Nieuws

Binnenkort herstelscores voor elektro? Wij hopen van wel

15 september 2022
smartphone scherm kapot met vier schroevendraaiers ernaast om te repareren

Gsm, laptop, smartphone, stofzuiger of andere spullen kapot?  Zelf reparereren is niet altijd simpel en laten herstellen vaak duur. Een nieuw toestel kopen is vaak makkelijker en goedkoper. Jammer, want dat heeft een grote impact op het milieu. Federaal minister van Leefmilieu Zakia Khattabi (ECOLO) stelt daarom voor om herstelscores in het leven te roepen.

Herstelscores op elektronische toestellen 

Elektronisch toestel kapot? In plaats van een nieuw toestel aan te schaffen, is het beter voor milieu en de portemonnee om deze zelf te repareren. Als dat kán tenminste. Heel vaak zijn losse onderdelen van een stofzuiger, smartphone of laptop helemaal niet te verkrijgen of is het simpelweg te ingewikkeld om het toestel zelf uit elkaar te halen. Zo blijkt dat maar liefst 67% van de huishoudelijke apparaten wordt weggegooid omdat er een onherstelbaar defect is. Slechts 10% van deze weggegooide toestellen was volledig stuk. 

Zakia Khattabi, federaal minister van Leefmilieu (ECOLO), heeft daarom een wetsontwerp klaarliggen over zogenaamde herstelscores: scores die aangeven aan hoe makkelijk een toestel is te herstellen. Met die wet zouden verkopers in België vanaf volgend jaar verplicht moeten worden om een zogenaamde “herstelbaarheidsindex” op elektronische apparatuur te vermelden. Op die manier kan de consument een bewuste keuze maken en toestellen kopen die te repareren zijn en langer meegaan.  

Frankrijk geeft het goede voorbeeld 

In Frankrijk staan er al sinds begin 2021 zulke herstelscores op toestellen en op een website. In onze podcast ´Laat je spullen langer leven´ legt Rosalie Heens van het Netwerk Bewust Verbruiken uit wat die herstelscores in Frankrijk betekenen en wat ze waard zijn: “In Frankrijk werken ze met een label met daarop een cijfer en een kleur, zoals bij de Nutriscore. Het label geeft aan hoe makkelijk het toestel te repareren is: van rood naar groen en van nul naar tien. Het cijfer is gebaseerd op allerlei criteria: hoe makkelijk is het om te demonteren, hoe lang zijn wisselstukken beschikbaar, hoe duur zijn ze, welke informatie is er beschikbaar om het toestel te repareren…”.  

Als consumentenorganisatie juichen we zo´n dergelijke index alleen maar toe, en we hopen deze scores snel te mogen verwelkomen in België. Toch zien we ook een paar werkpunten bij het Franse model, zoals hoe zwaar bepaalde criteria doorwegen bij het toekennen van de score. “En ook dat de fabrikanten zelf de score moeten aangeven, maakt het een kwetsbaar iets”, legt onze woordvoerder Simon November uit. Strenge controle zal daarom belangrijk zijn om dit systeem te laten slagen.   

Te rap kapot 

Wij ijveren al langere tijd dat fabrikanten toestellen op de markt brengen die makkelijker te repareren zijn. Is jouw toestel te rap kapot? Meld je kapotte toestel bij ons. Wil je zelf je toestel reparent, kijk dan naar onze tips en oplossingen op onze repairguide. 

Naar de repairguide