IK ZIE GEEN FOUTCODE
De oorzaak kan bij jouw printer, of bij jouw computer liggen. BEKIJK DE OPLOSSINGOPLOSSING: CHECK BETEKENIS FOUTCODES
Wanneer je op printen drukt maar er gebeurt niets, kun je een foutmelding krijgen. Deze verschijnt op het schermpje van je printer of op je computer.
Je kunt de betekenis van de foutcode zoeken op het internet, gevolgd door de referentie van je printer.
Bij Brother printers kan je naar de website van Brother gaan, een product zoeken, de naam van je printer ingeven, veelgestelde vragen en probleemoplossing selecteren en vervolgens voor foutmelding kiezen. Niet alle mogelijke foutmeldingen staan opgelijst, maar wel de meest voorkomende.
Canon heeft een toegankelijke manier om foutcodes op te zoeken. Ga hiervoor naar de website van het merk. Zoek eerst op je printer en vervolgens op de foutcode.
OPLOSSING: VEELVOORKOMENDE PROBLEMEN
Inktabsorptiekussen is vol
Alle inkjetprinters voeren reinigingscycli uit. Hierbij doen ze niets anders dan wat inkt door de printkoppen sturen om mogelijke verstoppingen of aangekoekte, uitgedroogde inkt mee weg te spoelen.
Dat mousse kussentje is ontwikkeld om de reinigende inkt te absorberen en zo vlekken op je meubilair te voorkomen. Na enkele Jaren gebruik kan dit kussen verzadigen en bijgevolg mogelijk overlopen. Het kussen vervangen is de goedkoopte manier en kun je eventueel zelf door de printer open te vijzen.
Maar daarmee is het probleem gewoonlijk nog niet opgelost want veel printers hebben een softwarematige teller die bijhoudt hoeveel inkt er al gereinigd is. Deze teller kun je meestal niet zelf op nul zetten en moet dus gebeuren door een officiële reparateur. De reparatiekost van zowel het vervangen van het inktabsorptiekussen, als het resetten van de teller is vaak bijna even duur als de aankoop van een nieuwe printer, wat vooral pijnlijk is net na het verstrijken van de garantieperiode.
Interessant is wel dat sommige Epson Printers vervangbare reservoirs hebben die je apart kunt kopen. Deze kosten tussen € 10 en € 20.
Printkoppen zijn niet gealigneerd of vuil
Ontvang je een melding dat je de printkoppen moet aligneren? Volg dan best de stappen beschreven in de (online) handleiding. Vaak moet je een toegewijde testpagina afdrukken en vervolgens ofwel manueel de instellingen aanpassen, ofwel de testpagina laten scannen door je printer.
Wanneer er sprake is van verstopte printkoppen, kun je als alternatief ook een reinigingsmiddel uitproberen. Wij raden aan om gebruik te maken van de praktischere reinigingscartridges. Je kunt deze kopen in de webshop van een inktverdeler. Volg steeds goed de instructies die de verdeler meegeeft. Vaak is een cartridge goed voor tien spoelbeurten. Bij de meeste cartridges wordt er gevraagd om drie tot vier keer te spoelen bij een reinigingsbeurt. Een tip om te voorkomen dat je inktcartridges uitdrogen: wikkel ze in cellofaan tijdens de reiniging.
Beter is om te voorkomen dat de printkoppen verstoppen. Druk daarom om de twee à vier weken een testpagina af.
Inktniveau is te laag
Krijg je een melding op je printer en op je computer dat het inktniveau te laag is, vervang dan het vermelde inktpatroon.
Bij sommige printers krijg je geen melding wanneer de patronen niet herkend worden of wanneer je merkloze inktpatronen gebruikt. Als je patronen van het originele merk gebruikt en aan printkwaliteit verliest terwijl het inktniveau nog voldoende is, kan het probleem bij de printkoppen liggen of bij de inktpatronen zelf. Ligt het probleem bij de inktpatronen, dan contacteer je best de verkoper.
Wanneer je merkloze inktpatronen gebruikt waarvan het inktniveau niet wordt getoond en je de printkwaliteit duidelijk ziet dalen, kan de oorzaak liggen bij lege inktpatronen. Je zal deze dan moeten vervangen. Reinig eerst de koppen (zie hierboven) voordat je nieuwe patronen gebruikt.
Driver heeft problemen
Krijg je een melding dat de driver (stuurprogramma) van je pc problemen heeft? Volg dan dit stappenplan.
Netwerk kan niet verbinden
Werkt je printer met wifi? En krijg je een melding dat er geen draadloze internetverbinding kan worden gemaakt? Controleer dan eerst op je computer of de wifi is ingeschakeld, of misschien staat je pc in vliegtuigstand. Beide kun je controleren via het wifi-icoontje rechts onderaan.
Wifi – Windows
Wifi – MacOS
Wireless diagnostics tools (macOS)
Apple website:
- Stop alle geopende apps op je Mac.
- Probeer verbinding te maken met het wifinetwerk dat problemen geeft (als er nog geen verbinding is).
- Klik met de Option-toets ingedrukt op het wifistatussymbool in de menubalk en kies vervolgens 'Open Wifiprobleemoplossing'.
- Volg de instructies op het scherm om de netwerkverbinding te analyseren.
- Nadat de analyse is voltooid, klik je op de infoknoppen in het paneel 'Overzicht' voor meer informatie over de onderdelen in de lijst.
Ligt het aan je thuisnetwerk?
Hebben je andere toestellen (smartphone, tablets of een ander apparaat) ook geen toegang tot de wifi, dan ligt het probleem bij je thuisnetwerk of bij een storing bij je telecomoperator. Je router langer dan 30 seconden uitschakelen, terug opstarten en 20 minuten wachten, kan het probleem oplossen.- Je kunt proberen om via wifi-direct te verbinden. De printer maakt dan zijn eigen draadloos netwerk aan waardoor je geen thuisnetwerk nodig hebt.
- Je kunt via een netwerkkabel je printer verbinden met je router.
- Of je kunt via een USB-stick of een USB-kabel proberen printen.
Het kan ook zijn dat de netwerkkaart van je printer kapot is. Deze moet dan worden vervangen door een hersteller.
Papierstoring
Als je een melding krijgt over papierstoring, kun je hier terecht voor meer informatie.
Is je probleem niet opgelost?
Misschien moet je dan toch een reparateur contacteren.OPLOSSING: RESET DE PRINTER
Mogelijk is het probleem opgelost met een volledige reset van je printer. Schakel je computer uit, ontkoppel je printer van je computer, zet de printer uit en ontkoppel de netspanningskabel. Wacht tien seconden en sluit alles opnieuw aan.OPLOSSING: VERWIJDER EN HERINSTALLEER JE PRINTER
Soms kan het helpen om een printer helemaal te verwijderen uit Windows en terug toe te voegen.
Ga naar Instellingen > Apparaten > Printers en Scanners > Selecteer je printer en klik op Printer verwijderen.
Je kunt je printer vervolgens opnieuw toevoegen door Een printer of scanner toevoegen te selecteren, je printer uit de lijst te kiezen en vervolgens weer toe te voegen.