Nieuws

Elektrische huishoudtoestellen: beter herstellen dan vervangen

Consumenten twijfelen soms aan of zien volledig af van een herstelling omwille van de kosten die ermee gepaard gaan. En toch is herstellen financieel vaak interessanter dan weggooien en vervangen.

07 januari 2022
veel wasmachines op een stortplaats

Tussen 1980 en 2020 werden 1,9 miljoen wasmachines weggegooid in plaats van hersteld

 

We kopen al te snel een nieuw toestel zodra het tekenen van zwakte vertoont. Prompt is het acroniem (PRemature Obsolescence Multi-Stakeholder Product Testing Program) van een Europees project dat de strijd aanbindt met geplande veroudering, een project waaraan wij als consumentenorganisatie deelnemen. Want velen van ons vinden het jammer dat onze apparaten (te) rap kapot gaan. We krijgen het onaangename gevoel dat we worden gedwongen om een nieuw te kopen (want ja, dat defect komt net voor als de wettelijke garantie pas is verlopen).

1. Aarzel niet om het ons te melden

Vaak willen we liever herstellen. Tweederde van de consumenten probeert dat, blijkt uit de reacties op ons platform « Terapkapot », waar je je toestellen kunt melden die (te) rap onbruikbaar werden:

Naar Te Rap Kapot

Is je nieuwe koffiemachine al defect ? Aarzel niet om het ons te melden, zelfs voor elektrische toestellen die geen fortuin kosten. Dat helpt ons om een sterk signaal te geven aan de producenten en in de strijd tegen vervroegde veroudering

2. We helpen je met herstellingen

Maar laten we eerlijk zijn, het is soms een heel gedoe. Bij gebrek aan een goede hersteller of aan wisselstukken. Veel mensen doen niet eens (meer) moeite om hun toestel te laten herstellen als het kapot is: « Het zal te veel kosten », « Wij vertrouwen het merk niet meer » of « Voor die prijs geven wij de voorkeur aan nieuw ». Doorgaans worden deze redenen gecombineerd met de « mentale afschrijving »: volgens de consument heeft het toestel zijn beste tijd gehad en is het niet meer de moeite waard om het te herstellen of kosten te maken. Ook al valt het apparaat nog onder de garantie, bijna een op de drie personen ziet af van een herstelling. Vaak omdat het hightech producten zijn - smartphones zijn het voorbeeld bij uitstek - waarvan onderdelen duur zijn of uitgesloten zijn van de wettelijke garantie van twee jaar.

Met het platform Repairguide als onderdeel van het project Sharepair willen we je helpen je rechten te leren kennen (garantie bv.), maar ook om je vragen over herstellingen te beantwoorden.

Naar ons platform over herstellingen

Op termijn wordt herstellen opnieuw goedkoper

VITO nam deel aan de oefening « herstellen of vervangen ? » in samenwerking met de KU Leuven. Deze in Mol gevestigde instelling, gespecialiseerd in onderzoek over de transitie naar een duurzamere samenleving, onderzocht scenario’s (herstelling(en), extra garantie, vervanging) om te bepalen wat het voordeligst is voor de consument. Met drie apparaten die we heel vaak gebruiken : een wasmachine, een sledestofzuiger en een steelstofzuiger.

Rekening houdend met alle aspecten (aankoopprijs, gebruiks- en onderhoudskosten, kosten van eventuele extra garantie en herstelling(en), de kosten van zijn verwijdering, enz) is het in het belang van de consument om te kiezen voor een herstelling, ongeacht het aantal herstellingen en hun kost. Het gaat om een winst van meerdere euro’s per jaar op basis van de Life Cycle Cost (LCC), en kan zelfs oplopen tot € 300 voor een wasmachine.

Betalen voor een verlengde garantie is daarentegen niet erg rendabel, vooral niet voor apparaten met een lange levensduur zoals wasmachines. Benieuwd naar de duurzaamheid en ecologische voetafdruk van huishoudtoestellen ? Bekijk ons artikel en de gedetailleerde VITO-analyses (documenten beschikbaar aan de rechterkant).

Zit je met vragen ?

Je kunt altijd terecht bij de experts van onze Adviesdienst. Je kunt hen opbellen op het nummer 02 542 34 34, elke werkdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag).

BEL EEN EXPERT VAN ONZE ADVIESDIENST