Fiat Chrysler Automobiles NL0010877643

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
10,03 EUR 21/07/2017 17:37 Milaan
-0,27 EUR (-2,62 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
5,410 10,78  52 weken min max
66,02 % Rendement 1 jaar
0,00 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Als u aandeelhouder van FCA bent, kreeg u aandelen van Gedi toegewezen 10 dagen geleden - dinsdag 11 juli 2017
    Wat vangt u daar nu best mee aan?
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Het kwartaalresultaat van FCA is conform onze verwachtingen 2 maanden geleden - woensdag 10 mei 2017
    De winstgevendheid is toegenomen.

    Maar het koersniveau blijft te hoog. VERKOPEN.

     

    Fiat Chrysler Automobiles maakte voor het 1e kwartaal 2017 een resultaat bekend dat in lijn ligt met dat van het 4e kwartaal 2016. De omzet klom met 4% en de bedrijfswinst deed het nog beter (ook rekening houdend met de uitzonderlijke elementen). De winststijging bedroeg namelijk 15%, wat duidt op een toename van de winstgevendheid. Dit beterschap is te danken aan een terugval van de financiële lasten, wat op zich weer het gevolg is van de afbouw van de schuldenberg. Het nettoresultaat klom van zijn kant met 34% (tevens rekening houdend met de uitzonderlijke elementen) ten opzichte van dezelfde periode een jaar voorheen. Deze winstgroei stemt overeen met onze verwachtingen voor het boekjaar 2017. Tenzij de winst sneller gaat groeien in de volgende kwartalen, bevestigen we onze nettowinstraming voor dit jaar op 1,60 EUR per aandeel (t.o.v. 1,18 EUR in 2016). Voor 2018 tippen we op 2 EUR per aandeel.

     

    Koers op het moment van de analyse: 10,18 EUR

     

    Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector dat bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De overname van Opel door Peugeot zou wel eens onrechtstreekse gevolgen kunnen hebben voor FCA. 4 maanden geleden - maandag 20 maart 2017
    Momenteel is hier echter niets van aan.

    De koers ligt nog steeds te hoog t.o.v. de vooruitzichten van de groep en de aanhoudende onzekerheden.
    VERKOPEN.

     

    Door de overname van Opel, een Europees merk van het Amerikaanse General Motors, kwam een mogelijke toenadering tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en General Motors opnieuw onder de aandacht. Door Opel van de hand te doen, neemt General Motors afstand van een verlieslatend bedrijf, dat een potentiële fusie met een andere sectorspeler had kunnen verhinderen. Gaan beide spelers met elkaar in zee, dan zal de nieuwe entiteit nu namelijk probleemloos kunnen fungeren op het oude continent, zonder enige overlapping in het gamma (Opel is een sterke concurrent van FCA).
    Of de fusie er komt, zal echter afhangen van de schuld van FCA. Als de groep haar doelstelling op dit vlak kan bereiken, namelijk schuldenvrij zijn tegen 2018, dan is een samensmelting met General Motors inderdaad mogelijk. Voor 2017 tippen we voor FCA op een winst van 1,60 EUR. Voor 2018 mikken we op 2 EUR. Als de groep in het kader van de dieselgate echter boetes oploopt in de VS, dan zal de winst per aandeel zich beperken tot 1,69 EUR.

     

    Koers op het moment van de analyse : 10,74 EUR

     

    Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector dat bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Fiat Chrysler Automobiles eveneens beschuldigd van sjoemelsoftware! 6 maanden geleden - vrijdag 13 januari 2017
    De groep dreigt 4,6 miljard dollar te moeten ophoesten.

    Het aandeel wordt riskanter en blijft duur. VERKOPEN.

     

    Gezien de nettowinst over 2016 wellicht op 2,3 miljard zal uitkomen en die van 2017 iets zou moeten toenemen, is de boete goed voor iets minder dan 2 jaar winst. De groep beschikt echter over 23,2 miljard aan cashmiddelen. En tegen de betaling van de boete zullen nog liquiditeiten worden gegenereerd. Ze is dus in staat de boete te vereffenen. Wel zal ze door die zaak misschien haar doelstellingen niet kunnen bereiken. FCA wilde tegen 2018 zijn schuld wegwerken (6 miljard euro), een doelstelling die nu met 2 jaar dreigt te worden uitgesteld. Ook zou de groep om de boete te betalen de middelen afkomstig uit de verkoop van Magneti Marelli kunnen aanwenden. Deze operatie was echter bedoeld om de schuld af te bouwen. Overigens wilde de groep haar schuld wegwerken om haar kansen om met een andere constructeur te fuseren, te verhogen. Maar ook dit project zal nu dus vertraging oplopen. Wat de impact op de resultaten betreft, zal de boete wellicht in 2018 worden betaald. We handhaven bijgevolg onze winstramingen per aandeel voor 2017 op 1,60 EUR maar tippen voor 2018 nu op een verlies per aandeel van 1,69 EUR. Ook zou het schandaal het imago van Fiat en de verkopen kunnen aantasten.

     

    Koers op het moment van de analyse: 8,78 EUR

     

    Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector dat bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    FCA: goed en minder goed nieuws 7 maanden geleden - dinsdag 27 december 2016
    Er viel zowel goed als slechts nieuws te rapen bij de autobouwer. Op basis van onze ramingen en het risico- en onzekerheidsniveau blijft het aandeel duur.

    VERKOPEN.

    De Italo-Amerikaanse fusiegroep Fiat Chrysler Automobiles (FCA) leverde recentelijk 100 Pacifica-minibusjes aan Waymo, het nieuwe bedrijf dat opgericht werd door Google en dat zich toespitst op zelfrijdende auto's. Begin 2017 zouden de testritten op de openbare weg starten en beide bedrijven hopen tegen eind 2017 een autodeelservice (ride sharing) te kunnen opstarten. Dat is vast en zeker goed nieuws, maar er viel dus helaas ook minder goed nieuws te rapen, en dan met name dat de Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteit (National Highway Traffic Safety Administration of kortweg NHTSA) beslist heeft om een onderzoek te openen naar 43 klachten die het ontving van chauffeurs die hun Ram pick-up of Dodge Durango-SUV (allebei van FCA) in parkeerstand hadden geplaatst maar hun voertuig toch nog zagen bewegen nadat ze al uitgestapt waren, vaak met alle gevolgen van dien. Gezien de onzekerheid rond dit onderzoek enerzijds maar de nieuwe kansen voor autonome voertuigen anderzijds, handhaven we voorlopig onze ramingen op een winst per aandeel (exclusief uitzonderlijke elementen) van 1,31 EUR voor 2016 en van 1,6 EUR voor 2017.

    Koers op het moment van de analyse: 8,64 EUR

    Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector dat bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 10,78 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 5,410 EUR
ISIN-code NL0010877643
Beurs Milaan
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,15
Volatiliteit 41,82 %
Aantal bestaande aandelen 1.537.294.000
Beurskapitalisatie (in miljard) 15,83 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 147.646 EUR
Score corporate governance 6

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 (e) 2015 (e) 2011
Dividend 0,00 0,00 0,00 0,00
Courante winst 2,08 1,62 0,22 0,67
Nettowinst 1,60 1,17 1,30 0,67
Courante cashflow 3,48 2,91 1,65 2,04
Netto cashflow 3,00 2,29 2,72 2,04
EBIT 4,80 4,06 2,45 1,21
EBITDA 6,20 5,35 3,87 2,90
Boekwaarde 8,99 7,32 6,15 4,41
Tastbare boekwaarde 5,97 4,33 3,16 0,06

Prestaties (in euro)

Fiat Chrysler Automobiles Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 8,59 % 1,59 % -2,84 %
Rendement 6 maanden 10,03 % 5,93 % -0,04 %
Rendement 1 jaar 66,02 % 12,69 % 7,72 %
Rendement 5 jaar 31,58 % 8,27 % 13,68 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 (e) 2015 2011 2009
Pay out - 0,00 % 0,00 % -
Current ratio - 1,30 1,49 2,17
Return on equity - 0,85 % 15,29 % 2,41 %
Total return on equity - 2,08 % 15,29 % -8,14 %
Brutomarge - 11,97 % - -
Nettomarge - 0,34 % 2,77 % -1,69 %
EBIT marge - 2,37 % 4,02 % 2,24 %
EBITDA marge - 7,25 % 9,65 % 7,80 %
Belastingvoet - 30,57 % 24,44 % -
Gearing - 0,00 78,92 146,66
Eigen vermogen/ Balanstotaal - 15,48 % 15,32 % 16,55 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016 (e)
Dividendrendement 0,00 % 0,00 %
Koers/ Courante winst 4,95 6,34
Koers/ Courante cashflow 2,96 3,54
Koers/ Boekwaarde 1,15 1,41
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,73 2,38
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 3,50 % -

(e) : raming

In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en famille ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden