Nieuws

Te hoge herstellingsfacturen : zo vermijd je ze

23 februari 2018

23 februari 2018
Verschillende leden spraken ons aan over exuberante facturen voor kleine interventies aan hun verwarmingsinstallaties. Enkele tips om ze te voorkomen … en klacht in te dienen indien nodig. 
 

Tijdens deze koude dagen moet je misschien wel eens beroep doen op een technieker voor je verwarmingsinstallatie. De kosten voor zo’n interventie kunnen soms erg hoog oplopen. We kregen hieromtrent al meerdere klachten binnen.

Korte maar dure interventies

Voor een herstelling die hooguit 15 minuten duurde (deblokkering van een drukknop) en een snelle check (zonder onderhoud) van de ketel door twee techniekers, moest één van onze abonnee niet minder dan 444 euro ophoesten. Een andere abonnee moest dan weer 357 euro betalen voor twee werkmannen die de lucht van een leiding in een expansievat hebben geblazen en een half uurtje ter plaatse waren. Een andere maakte een soortgelijke situatie mee bij een interventie voor een boiler. Telkens stuurt de betrokken firma twee werkmannen ter plaatse die de klus in korte tijd klaren. De factuur daartegen loopt op tot honderden euro’s. 

Tips om zo’n factuur te voorkomen

  • Probeer zoveel mogelijk vooraf een prijs overeen te komen voor de interventie;
  • Spreek firma’s aan die je kent of die iemand je aanbeveelt, in plaats van zomaar de eerste firma die je tegenkomt op internet te contacteren; 
  • Betaal op basis van een factuur, niet cash;
  • Aarzel niet om klacht in te dienen bij de politie als de werknemers je toch onder druk zetten om cash te betalen, opdat je toch een factuur ontvangt

Dien klacht in via ons

Ben je ontevreden over een bepaalde firma, dan kan je onderstaande module rechtstreeks klacht indienen. 

Dien een klacht in

Op die manier verhoog je je kansen op een gunstige afloop. De betrokken firma weet immers dat wij op ieder moment kunnen tussenkomen. Door je probleem openbaar te maken, verhoog je bovendien de druk op de firma om een oplossing te zoeken.