Nieuws

Luminus volhardt in agressieve verkoopspraktijken: laat geen gegevens achter!

21 juni 2019
verkoop aan de deur

21 juni 2019
Verkopers van de energieleverancier benaderen potentiële klanten deur-aan-deur of in winkels, en openen vervolgens een contract zonder dat deze mensen hiervoor toestemming hebben gegeven. Hoe ga je hier het best mee om? Wij proberen deze praktijken intussen een halt toe te roepen.

"Mijn vrouw werd aangesproken in de MediaMarkt door iemand van Luminus, met het voorstel om van energieleverancier te veranderen. Zij wilde hier niet meteen op ingaan, maar liet haar emailadres achter, zodat men haar informatie kon opsturen. Tot onze ontsteltenis ontvingen we even later een brief van Infrax met de mededeling dat we van leverancier waren overgeschakeld!".

Recent hebben we een twintigtal klachten ontvangen van mensen die waren benaderd door verkopers van energieleverancier Luminus en voor wie vervolgens zonder hun toestemming een nieuw contract werd geopend. 

Deur-aan-deur en bij MediaMarkt

De verkopers van Luminus gaan op verschillende manieren te werk. Heel wat klachten gaan over verkopers die bij mensen thuis aanbellen en uiteenlopende verhalen verkondigen om je gegevens en/of handtekening te ontfutselen. Soms wordt er een bijzonder aantrekkelijk tarief voorgespiegeld, dat beduidend lager is dan wat je betaalt bij je huidige leverancier en vragen ze je gegevens om extra informatie door te sturen. Een andere keer vragen de verkopers om je meterstand te mogen opnemen en vragen ze om af te tekenen ter bevestiging dat de cijfers kloppen. Of ze vragen een handtekening, enkel en alleen om te bevestigen dat ze langs zijn geweest. Op geen enkel moment wordt er dus verwezen naar het feit dat je, door je gegevens te geven of een handtekening te plaatsen, een nieuw contract aangaat. Toch is dat wat steevast gebeurt: enkele dagen na het bezoek krijg je een bevestiging dat je bent overgeschakeld naar Luminus. En steevast ligt het maandelijks bedrag dat je zou moeten betalen beduidend hoger dan wat je aan de deur werd beloofd.

Soms vatten de verkopers ook post in een winkel, met name in MediaMarkt, waar ze mensen aanspreken. Ook hier wordt zelden of nooit gewag gemaakt van een nieuw contract, maar wordt gevraagd om gegevens in te vullen "om kans te maken op een kortingsbon van MediaMarkt" of om meer informatie door te sturen. Maar ook hier wordt zonder toestemming een nieuw contract geopend.

Herroepen tot 14 dagen

Wat kun je doen tegen deze misleidende en agressieve verkoopspraktijken? Uiteraard gaat Luminus hier zwaar in de fout zonder jouw uitdrukkelijke bevestiging (schriftelijk of online). Laat dan ook bij voorkeur geen gegevens achter. Wil je meer weten over het aanbod, check dan beter hun website. Liet je toch gegevens achter en sloot men op basis daarvan een contract?

Aarzel niet om dergelijke misleiding te aan te geven bij het meldpunt van de Federale Overheidsdienst Economie of via onze klachtenbox

Naar de klachtenbox

Weet ook dat je steeds 14 dagen de tijd hebt om het nieuwe contract dat werd aangegaan, te herroepen. 

Voor deze herroeping kun je gebruik maken van onze modelbrief. Zo ben je zeker dat je geen elementen over het hoofd ziet en dat de formulering correct en juridisch waterdicht is.

Naar de modelbrief

 Deur-aan-deur voorlopig nog legaal

Klachten over deur-aan-deur-verkoop zijn natuurlijk niet nieuw. Enkele jaren geleden deelden we daarom bijna 400 000 stickers met "Stop deur-aan-deur-verkoop" uit en stonden we mee aan de wieg van een gedragscode voor bedrijven i.v.m. dergelijke praktijken. Heel wat bedrijven tekenden, maar o.a. Luminus niet.

Een algemeen verbod op deur-aan-deur-verkoop lijkt momenteel nog niet haalbaar. In de toekomst zou dit er mogelijk wel komen voor de verkoop van energiecontracten. Intussen blijven wij deze praktijken uiteraad aan de kaak stellen.

Welke leverancier past het best bij jou?

Wil je toch, op eigen initiatief, van energieleverancier veranderen? Dan kun je alle tarieven eenvoudig vergelijken vergelijken met behulp van onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer