Fiat Chrysler Automobiles

NL0010877643
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
14,60 EUR 14/11/2018 11:58 Milaan
-0,13 EUR (-0,87 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
13,44 19,84  52 weken min max
-0,42 % Rendement 1 jaar
12,22 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    FCA heeft zijn resultaten voor de eerste negen maanden van het jaar gepubliceerd 12 dagen geleden - vrijdag 2 november 2018
    De cijfers zijn eerder gemengd.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Wat zal er gebeuren met het filiaal van FCA, Magneti Marelli? 1 maand geleden - woensdag 26 september 2018
    De toekomst van het filiaal in componenten zorgt voor steeds meer onzekerheid.

    Hoe dan ook, het aandeel FCA blijft duur. VERKOPEN.

    Er komt schot in de onderhandelingen om het filiaal in componenten Magneti Marelli te verkopen. Het fonds KKR deed een bod tegen 5 miljard euro. Dat werd echter verworpen door FCA, dat het bod een miljard te laag acht. FCA schat Magneti Marelli inderdaad op 6 miljard euro en is vastbesloten om het tegen die prijs te verkopen. Maar hoeveel is het filiaal werkelijk waard? Volgens ons tussen 4 en 6 miljard. Bijgevolg is het bod van KKR, dat precies gelijk is aan het gemiddelde van onze vork, vrij redelijk. De vraag is natuurlijk hoe de zaken zullen evolueren. In welke mate is KKR bereid te onderhandelen om eventueel 5,5 miljard te bieden (een bod dat misschien zou worden aanvaard door FCA). Of is de operatie definitief van de tafel? In afwachting blijft FCA contact zoeken met andere fondsen, die voorheen al interesse toonden voor Magneti Marelli, en het terrein aftasten. De mogelijke opsplitsing van de groep en beursintro van het filiaal (zoals dit het geval was met Ferrari) zouden eveneens weer ter sprake kunnen komen.
    Hoe dan ook, we tippen voor FCA op een winst per aandeel van 3,18 EUR in 2018 en 3,30 EUR in 2019.

    Koers op het moment van de analyse: 15,45 EUR

    Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector die bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    FCA heeft een ontgoochelend kwartaalresultaat gepubliceerd 3 maanden geleden - donderdag 26 juli 2018
    De Italiaans-Amerikaanse constructeur verlaagt zijn doelstellingen voor het volledige jaar.

    We verminderen ook onze verwachtingen. VERKOPEN.

    In het 2e kwartaal steeg de omzet met 4% maar de operationele marge daalde tot 5,7% (tegenover 6,7% een jaar eerder) terwijl de operationele winst met 11% terugviel (zonder niet-recurrente elementen). De winst per aandeel beperkte zich tot 0,62 EUR (tegenover 0,69 een jaar eerder). De groep haalde echter de vooropgestelde schulddaling. Na deze cijfers zette FCA het mes in zijn omzet- en winstdoelstelling voor 2018. Zo daalt de omzetverwachting van 125 miljard euro tot een vork van 115 en 118 miljard. En de operationele winst per aandeel gaat van 5,66 EUR naar een vork van 4,88 en 5,20 EUR. Desondanks blijft het doel voor de nettowinst (3,3 EUR per aandeel buiten niet-recurrente elementen) overeind en dat rekening houdend met de daling van de financiële lasten (door de terugval van de schuld) en de lagere belastingen in de VS. Wij zijn voorzichtiger in onze berekeningen met de besparingen die het gevolg zijn van lagere financiële lasten en belastingen. We verlagen voor 2018 onze winstramingen per aandeel tot 3,18 EUR (tegenover 3,30 eerder) en tot 3,30 EUR voor 2019 (tegenover 3,45). Gezien de nieuwe CEO van Jeep komt, mag er continuïteit op het vlak van beheer worden verwacht.

    Koers op het moment van de analyse: 13,99 EUR

    Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector die bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Geruchten rond eventuele overname van FCA door Hyundai 4 maanden geleden - dinsdag 10 juli 2018
    Komt de Italiaans-Amerikaanse groep in Koreaanse handen?

    Daar valt nog geen uitsluitsel over te geven. In afwachting blijft het aandeel FCA duur.
    VERKOPEN.

    Er circuleren geruchten dat het Koreaanse Hyundai wel interesse zou hebben in Fiat Chrysler Automobiles.
    Vanuit industrieel oogpunt valt een toenadering tussen beide groepen dan ook te verantwoorden. FCA zou immers toegang krijgen tot technologie voor elektrische auto's, hybrides en waterstofauto's, een segment waarin het veel achterstand heeft en waarin Hyundai grote stappen vooruit heeft gezet. Daarnaast zou FCA ook toegang krijgen tot het wereldwijde verkoopnetwerk van Hyundai, en tot de staalfabrieken waarvan de Koreaanse groep eigenaar is. Hyundai zou dan weer de hand kunnen leggen op Jeep, Maserati en Alfa Romeo, merken die kunnen bogen op een veel betere reputatie dan Hyundai zelf. En het zou ook toegang kunnen krijgen tot heel wat productievestigingen in de VS en op die manier de nieuwe Amerikaanse invoerrechten deels kunnen omzeilen. Volgens de geruchtenmolen zouden de Koreanen echter wachten tot de koers van FCA nog wat daalt alvorens een bod te lanceren. Het is hoe dan ook waar dat FCA tegen zijn huidige koersniveau duur blijft. Als particulier belegger lijkt het ons in elk geval nog te vroeg om te speculeren op deze potentiële operatie.

    Koers op het moment van de analyse: 17,08 EUR

    Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector die bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    FCA: in het 1e kwartaal ging de winst fors hoger en nam de schuld sterk af 5 maanden geleden - dinsdag 12 juni 2018
    De groep stelde ook een actieplan voor.

    Maar de koers overschat de vooruitzichten. We bevestigen onze ramingen en ons advies.
    VERKOPEN.

    In het 1e kwartaal klom de winst per aandeel met 58% t.o.v. een jaar voorheen (tot 0,65 EUR). De schuld viel terug van 1,55 EUR per aandeel eind 2017 tot 0,85 EUR eind maart. De doelstelling om de schuld tot nul te herleiden zou dus sneller dan voorzien kunnen worden bereikt (vóór eind 2018). Ook zou FCA dan kunnen overwegen weer een dividend uit te keren. Verder stelde het een actieplan voor, maar dat viel niet bij de markten in de smaak. Want op korte termijn zal het niets bijdragen en op lange termijn zijn de doelstellingen te ambitieus (winst per aandeel van 5,70 à 7,20 EUR in 2022; winst in 2017 slechts 2,28). Beleggers waren ook niet opgetogen over de mogelijke oprichting van een bedrijf in financiële diensten (van nul op te richten of via de overname van Chrysler Capital aan Santander). Verder voorziet het plan geen enkel project m.b.t. de merken Alfa Romeo en Maserati (in het verleden bv. beursintro Ferrari). Wel zou Alfa Romeo overwegen de renstal Sauber (Formule 1) over te nemen waarmee het al samenwerkt. We bevestigen onze winstramingen per aandeel op 3,30 EUR in 2018 en 3,45 EUR in 2019 en tippen op een dividend van 0,69 EUR bruto voor 2019.

    Koers op het moment van de analyse: 18,11 EUR

    Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector die bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 19,84 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 13,44 EUR
ISIN-code NL0010877643
Beurs Milaan
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,15
Volatiliteit 42,91 %
Aantal bestaande aandelen 1.537.294.000
Beurskapitalisatie (in miljard) 22,64 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 190.215 EUR
Score corporate governance 6

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 (e) 2016 (e) 2015
Dividend 1,80 0,00 0,00 0,00
Courante winst 3,18 2,41 1,62 0,07
Nettowinst 2,48 2,28 1,17 0,17
Courante cashflow 4,58 3,70 2,91 2,55
Netto cashflow 3,88 3,80 2,29 2,65
EBIT 4,80 4,21 4,06 1,35
EBITDA 6,20 5,60 5,35 4,15
Boekwaarde 14,98 11,80 9,46 8,30
Tastbare boekwaarde 7,38 4,20 1,80 0,67

Prestaties (in euro)

Fiat Chrysler Automobiles Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 4,69 % -5,32 % -2,37 %
Rendement 6 maanden -22,54 % -7,12 % 5,67 %
Rendement 1 jaar -0,42 % -5,62 % 8,90 %
Rendement 5 jaar 31,69 % 2,65 % 12,67 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 (e) 2015 2011
Pay out - - 0,00 % 0,00 %
Current ratio - - 1,30 1,49
Return on equity - - 0,85 % 15,29 %
Total return on equity - - 2,08 % 15,29 %
Brutomarge - - 11,97 % -
Nettomarge - - 0,34 % 2,77 %
EBIT marge - - 2,37 % 4,02 %
EBITDA marge - - 7,25 % 9,65 %
Belastingvoet - - 30,57 % 24,44 %
Gearing - - 0,00 78,92
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 15,48 % 15,32 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017 (e)
Dividendrendement 12,22 % 0,00 %
Koers/ Courante winst 4,63 6,11
Koers/ Courante cashflow 3,22 3,98
Koers/ Boekwaarde 0,98 1,25
Koers/ Tastbare boekwaarde 2,00 3,51
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,74 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
fiat-chrysler-automobiles
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden