Inkjetprinter

Printer reageert niet op commando

Met jouw computer geef je het commando aan jouw printer om een papier af te drukken, maar er gebeurt niets. Toch is jouw printer ingeschakeld.
VOORDAT JE BEGINT

VALT MIJN TOESTEL NOG ONDER GARANTIE?

Het klinkt misschien vreemd, maar veel mensen vergeten dit te controleren. De vraag of de garantie nog geldt, is nochtans de eerste die je je moet stellen wanneer een toestel kapotgaat. Als je toestel jonger is dan twee jaar, dan geldt de wettelijke garantie nog en kun je het dus gratis laten repareren of vervangen door de verkoper.

ALLE INFORMATIE OVER GARANTIE
STEL DE DIAGNOSE
Als je printer geen opdracht aanvaardt terwijl je wel degelijk een gelanceerd hebt, kijk dan of er een foutcode wordt weergegeven. 

IK ZIE EEN FOUTCODE

De oorzaak ligt bij jouw printer.

BEKIJK DE OPLOSSING

IK ZIE GEEN FOUTCODE

De oorzaak kan bij jouw printer, of bij jouw computer liggen. BEKIJK DE OPLOSSING
ER IS EEN FOUTCODE

OPLOSSING: CHECK BETEKENIS FOUTCODES

Wanneer je op printen drukt maar er gebeurt niets, kun je een foutmelding krijgen. Deze verschijnt op het schermpje van je printer of op je computer.

Je kunt de betekenis van de foutcode zoeken op het internet, gevolgd door de referentie van je printer. 

Bij Brother printers kan je naar de website van Brother gaan, een product zoeken, de naam van je printer ingeven, veelgestelde vragen en probleemoplossing selecteren en vervolgens voor foutmelding kiezen. Niet alle mogelijke foutmeldingen staan opgelijst, maar wel de meest voorkomende. 

Canon heeft een toegankelijke manier om foutcodes op te zoeken. Ga hiervoor naar de website van het merk. Zoek eerst op je printer en vervolgens op de foutcode.

OPLOSSING: VEELVOORKOMENDE PROBLEMEN

Inktabsorptiekussen is vol

Alle inkjetprinters voeren reinigingscycli uit. Hierbij doen ze niets anders dan wat inkt door de printkoppen sturen om mogelijke verstoppingen of aangekoekte, uitgedroogde inkt mee weg te spoelen.

Dat mousse kussentje is ontwikkeld om de reinigende inkt te absorberen en zo vlekken op je meubilair te voorkomen. Na enkele Jaren gebruik kan dit kussen verzadigen en bijgevolg mogelijk overlopen. Het kussen vervangen is de goedkoopte manier en kun je eventueel zelf door de printer open te vijzen. 

Maar daarmee is het probleem gewoonlijk nog niet opgelost want veel printers hebben een softwarematige teller die bijhoudt hoeveel inkt er al gereinigd is. Deze teller kun je meestal niet zelf op nul zetten en moet dus gebeuren door een officiële reparateur. De reparatiekost van zowel het vervangen van het inktabsorptiekussen, als het resetten van de teller is vaak bijna even duur als de aankoop van een nieuwe printer, wat vooral pijnlijk is net na het verstrijken van de garantieperiode. 

Interessant is wel dat sommige Epson Printers vervangbare reservoirs hebben die je apart kunt kopen. Deze kosten tussen € 10 en € 20.

Printkoppen zijn niet gealigneerd of vuil

Ontvang je een melding dat je de printkoppen moet aligneren? Volg dan best de stappen beschreven in de (online) handleiding. Vaak moet je een toegewijde testpagina afdrukken en vervolgens ofwel manueel de instellingen aanpassen, ofwel de testpagina laten scannen door je printer.

Wanneer er sprake is van verstopte printkoppen, kun je als alternatief ook een reinigingsmiddel uitproberen. Wij raden aan om gebruik te maken van de praktischere reinigingscartridges. Je kunt deze kopen in de webshop van een inktverdeler. Volg steeds goed de instructies die de verdeler meegeeft. Vaak is een cartridge goed voor tien spoelbeurten. Bij de meeste cartridges wordt er gevraagd om drie tot vier keer te spoelen bij een reinigingsbeurt. Een tip om te voorkomen dat je inktcartridges uitdrogen: wikkel ze in cellofaan tijdens de reiniging. 

Beter is om te voorkomen dat de printkoppen verstoppen. Druk daarom om de twee à vier weken een testpagina af.

Inktniveau is te laag

Krijg je een melding op je printer en op je computer dat het inktniveau te laag is, vervang dan het vermelde inktpatroon.

Bij sommige printers krijg je geen melding wanneer de patronen niet herkend worden of wanneer je merkloze inktpatronen gebruikt. Als je patronen van het originele merk gebruikt en aan printkwaliteit verliest terwijl het inktniveau nog voldoende is, kan het probleem bij de printkoppen liggen of bij de inktpatronen zelf. Ligt het probleem bij de inktpatronen, dan contacteer je best de verkoper. 

Wanneer je merkloze inktpatronen gebruikt waarvan het inktniveau niet wordt getoond en je de printkwaliteit duidelijk ziet dalen, kan de oorzaak liggen bij lege inktpatronen. Je zal deze dan moeten vervangen. Reinig eerst de koppen (zie hierboven) voordat je nieuwe patronen gebruikt.

Driver heeft problemen

Krijg je een melding dat de driver (stuurprogramma) van je pc problemen heeft? Volg dan dit stappenplan.

Netwerk kan niet verbinden

Werkt je printer met wifi? En krijg je een melding dat er geen draadloze internetverbinding kan worden gemaakt? Controleer dan eerst op je computer of de wifi is ingeschakeld, of misschien staat je pc in vliegtuigstand. Beide kun je controleren via het wifi-icoontje rechts onderaan.

Sommige computers hebben een fysieke knop om de wifi aan- en uit te zetten. Misschien heb jij of een andere gebruiker deze per ongeluk uitgezet? Als deze knop niet goed is aangegeven, zoek dan de naam op van het computermodel en tik wifi switch in.
 
Naast een fysieke knop hebben sommige pc’s de mogelijkheid om de wifi uit te schakelen via een functieknop. Functieknoppen bedien je met de Fn-toets links onderaan je toetsenbord en de bijhorende (F1 tot F12) toets bovenaan samen in te drukken. Zoek naar de functieknop met een wifilogo op. Soms loont het om de wifi eens uit en aan te zetten.

Wifi – Windows 

Zijn al jouw pogingen tevergeefs, dan heeft Windows nog zijn probleemoplosser voor netwerkproblemen. 
Ga hiervoor naar Start > Instellingen > Netwerk & Internet. Scrol onder het statusmenu naar beneden tot je Troubleshoot network connection issues tegenkomt. Volg de stappen aangegeven door de probleemoplosser.

Wifi – MacOS

Heeft je MacBook geen wifiverbinding en ligt het niet aan je thuisnetwerk?
Ga dan eerst na of wifi niet “af” staat op je MacBook. Klik rechts bovenaan op het draadloos internet icoontje en kies voor “Turn Wi-Fi On”.

Wireless diagnostics tools (macOS)

Apple website: 

  1. Stop alle geopende apps op je Mac. 
  2. Probeer verbinding te maken met het wifinetwerk dat problemen geeft (als er nog geen verbinding is). 
  3. Klik met de Option-toets ingedrukt op het wifistatussymbool in de menubalk en kies vervolgens 'Open Wifiprobleemoplossing'. 
  4. Volg de instructies op het scherm om de netwerkverbinding te analyseren. 
  5. Nadat de analyse is voltooid, klik je op de infoknoppen in het paneel 'Overzicht' voor meer informatie over de onderdelen in de lijst. 

Ligt het aan je thuisnetwerk? 

Hebben je andere toestellen (smartphone, tablets of een ander apparaat) ook geen toegang tot de wifi, dan ligt het probleem bij je thuisnetwerk of bij een storing bij je telecomoperator. Je router langer dan 30 seconden uitschakelen, terug opstarten en 20 minuten wachten, kan het probleem oplossen.
 
Hebben je andere apparaten wel toegang tot je thuisnetwerk maar je computer niet? Probeer hem dan via een ethernetkabel met je router te verbinden.
 
Sommige printers kun je op verschillende manieren verbinden met het internet:
  • Je kunt proberen om via wifi-direct te verbinden. De printer maakt dan zijn eigen draadloos netwerk aan waardoor je geen thuisnetwerk nodig hebt. 
  • Je kunt via een netwerkkabel je printer verbinden met je router.
  • Of je kunt via een USB-stick of een USB-kabel proberen printen.

Het kan ook zijn dat de netwerkkaart van je printer kapot is. Deze moet dan worden vervangen door een hersteller.

Papierstoring

Als je een melding krijgt over papierstoring, kun je hier terecht voor meer informatie.

Is je probleem niet opgelost?

Misschien moet je dan toch een reparateur contacteren.
ER IS GEEN FOUTCODE

OPLOSSING: RESET DE PRINTER

Mogelijk is het probleem opgelost met een volledige reset van je printer. Schakel je computer uit, ontkoppel je printer van je computer, zet de printer uit en ontkoppel de netspanningskabel. Wacht tien seconden en sluit alles opnieuw aan.

OPLOSSING: VERWIJDER EN HERINSTALLEER JE PRINTER

Soms kan het helpen om een printer helemaal te verwijderen uit Windows en terug toe te voegen. 

Ga naar Instellingen > Apparaten > Printers en Scanners > Selecteer je printer en klik op Printer verwijderen

Je kunt je printer vervolgens opnieuw toevoegen door Een printer of scanner toevoegen te selecteren, je printer uit de lijst te kiezen en vervolgens weer toe te voegen.

Is je probleem niet opgelost?

Misschien moet je dan toch een reparateur contacteren.