Verwarm de elektrische wagen efficiënt bij koud weer

Tot 85 %
Invloed op het brandstofverbruik

In een notendop

Lithium-ionbatterijen hebben een zwakkere energie-efficiëntie bij lage temperaturen. Als ze tijdens het gebruik moeten worden verwarmd, raakt hun lading nog sneller leeg. Bij -7 ° C verbruiken sommige elektrische voertuigen daarbij 6 - 14 % meer energie (in kWh / 100 km) dan bij 24 ° C. Het bereik wordt dan beperkt tot 80 - 93%.


Kort verslag

Aangezien elektrische auto's de warmte van de verbrandingsmotor niet kunnen gebruiken, verbruikt de verwarming aanzienlijk meer energie dan bij conventionele auto's. Rijden bij -7 ° C terwijl de auto binnenin verwarmd wordt (tot 24 ° C), resulteert in een energieverbruik van 30 - 85 % meer dan bij 24 ° C. Het bereik verminderd daardoor  met 50 - 70 %.
We raden daarom aan om onnodige afkoeling van binnen in de auto te vermijden door bv. de auto in een garage te parkeren of zelfs de auto te verwarmen terwijl deze nog is aangesloten op het laadpunt. Tijdens het rijden zijn verwarmde stoelen, die zich dicht bij het lichaam bevinden, veel energiezuiniger dan verwarming van het hele interieur.


Deze tip is enkel voor wagens met verbrandingsmotoren