kunnen worden.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    De autoconstructeur overweegt de overname van Opel, een filiaal van General Motors. Dankzij de fusie zou de groep de nr. 2 van de Europese autosector kunnen worden met een marktaandeel van 16% na VW (24%). Wel vormt de winstgevendheid van Opel een probleem: zo is het van vóór 2000 geleden dat de groep winst boekte en stapelde ze over de laatste 15 jaar zo'n 15 miljard USD aan verliezen op. Mogelijks zal Peugeot hierover meer informatie geven wanneer ze haar jaarresultaten bekendmaakt op 23 februari.

     

    Koers op het moment van de analyse: 18,31 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 25,23 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 16,90 EUR
ISIN-code FR0000121501
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,42
Volatiliteit 40,26 %
Aantal bestaande aandelen 904.828.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 22,66 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 61.745 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 2016 2015
Dividend 0,65 0,53 0,48 0,00
Courante winst 3,10 2,18 2,16 1,14
Nettowinst 3,10 2,18 2,16 1,14
Courante cashflow 6,20 4,60 4,62 3,05
Netto cashflow 6,20 4,60 4,62 3,05
EBIT 4,10 3,48 3,50 2,68
EBITDA 7,40 6,50 6,61 5,84
Boekwaarde 18,70 16,28 14,88 13,20
Tastbare boekwaarde 15,00 12,57 13,10 11,47

Prestaties (in euro)

Peugeot Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 19,47 % -0,43 % 4,34 %
Rendement 6 maanden 36,60 % 1,88 % 12,64 %
Rendement 1 jaar 33,41 % 0,17 % 19,27 %
Rendement 5 jaar 23,54 % 4,02 % 14,53 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 2016 2015 2014
Pay out 24,57 % 24,91 % 0,00 % -
Current ratio 0,91 1,04 1,01 1,04
Return on equity 13,26 % 13,67 % 8,52 % -4,24 %
Total return on equity 13,26 % 13,67 % 8,52 % -7,62 %
Brutomarge 18,58 % 19,10 % 18,59 % 16,50 %
Nettomarge 3,62 % 3,98 % 2,20 % -1,04 %
EBIT marge 4,72 % 5,19 % 3,86 % 0,45 %
EBITDA marge 8,83 % 9,81 % 8,42 % 5,17 %
Belastingvoet 22,92 % 19,39 % 37,00 % -
Gearing -37,05 -46,61 -37,32 -5,26
Eigen vermogen/ Balanstotaal 29,08 % 32,37 % 24,88 % 17,02 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017
Dividendrendement 2,60 % 2,12 %
Koers/ Courante winst 8,08 11,50
Koers/ Courante cashflow 4,04 5,45
Koers/ Boekwaarde 1,34 1,54
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,67 1,99
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 4,95 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
peugeot
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden