iOS

MIJN SMARTPHONE IS IN HET WATER GEVALLEN

Als jouw telefoon niet waterdicht is, moet je contact met water het koste wat het kost vermijden.
VOORDAT JE BEGINT

VALT MIJN TOESTEL NOG ONDER GARANTIE?

Het klinkt misschien vreemd, maar veel mensen vergeten dit te controleren. De vraag of de garantie nog geldt, is nochtans de eerste die je je moet stellen wanneer een toestel kapotgaat. Als je toestel jonger is dan twee jaar, dan geldt de wettelijke garantie nog en kun je het dus gratis laten repareren of vervangen door de verkoper.

ALLE INFORMATIE OVER GARANTIE
Verschillende oplossingen mogelijk

OPLOSSING: DROOG DE ONDERDELEN

Schakel eerst jouw telefoon uit om elektrische problemen te voorkomen. Probeer vervolgens met een (hand)doek de meest watergevoelige delen van je telefoon af te vegen, zoals de Lightning-poort. Controleer vervolgens of de SIM-kaartpoort en de geheugenkaartpoort (indien aanwezig) niet nat zijn en maak deze eventueel proper, net als je SIM- en geheugenkaart.

OPLOSSING: GEBRUIK DE ABSORBERENDE RIJSTMETHODE

Om vocht op te nemen, is de droge rijsttechniek geen legende, het werkt. Je kunt je smartphone dus met (droge) rijst bedelven en hem 24 uur laten liggen. Verwijder daarna geen rijstkorrels meer, vooral niet die welke vast zijn komen te zitten in de verbindingsstukken.

OPLOSSING: GEBRUIK DE FÖHN METHODE

Neem een haardroger om het achtergebleven water te verwijderen. Deze techniek is riskanter. Zorg er dan ook voor dat je smartphone niet oververhit raakt. Stel de temperatuur van je haardroger in op de laagste stand en breng de smartphone niet te dicht bij de warmtebron.

Als je daarentegen witte vlekken of roestplekken ziet op de onderdelen wanneer je geleidelijk je smartphone demonteert, kun je hem beter naar een professionele reparateur brengen die specifiek gereedschap en producten heeft voor jouw model.

Is je probleem niet opgelost?

Misschien moet je dan toch een reparateur contacteren.