Nieuws

Luminus volhardt in agressieve verkooppraktijken: laat geen gegevens achter

18 december 2019

Verkopers van energieleverancier Luminus benaderen potentiële klanten deur-aan-deur of in winkels, en openen vervolgens een contract zonder dat deze mensen hun toestemming hebben gegeven. Hoe ga je hier het best mee om? Wij proberen deze praktijken intussen een halt toe te roepen.

"Mijn vrouw werd aangesproken in de MediaMarkt door iemand van Luminus, die haar voorstelde om van energieleverancier te veranderen. Ze wilde er niet meteen op ingaan, maar liet haar e-mailadres achter zodat hij haar informatie kon opsturen. Tot onze ontsteltenis ontvingen we even later een brief van Infrax met de mededeling dat we van leverancier waren veranderd."

Onlangs hebben we een twintigtal klachten in deze trant ontvangen van mensen die waren benaderd door verkopers van energieleverancier Luminus en voor wie vervolgens een nieuw contract werd geopend - zonder hun toestemming.

Deur-aan-deur en bij MediaMarkt

De verkopers van Luminus gaan op verschillende manieren te werk. Heel wat klachten gaan over verkopers die bij mensen thuis aanbellen en uiteenlopende verhalen verkondigen om je gegevens en/of handtekening te ontfutselen. Soms wordt er een bijzonder aantrekkelijk tarief voorgespiegeld dat beduidend lager is dan wat je betaalt bij je huidige leverancier, en wordt er gevraagd naar je gegevens om extra informatie door te sturen. Een andere keer vragen de verkopers om de meterstand te mogen opnemen en vragen ze om af te tekenen ter bevestiging dat de cijfers kloppen. Of ze vragen een handtekening om te bevestigen dat ze langs zijn geweest.

Op geen enkel moment wordt er verwezen naar het feit dat je, door je gegevens te geven of een handtekening te plaatsen, een nieuw contract aangaat. Toch gebeurt dat. Enkele dagen na het bezoek krijg je een bevestiging dat je bent overgeschakeld naar Luminus. En steevast ligt het maandelijkse bedrag dat je zou moeten betalen beduidend hoger dan wat aan de deur werd beloofd.

Soms vatten de verkopers ook post in een winkel, met name in MediaMarkt, waar ze mensen aanspreken. Ook hier wordt zelden of nooit gewag gemaakt van een nieuw contract, maar wordt gevraagd om gegevens in te vullen "om kans te maken op een kortingsbon van MediaMarkt" of om meer informatie te krijgen. Maar ook hier wordt zonder toestemming een nieuw contract geopend.

Herroeping binnen 14 dagen

Wat kun je doen tegen deze misleidende en agressieve verkooppraktijken? Uiteraard gaat Luminus zwaar in de fout door een contract te openen zonder jouw uitdrukkelijke bevestiging (schriftelijk of online). Laat dan ook bij voorkeur geen gegevens achter. Wil je meer weten over het aanbod, check dan hun website. Liet je toch gegevens achter en sloot men op basis daarvan een contract?

Aarzel niet om deze praktijk aan te geven bij het meldpunt van de Federale Overheidsdienst Economie of via onze klachtenbox

naar de klachtenbox

Vergeet ook niet dat je 14 dagen de tijd hebt om het nieuwe contract dat werd aangegaan, te herroepen. 

Voor deze herroeping kun je gebruikmaken van onze modelbrief. Zo ben je zeker dat je geen elementen over het hoofd ziet en dat de formulering correct en juridisch waterdicht is.

Naar de modelbrief

Deur-aan-deur blijft voorlopig legaal

Klachten over deur-aan-deurverkoop zijn natuurlijk niet nieuw. Enkele jaren geleden deelden we daarom bijna 400 000 stickers met "Stop deur-aan-deurverkoop" uit en stonden we aan de wieg van een gedragscode voor bedrijven in verband met dergelijke praktijken. Heel wat bedrijven tekenden, maar onder meer Luminus niet.

Een algemeen verbod op deur-aan-deurverkoop lijkt momenteel niet haalbaar. In de toekomst zou dit er mogelijk wel komen voor de verkoop van energiecontracten. Intussen blijven we deze praktijken aan de kaak stellen.

Welke leverancier past het best bij jou?

Wil je op eigen initiatief toch van energieleverancier veranderen? Dan kun je alle tarieven eenvoudig vergelijken met behulp van onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

7 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/10/2020

zelfde problemen met besparenkan.be
Ik had in een popup mijn gegevens nagelaten vanwege interesse in voordelige tarieven.
Dan werd ik opgebeld door besparenkan.be en er werden zogezegde "voordelige tarieven" naar voor geschoven.
Op dat moment heb ik tot april 2021 een contract bij de Vlaamse EnergieLeverancier.
Daardoor werd mij voorgesteld dat men mij zou noteren, en in maart volgend jaar terug opbellen om te zien of ik dan werkelijk zou overstappen.
Al mijn gegevens werden daarom doorgegeven.
Dan komt tegelijk tijdens dat gesprek een e-mail van besparenkan met een contractvoorstel.
Ik zie dat daarop nog zou moeten getekend worden, dus het is niet definitief.
Dan heeft die dame mij "in de rapte" nog ergens doen klikken.
Achteraf gezien is dit een agressieve dwang geweest om mij tot een contract met Elegant te dwingen.
Want 2 dagen erna kwam een e-mail van besparenkan met de boodschap dat ik nu vanaf volgende maand klant ben bij Elegant.
Daarop heb ik een e-mail teruggestuurd met de melding dat dit niet doorgaat wegens andere afspraken en ongewenste agressieve praktijken.
Tevens vermeld dat ik abonnee ben bij TA.
Uiteindelijk kwam 's anderendaags een telefoon met veel blabla en uiteindelijk excuses , gevolgd door de vernietiging en een bevestigende e-mail.
Kous af dus!
1 gouden raad: toon telefonisch geen belangstelling want je kan niet snel genoeg zien of beseffen dat er iets verkeerd loopt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/01/2020

Bij Luminus overschakelen naar een andere leverancier met domiciliering betekent niet dat de volledige domiciliering stop gezet word. Eventueel bijkomende diensten zoals bijstand e.d blijven gewoon lopen.Let erop dat wel alles stopgezet word

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2020
, Gereageerd:

Een heel goede opmerking! We hebben inderdaad al vergelijkbare klachten gekregen via onze juridische dienst. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2019

Ik heb hetzelfde probleem met Essent. Zij hebben blijkbaar aan Fluvius gemeld dat ik van leverancier verander. Ik heb nooit iemand ontmoet van Essent of enige actie ondernomen om te veranderen. Het probleem sleept nu al maanden aan. Fluvius heeft zelf mijn meterstanden geschat en ik kreeg een afrekening van mijn huidige leverancier. Het kost allemaal veel tijd en energie om dit weer recht te zetten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2019

BRAVO aan Test-Aankoop om dit eindelijk eens onder de aandaht van de media te brengen!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2019
, Gereageerd:

Bedankt, twijfel vooral niet om ons te contacteren als je ook eens zoiets zou meemaken. We hebben er ook een leuke video over gemaakt, die vind je hier: https://youtu.be/JVfrIvNCh8k Delen mag!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/08/2019

Dei verkopers zijn alleen het probleem niet. Ze doen simulaties en toezeggingen van promoties maar met kortingen op het einde van je contract. Wanneer echter de slotafrekening komt zijn deze kortingen niet in mindering gebracht en krijg je een afrekening volle pot: geen 25% korting op je elektriciteit en gasprijs... Na veel miserie en 2 maand later krijg je met veel tegenzin een klein stukje van de korting om te tonen aan TA kijk wij zijn van goede wil... En die geloven dat dan ook!