Test de snelheid van je internet
Is je internet zo traag als een slak?
Meet met een download- en uploadtest hoe snel je internetverbinding is.
Test de snelheid van je internet
Alvorens de test uit te voeren
Controleer de volgende punten voor een zo nauwkeurig mogelijk resultaat:
- Voer de test bij voorkeur uit met een bekabelde verbinding die direct verbonden is met de modemrouter. Heb je deze mogelijkheid niet:
- Probeer zo dicht mogelijk bij de modemrouter te testen
- Indien je niet met een bekabelde verbinding kan testen, zorg er dan voor dat je correct met je wifi bent verbonden en niet met je mobiel netwerk
- Geen enkel ander toestel (smartphone, tablet, tv/digicorder, spelconsole, andere computer(s) of laptop(s), etc.) mag met het internet verbonden zijn op het moment van de test.
- Gebruik geen andere programma’s zoals Netflix of een online game op het moment van de test.
- Sluit al je andere geopende webpagina’s en applicaties die werken op de achtergrond.
- Maak meerdere tests op verschillende tijdstippen van de dag en tijdens de week.
- Vermijd om de test uit te voeren met een smartphone of tablet.
- Wil je de kwaliteit van de mobiele verbinding (4G/5G) testen, gebruik dan onze gratis applicatie BeCover+. Meer info over hoe je deze moet gebruiken, vind je hier terug
Veelgestelde vragen
Waarom zijn internetsnelheid testen?
Internetsnelheid is één van de voornaamste bronnen van klachten binnen de telecomsector. Wij willen via deze speedtest consumenten aansporen hun internetsnelheden te testen.
Wat zijn de verschillen tussen de snelheidstesten van Testaankoop en de andere tests?
We selecteerden de Webtester van Mozark terwijl de meerderheid van de operatoren kiest voor de Ookla snelheidstest.
Waarom ligt mijn snelheid lager bij jullie speedtest dan die bij de Ookla snelheidstest?
Omdat ze er bij Mozark voor hebben gekozen om het aantal downloads dat de bandbreedte verzadigt niet te maximaliseren en om niet een snelheidsmeting weer te geven die niet overeenkomt met de daadwerkelijke gebruikerservaring wanneer je een applicatie of bestand downloadt, zoals ze bijvoorbeeld bij Ookla doen.
Waarom wordt niet de dichtsbijzijnde server geselecteerd?
Het typische gebruik bij een speedtest is dat er een datacenterservertype gebruikt wordt. Er wordt niet gekozen voor een server die het dichtst bij de gebruiker staat of de beste latentie biedt, omdat de werkelijke gebruikerservaring wilt gemeten en gereproduceerd wordt. Hierdoor worden CDN’s (Content Delivery Network) van diverse grote cloudproviders en servers in hoofdsteden gebruikt.
Waarom wordt de maximale downloadsnelheid niet weergegeven?
De maximale downloadsnelheid over 100 ms of 1 seconde weerspiegelt niet de werkelijke prestaties van een netwerk of de kwaliteit ervan op gebied van klantenervaring. Deze maximale waarde kan zelfs worden vervormd door bijvoorbeeld een verhoogde latency van een applicatie.
Hoe wordt de gemeten snelheid berekend?
De stroom van gegevensoverdracht wordt tot stand gebracht, d.w.z. de verhouding tussen het geladen volume (of het volume van uitwisselingen) en de tijd (10 seconden). We sorteren het type niet en verwijderen enkele van de beste of slechtste voorbeelden. De methodologie is eenvoudig en komt uiteraard overeen met het resultaat dat zichtbaar is bij een handmatige meting.
Waarom haal ik niet de theoretische maximumsnelheden die mijn operator belooft?
De eerste factor die hierop van invloed kan zijn is de technologie van je internet-verbinding. Bij een DSL-verbinding (Proximus, Scarlet, etc.) speelt de afstand van je woning tot de dichtstbijzijnde straatcabine een bepalende rol in de verkregen maximale snelheden. Hoe groter die afstand, hoe beperkter je maximale snelheden. Bij kabeloperatoren (Telenet, VOO, Orange en SFR) zal de maximaal haalbare snelheid variëren in functie van de belasting van het aantal gesloten gebruikers op dezelfde node.
Daarnaast zijn er ook nog veel stoorzenders bij je thuis mogelijk:
- Je installatie binnenshuis: je computer moet correct aangesloten zijn op de modemrouter met de juiste kabels.
- Je eindapparatuur: je computer of laptop moet de theoretische snelheden van je abonnement kunnen ondersteunen.
Voor je wifi-bereik:
- Bouwkundige elementen: (dikke) betonnen muren, metalen oppervlakken, (drie)dubbel glas, … Het zijn obstakels waar een wifisignaal niet goed mee overweg kan.
- Elektrische apparatuur: omdat elektrische toestellen zoals draadloze luidsprekers of een microgolfoven net als je modemrouter radiosignalen op de 2,4 GHz-frequentieband uitsturen, kunnen deze voor interferentie zorgen en dus je wifinetwerk vertragen.
- Omringende wifinetwerken: zeker als je in een appartement of dichtbevolkte buurt woont, kan het netwerk van je buren het jouwe verstoren.
- De afstand tot de modemrouter: hoe verder je je van de modemrouter bevindt, hoe zwakker het signaal en hoe lager de snelheid.
- Eigenschappen van je wifitoestellen: de software-versie, het aantal wifi-antennes of de ondersteunde wifi-standaard (wifi ac of slechts wifi n). Ze bepalen mee je draadloze netwerkervaring.
Hoe kan ik mijn wifi verbeteren ?
Ontdek ons dossier Oplossingen voor betere wifi.