Gelieve je te registreren of aan te melden op de site vooraleer je aan de slag kunt met deze toepassing.
Het project
Altroconsumo is een onafhankelijke consumentenvereniging die in 1973 werd opgericht in Milaan. In 2017 was het met haar ruim 377 000 leden de best vertegenwoordigde Italiaanse consumentenvereniging. De vereniging is lid van verschillende internationale organisaties zoals Consumer International (200 verenigingen uit 100 landen) en BEUC, de Europese overkoepelende organisatie van 43 consumentenverenigingen uit 32 Europese landen. Altroconsumo telt ruim 9000 vermeldingen online en in radio- en tv-nieuwsuitzendingen, kranten- en tijdschriftartikels en kent een bereik van 27 miljoen websitebezoeken, 33 000 volgers op Twitter en 468 000 Facebook-fans.
Altroconsumo verzorgt alle communicatie- en verspreidingsactiviteiten rond het project en verzekert op die manier een sterke betrokkenheid van Italiaanse gebruikers en projectbetrokkenen. Daarnaast zal het de verspreidingsactiviteiten coördineren van alle andere consumentenorganisaties die bij het project betrokken zijn.
Altroconsumo Edizioni is het redactionele bedrijf dat de leden van de Altroconsumo-vereniging onafhankelijke informatie aanbiedt op basis van ruim 100 vergelijkende studies per jaar; scenario-onderzoeken; statistische onderzoeken en gepersonaliseerde berekeningstools in zeven tijdschriften en bijlages; en boeken (praktische boeken en minigidsen). Daarnaast publiceert het ook content op de eigen website. De geleverde informatie is gebaseerd op het werk van 337 professionals, waaronder technici, ingenieurs, dokters, diëtisten, apothekers, juristen en journalisten. Altroconsumo Edizioni ontwikkelde ruim 396.000 technische productrapporten en test jaarlijks meer dan 3500 producten.
Altroconsumo Edizioni is verantwoordelijk voor de volledige ontwikkeling van het MILE21-platform en voor de integratie van MILE21 op de websites van de consumentenorganisaties die bij het project betrokken zijn. Verder verzorgt Altroconsumo Edizioni de overdraagbaarheid en repliceerbaarheid van de projectresultaten op Europees niveau.
Het Laboratorium van Toegepaste Thermodynamica (LAT) valt onder het werktuigbouwkunde-departement van de Aristoteles-universiteit van Thessaloniki (AUTH). Het richt zich zowel op toegepast als op fundamenteel onderzoek naar uitlaatemissies van verbrandingsmotoren. LAT biedt onderzoeks- en ontwikkelingsdiensten op het vlak van uitlaatemissies van wagens en op het vlak van nabehandelingstechnologie. Daarnaast werkt het mee aan verschillende EU-projecten ter bevordering van groener transport. Deelname aan MILE21-LIFE is het resultaat van verschillende studies die de verschillen onderzoeken tussen CO2-uitstoot op de openbare weg en de officiële waarden.
LAT is als projectcoördinator van MILE21 verantwoordelijk voor het administratieve projectmanagement van MILE21, voor tests op de openbare weg en voor het verzamelen van grootschalige data, alsook voor impactcontroles.
DECO Proteste Editores is een redactioneel bedrijf dat consumenten verschillende diensten aanbiedt. via zijn website, nieuwsbrieven, vier aparte tijdschriften, een contactcenter, lobby en pers. Het publiek bestaat uit de ruim 400 000 leden van de DECO-vereniging. In 2017 telde DECO Proteste meer dan 11 500 vermeldingen online en in radio- en tv-nieuwsuitzendingen, kranten- en tijdschriftartikels, 11,5 miljoen websitebezoeken, 2850 volgers op Twitter, 307 900 Facebook-fans, 7650 YouTube-abonnees en 3,6 miljoen YouTube-views, plus 6400 volgers op LinkedIn. Jaarlijks test het 3000 producten en het beschikt over 218 productexperts.
DECO Proteste ondersteunt Altroconsumo in het verspreiden van projectresultaten in Portugal en verzekert de betrokkenheid van consumenten en relevante betrokken partijen.
Emisia is een spin-off van de Aristoteles Universiteit van Thessaloniki en werd opgericht in 2008. Emisia specialiseert zich in het inventariseren en in kaart brengen van uitstoot, maar ook in impactbeoordelingsstudies van transport- en milieubeleid, alsook in uitstootmetingen aan de hand van het PEMS-systeem. Het personeel bestaat uit mechanica-, elektronica- en software-ingenieurs met een sterke wetenschappelijke achtergrond in transportuitstoot en milieuvervuiling. De knowhow van het team is te danken aan verschillende projecten gefinancierd door openbare en industriële organisaties en aan studies rond de formulering van milieubeleid op EU-niveau.
EMISIA staat TNO en AUTH bij in de ontwikkeling van een berekeningsmethodologie om de werkelijke uitstoot van geselecteerde voertuigen te kennen.
ICCT is een onafhankelijke non-profitorganisatie opgericht om hoogstaand, onbevooroordeeld onderzoek en technische en wetenschappelijke analyses uit te voeren voor milieuregulatoren. Het heeft als doel om de milieuprestaties en energie-efficiëntie te verbeteren van transport over weg, over zee en via de lucht, om zo de volksgezondheid te stimuleren en de klimaatveranderingen af te remmen.
Het Europese kantoor van ICCT bevindt zich in Berlijn in Duitsland.
ICCT staat in voor het verzamelen en samenvoegen van zowel bestaande typegoedkeuringsgegevens rond verbruik en CO2-uitstoot van wagens als van RDE-typegoedkeuringsgegevens rond uitstoot van vervuilende stoffen. ICCT zal ook een kader ontwikkelen waarmee consumenten zelf het werkelijke verbruik kunnen rapporteren via het MILE21-platform.
OCU EDICIONES is het redactionele bedrijf van de Organisation of Consumers and Users (OCU), met een bereik van ruim 247 492 Spaanse consumenten. OCU Ediciones S.A. publiceert tijdschriften als OCU Compra Maestra, OCU Salud, Dinero y Derechos en Fincas y Casas. Ook communiceert het met consumenten via de website, zodat deze informatie kunnen vragen over verschillende producten. In 2017 telde het ruim 20 370 vermeldingen online en in radio- en tv-nieuwsuitzendingen, kranten en tijdschriftartikels, websitebezoeken, 107 410 volgers op Twitter, 243 936 Facebook-fans en 243 productexperts.
OCU ondersteunt Altroconsumo in het verspreiden van projectresultaten in Spanje en verzekert de betrokkenheid van consumenten en relevante betrokken partijen.
Testaankoop verstrekt betrouwbare en objectieve hoogstaande informatie via verschillende communicatiekanalen, waaronder maandelijkse tijdschriften, website, nieuwsbrieven en praktische gidsen. Het bereik van Testaankoop omvatte in 2017 ruim 350 000 leden, 10 miljoen bezoekers aan zijn website en nog eens 1 miljoen burgers via de Belgische nieuwsbrief. Het telt meer dan 300 medewerkers in verschillende afdelingen zoals producttesten, marktonderzoek, statistische consumentenonderzoeken en wettelijke consumentenrechten.
Testaankoop ondersteunt Altroconsumo in het verspreiden van projectresultaten in België en verzekert de betrokkenheid van consumenten en relevante betrokken partijen.
De TNO werd in 1932 opgericht en wordt gereguleerd door het publiek recht. Het is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie met ruim 3200 medewerkers die zich op negen sociale thema’s richten: Verkeer en Transport; Bouw, Infrastructuur en Zeevaart; Circulaire Economie en Milieu, Defensie, Veiligheid en Beveiliging; Energie; Gezond leven; Industrie; Informatie- en Communicatietechnologie; Strategische Analyse en Strategisch Beleid.
TNO staat voornamelijk in voor de normalisering en harmonisering van verbruiks- en uitstootgegevens. Daarvoor zal het gebruikmaken van op regressieanalyse gebaseerde modellen M1, M2 en M3. Deze modellen worden later in het project bijgestuurd en ontwikkeld teneinde de betrouwbaarheid van de MILE21-gegevens te verzekeren.