Mijn toestel zelf herstellen

Ben je een echte doe-het-zelver of gewoon een handige harry? Als je jouw product zelf repareert, verricht je niet alleen een goede zaak voor jouw portefeuille en het milieu, maar je haalt er ook veel voldoening uit.

Kijk of je met de handleiding het probleem kunt oplossen

Ga eerst na of jouw probleem niet kan worden opgelost aan de hand van de instructies uit de (online) gebruiksaanwijzing van je toestel – de handleiding wordt maar al te vaak verwaarloosd – en controleer of alle aansluitingen goed vastzitten. Schakel je apparaat vervolgens uit en weer in om te controleren of de storing zich blijft voordoen.

Als je een foutmelding krijgt, kun je de oplossing vaak terugvinden op de officiële website van de fabrikant van jouw toestel.

Zo controleer je je garantie

Weet dat er een wettelijke garantie van twee jaar geldt voor alle producten en onderdelen die je aankoopt in een winkel en dus niet bij een particulier via een onlineplatform. Dan zijn de regels anders, de wettelijke garantie van twee jaar is niet van toepassing en je bent minder beschermd.

Enkel de verkoper is verantwoordelijk voor de wettelijke garantie. Hij mag je dus niet zomaar doorverwijzen naar de fabrikant.

Opgelet: voor toestellen aangekocht voor 1 juni 2022 moet je na de eerste zes maanden niet enkel het defect aantonen, maar ook dat het gebrek al aanwezig was bij de aankoop, wat zonder expertise bijna onmogelijk is. Voor toestellen aangekocht vanaf 1 juni geldt de nieuwe wetgeving en komt dit te vervallen.

Meer weten over garantie

Zelf repareren is vaak goedkoop en niet zo moeilijk

Een product herstellen is vaak makkelijker dan je denkt. Het volstaat dat je beschikt over de correcte informatie en je kunt zo aan de slag.

Bekijk alvast deze praktische handleidingen of online tutorials voor:

Of gebruik trefwoorden en surf naar de volgende websites om een oplossing te vinden voor jouw probleem:

Zo vind je reserveonderdelen

Sinds 1 maart 2021 gelden hogere eisen – de zogenaamde Ecodesign Verordeningen – voor de reparatie en recyclage van apparaten. Bepaalde onderdelen zouden zo makkelijker moeten kunnen worden vervangen. Als professionele reparateur of consument heb je minstens zeven tot tien jaar lang (afhankelijk van het product) recht op reparatie- en onderhoudsinformatie, alsook op reserveonderdelen. De fabrikant of de verkoper krijgt tot twee jaar nadat hij een product op de markt heeft gebracht de tijd om deze informatie gratis beschikbaar te stellen op zijn website. 

De ecodesignregel geldt intussen voor wasmachines, vaatwassers, koelkasten en diepvriezers, televisietoestellen en beeldschermen.  

Omdat de montage van bepaalde reserveonderdelen of wisselstukken een veiligheidsrisico kan inhouden, onderscheiden we twee soorten: wisselstukken veilig voor de consument om te vervangen en wisselstukken die best door professionele reparateurs worden vervangen. Fabrikanten moeten de ‘veilige’ wisselstukken op hun website zetten en vermelden hoe je ze kunt bestellen. Ze moeten ook informatie geven over hoe je de reparatie kunt uitvoeren. Producenten dienen de veilige wisselstukken altijd binnen de 15 werkdagen te bezorgen aan de consument.

Als het reserveonderdeel dat je nodig hebt niet onder de veilige items valt, kun je terecht op een aantal gespecialiseerde websites voor reserveonderdelen:

Je kunt wisselstukken ook in 3D laten printen, als je het exacte model van het reserveonderdeel kent of de referentie van de fabrikant.

Als je een doe-het-zelver bent, of er een wil worden, vergeet dan niet dat je tweedehands wisselstukken ook kunt verzamelen uit defecte apparaten die online te koop worden aangeboden of weggegeven.

Zo vind je een herstelorganisatie of meer info bij de verkoper of de fabrikant

Je kunt je wenden tot een onafhankelijke reparateur bij jou in de buurt. Raadpleeg hiervoor de Repair Maps kaart*. Vul je woonplaats in en vind de dichtstbijzijnde herstelorganisatie, Repair Café of reparatiewerkplaats. Je kunt ook rechtstreeks de Repair Café-planning raadplegen voor Vlaanderen.

*Deze kaart wordt voortdurend aangevuld met nieuwe Repair Cafés, reparatiewerkplaatsen of herstelorganisaties.

Enkele nuttige links naar reparateurs:

  • Dokter Elektro (lokale techniekers in Oost- en West-Vlaanderen)
  • Re-pair (vakmannen verspreid over gans België voor elektro, mobile en IT toestellen)

Als je nog niet geholpen bent, contacteer je best de hersteldienst van het desbetreffende productmerk zoals Bosch, Siemens, Samsung, Miele, AEG, NEFF, Bauknecht, Candy, Electrolux en Whirlpool.

Waarom je je kapotte product best kunt melden

Samen tegen vroegtijdige veroudering
Geef ons munitie om de vroegtijdige veroudering te bestrijden en meld jouw kapotte product via ons meldpunt Te Rap Kapot.

  • Een apparaat melden duurt nog geen 5 minuten
  • Op deze manier help je vroegtijdige veroudering tegen te gaan
  • De informatie die je ons geeft, wordt enkel gebruikt voor het onderzoek
  • Je ontvangt dus geen commerciële berichten van Test Aankoop
Meld je toestel