Inkjetprinter

Probleem met de verbinding

Je wilt een printopdracht lanceren voor je draadloze printer maar dat gaat niet omdat je computer geen internetverbinding heeft.
VOORDAT JE BEGINT

VALT MIJN TOESTEL NOG ONDER GARANTIE?

Het klinkt misschien vreemd, maar veel mensen vergeten dit te controleren. De vraag of de garantie nog geldt, is nochtans de eerste die je je moet stellen wanneer een toestel kapotgaat. Als je toestel jonger is dan twee jaar, dan geldt de wettelijke garantie nog en kun je het dus gratis laten repareren of vervangen door de verkoper.

ALLE INFORMATIE OVER GARANTIE
STEL DE DIAGNOSE
Als je computer geen internetverbinding heeft, kan hij geen printopdracht doorgeven aan je draadloze printer. Controleer dan ook eerst op je computer of het icoontje van je internetverbinding staat ingeschakeld.

INTERNET IS INGESCHAKELD

De oorzaak ligt bij jouw computer of bij jouw printer. BEKIJK DE OPLOSSING

INTERNET IS UITGESCHAKELD

Wellicht heb je via een sneltoets jouw internetverbinding uitgeschakeld of staat jouw computer in vliegtuigstand.

BEKIJK DE OPLOSSING
IK HEB EEN INTERNETVERBINDING

OPLOSSING: DOWNLOAD DRIVERS VAN DE FABRIKANT

Download de driver via de website van de fabrikant 

  • Ga naar de support webpagina van de fabrikant door bv. naar “Support cannon” of “Driver HP-printer” te zoeken. 
  • Zoek naar je model op de officiële website om malware te voorkomen.
  • Download de meest recente drivers die compatibel zijn met je systeem.
  • De meeste drivers installeren zichzelf. Dubbelklik op het “.exe”-bestand dat je net gedownload hebt om de installatie uit te voeren.

OPLOSSING: ACTIVEER WINDOWS 10 TROUBLESHOOT WIZARD

Wanneer je printproblemen ondervindt kun je gebruikmaken van de probleemoplosser in Windows.

Druk op Start en ga naar Instellingen. Kies vervolgens voor Bijwerken en beveiliging. Kies voor Problemen oplossen in het menu links. Klik op Printer en kies voor Problemen oplossen.

Is je probleem niet opgelost?

Misschien moet je dan toch een reparateur contacteren.
IK HEB GEEN INTERNETVERBINDING

OPLOSSING: SCHAKEL DE INTERNETVERBINDING IN

Werkt je printer met wifi? En krijg je een melding dat er geen draadloze internetverbinding kan worden gemaakt? Controleer dan eerst op je computer of de wifi is ingeschakeld, of misschien staat je pc in vliegtuigstand. Beide kun je controleren via het wifi-icoontje rechts onderaan.

Sommige computers hebben een fysieke knop om de wifi aan- en uit te zetten. Misschien heb jij of een andere gebruiker deze per ongeluk uitgezet? Als deze knop niet goed is aangegeven, zoek dan de naam op van het computermodel en tik wifi switch in.
 
Naast een fysieke knop hebben sommige pc’s de mogelijkheid om de wifi uit te schakelen via een functieknop. Functieknoppen bedien je met de Fn-toets links onderaan je toetsenbord en de bijhorende (F1 tot F12) toets bovenaan samen in te drukken. Zoek naar de functieknop met een wifilogo op. Soms loont het om de wifi eens uit en aan te zetten.

Wifi – Windows 

Zijn al jouw pogingen tevergeefs, dan heeft Windows nog zijn probleemoplosser voor netwerkproblemen. 
Ga hiervoor naar Start > Instellingen > Netwerk & Internet. Scrol onder het statusmenu naar beneden tot je Troubleshoot network connection issues tegenkomt. Volg de stappen aangegeven door de probleemoplosser.

Wifi – MacOS

Heeft je MacBook geen wifiverbinding en ligt het niet aan je thuisnetwerk?
Ga dan eerst na of wifi niet “af” staat op je MacBook. Klik rechts bovenaan op het draadloos internet icoontje en kies voor “Turn Wi-Fi On”.

Wireless diagnostics tools (macOS)

Apple website: 

  1. Stop alle geopende apps op je Mac. 
  2. Probeer verbinding te maken met het wifinetwerk dat problemen geeft (als er nog geen verbinding is). 
  3. Klik met de Option-toets ingedrukt op het wifistatussymbool in de menubalk en kies vervolgens 'Open Wifiprobleemoplossing'. 
  4. Volg de instructies op het scherm om de netwerkverbinding te analyseren. 
  5. Nadat de analyse is voltooid, klik je op de infoknoppen in het paneel 'Overzicht' voor meer informatie over de onderdelen in de lijst. 

Ligt het aan je thuisnetwerk? 

Hebben je andere toestellen (smartphone, tablets of een ander apparaat) ook geen toegang tot de wifi, dan ligt het probleem bij je thuisnetwerk of bij een storing bij je telecomoperator. Je router langer dan 30 seconden uitschakelen, terug opstarten en 20 minuten wachten, kan het probleem oplossen.
 
Hebben je andere apparaten wel toegang tot je thuisnetwerk maar je computer niet? Probeer hem dan via een ethernetkabel met je router te verbinden.

OPLOSSING: VERBIND DE PRINTER MET INTERNET

Sommige printers kun je op andere manieren verbinden met het internet:

  • Je kunt proberen om via wifi-direct te verbinden. De printer maakt dan zijn eigen draadloos netwerk aan waardoor je geen thuisnetwerk nodig hebt. 
  • Je kunt via een netwerkkabel je printer verbinden met je router.
  • Of je kunt via een USB-stick of een USB-kabel proberen printen.

Het kan ook zijn dat de netwerkkaart van je printer kapot is. Deze moet dan worden vervangen door een hersteller.

Is je probleem niet opgelost?

Misschien moet je dan toch een reparateur contacteren.