Onze adviezen om veilig
in de zon te komen

Zonlicht is niet alleen aangenaam, maar ook noodzakelijk voor een aantal lichaamsfuncties. Te veel zon kan je huid echter schaden, soms onherroepelijk. Wat zijn de risico's? Hoe kun je je huid optimaal beschermen? Welke zonnecrème gebruik je het best?

Bescherm jezelf tegen de zon, zelfs in de schaduw

Wacht niet tot je jaarlijkse vakantie om je in te smeren; ook voor een zomerse stadswandeling of een zonnig terrasje haal je maar beter je zonnecrème boven.

Tussen 12 en 16 uur kom je best niet teveel in de zon. Een plekje in de schaduw is ook geen garantie dat je niet verbrandt. Zonlicht wordt immers gereflecteerd door strandzand, stilstaand en bewegend water en zelfs door gras.

Wees niet te zuinig met je zonnecrème

Smeer je zeker een half uur voordat je in de zon gaat in. Herhaal dit minstens om de twee uur, en meteen nadat je in het water bent geweest of intensief gezweet hebt.

Wees niet te zuinig met je zonnecrème. Smeer of spray voldoende op alle onbedekte delen van je lichaam en spreid de crème gelijkmatig uit. Je hoeft het product niet helemaal in te wrijven. Een volwassene heeft minstens 6 koffielepels zonnecrème nodig om het hele lichaam voldoende in te smeren.

Volg je deze tips goed op? Dan is SPF 30 voldoende. We raden namelijk steeds aan om een zonnecrème te gebruiken die je op zijn minst een bescherming van SPF 30 biedt.

Wat is het verschil tussen UV A en UV B?

De beschermingsfactor of SPF (Sun Protection Factor) duidt op de bescherming tegen uv B-stralen, die verantwoordelijk zijn voor zonnebrand en huidkanker kunnen veroorzaken. Op basis hiervan zijn zonnebrandmiddelen ingedeeld in klassen:

  • lage bescherming: SPF 6 en 10
  • matige bescherming: SPF 15, 20 en 25
  • hoge bescherming: SPF 30 en 50
  • zeer hoge bescherming: SPF 50+

 

Alle zonnebrandmiddelen moeten ook bescherming bieden tegen uv A. Volgens de Europese richtlijnen moet de uv A-bescherming minstens een derde van de uv B bedragen.

Uv A is de voornaamste boosdoener voor huidveroudering. Zowel uv A en uv B  kunnen kanker veroorzaken.

Kies voor een zonnecrème afgestemd op jouw huidtype

Houd rekening met je huidtype en de intensiteit van de zon om de geschikte beschermingsfactor van zonnecrème te kiezen. De zonnekracht hangt af van het weer, het uur van de dag, de geografische ligging (hoogte en ligging tegenover de evenaar), de weerkaatsing enz. 

Vaak smeren we te weinig zonnecrème, waardoor de werkelijke beschermingsfactor twee tot drie keer lager ligt. Gebruik dus best een zonnecrème met een hoge bescherming zoals bv. SPF 30.

Geen enkel product kan 100% bescherming bieden. Het is ook verboden om dit op de verpakking te beweren. Een klein deel van de stralen dringt nog steeds tot de huid door.

Houd peuters altijd uit de zon

Een pasgeboren baby, tot zes maanden, houd je het best volledig uit de zon, omdat de huid nog te gevoelig is. Bedek je baby voldoende met lichte kleding en een hoedje.  

Vanaf je baby 6 maanden is, kan je zonnecrème gebruiken, maar je houdt je kindje het best zo veel mogelijk uit de zon.

Smeer je kindje in met een zonnecrème met SPF 50+ (de hoogste beschermingsfactor) en die uv A-bescherming biedt.

Waterproof? Evengoed een nieuwe laag aanbrengen

Waterproof betekent enkel dat de zonnecrème tijdens je plonspartij zal blijven zitten. Vergeet niet een nieuwe laag aan te brengen zodra je uit het water komt en opgedroogd bent.

Hoe lang is mijn zonnecrème houdbaar?

Wil je je oude fles zonnecrème nog gebruiken, ruik er dan eerst eens aan. Als hij stinkt, gooi je hem beter weg. Kijk ook naar de textuur. Als de crème niet meer egaal is en er vreemd uitziet: weg ermee! Als die nog hetzelfde lijkt, kun je hem probleemloos verder gebruiken. Wie regelmatig een dikke laag zonnecrème smeert, zal sowieso niet veel restjes overhouden op einde van het seizoen.

De spray wint aan populariteit

Sprays zijn erg in trek. Vooral ouders vinden het een voordeel dat die snel en gemakkelijk aan te brengen zijn. Ook geraak je beter aan plekjes op je lichaam die moeilijker te smeren zijn.

Richt de spray niet rechtstreeks op je gezicht, maar spuit wat in je hand om het op je gezicht te smeren. De chemische bestanddelen van de zonnemelk kun je beter niet inademen.

Plaats een spray (met veel alcohol in) of een aluminium bus (aeroseol) nooit in de buurt van een barbecue, sigaret of een kaars, want deze kunnen ontvlambaar zijn. Je laat de spray ook best niet in de volle zon staan.

Natuurlijke of minerale filters

Er bestaan twee soorten zonnecrèmes: met natuurlijke, minerale filters die het licht reflecteren of met chemische filters die de stralen absorberen en omzetten in warmte.

Chemische filters worden reeds lang gebruikt en zijn volledig veilig, al kunnen sommige ingrediënten de huid irriteren.

Minerale filters zijn minder irriterend voor de huid dan sommige chemische filters. Vroeger lieten ze een witte laag achter op de huid, maar dankzij nanotechnologie kan men deze filters maken uit heel kleine deeltjes (nano) die dat niet doen.

Zowel chemische als minerale filters zijn niet zo milieuvriendelijk.

Wat doen bij zonnebrand?

Zonnebrand kan behoorlijk pijn doen, en je kunt er zelfs oververhit van geraken. Deze symptomen laten zich vooral de eerste uren voelen. Sommige mensen krijgen ook koude rillingen. De huid wordt gevoelig, na een week begint ze los te komen.

Het is belangrijk dat je er niet aan krabt, omdat de nieuwe huid kwetsbaar is voor infecties.

 

Dit kan helpen om de pijn te verzachten:

  • Krab niet aan de blaasjes, dat kan leiden tot infecties en uiteindelijk littekens achterlaten.
  • Neem een lauw (geen koud) bad. Of breng voorzichtig vochtige kompressen aan om de pijn en de verhitting te verminderen.
  • Zonnebrand kan leiden tot uitdroging. Drink dus veel water.
  • Je kunt de pijn ook verzachten door bevochtigende lotion aan te brengen op de huid. Wrijf het evenwel niet in. Als het te pijnlijk is om de huid aan te raken, doe dit dan niet.
  • Stijgt de lichaamstemperatuur tot boven 38° C, kun je eventueel paracetamol nemen.
  • Breng geen alcohol aan op de huid, dit kan leiden tot onderkoeling.
  • Blijf uit de zon zolang de verbrande huid niet helemaal is hersteld.

Allergische reactie of zonneallergie?

Heb je na het gebruik van een zonnecrème een allergische reactie, probeer dan de oorzaak te achterhalen. Stel de geïrriteerde huid niet bloot aan de zon en gebruik de crème niet verder. Na enkele dagen kun je het product nog eens aanbrengen op een klein stukje huid. Treedt er alweer een allergische reactie op, raadpleeg dan je huisarts.

De allergische reactie kan te wijten zijn aan een zonneallergie, maar evengoed aan een overgevoeligheid voor een bestanddeel van de zonnecrème. Bepaalde stoffen in zonnebrandmiddelen en cosmetica kunnen immers contactallergieën veroorzaken. Zo zijn geur- en bewaarmiddelen bij de meest risicovolle substanties voor contactallergieën.

Test zonnecreme

We hebben voor jou meer dan
40 zonnecrèmes getest