Nieuws

Kwetsbare gezinnen die energierekening niet betalen, verdienen steun en geen straf

28 april 2020
energiefactuur sociaal tarief tarief netbeheerder

De energieprijzen breken dezer dagen het ene record na het andere. De forse daling van de energievraag leidt tot aantrekkelijke tarieven voor gas en elektriciteit. Jammer genoeg lopen sommige kwetsbare consumenten die prijsdalingen mis en betalen ze integendeel fors te veel.

De energieleveranciers geven aan een toename te verwachten van niet-betaalde energiefacturen door de coronacrisis met 50 tot 100 %. 

Als gezinnen hun energiefactuur niet betalen, bv. wegens financiële problemen, bestaat het risico dat ze worden “gedropt” door hun energieleverancier en hun energiecontract wordt opgezegd. Wie geen nieuwe leverancier vindt, wordt dan tijdelijk beleverd door distributienetbeheerder Fluvius. Hoeveel je daar betaalt voor je elektriciteit en gas, hangt van je statuut af.

Ben je een beschermde klant omdat je bv. een leefloon geniet, dan heb je recht op het sociaal tarief. Dit is een voordelig tarief dat in gans België en bij elke leverancier hetzelfde is, dus ook als je wordt beleverd door de netbeheerder.

Ben je geen beschermde klant, dan betaal je echter een tarief dat een gemiddelde prijs is van de commerciële contracten en dus duurder dan de goedkoopste contracten op de markt. Dit “ontradingstarief” is bedoeld om gedropte gezinnen aan te sporen om hun situatie zo snel mogelijk op orde te krijgen.

Ontradingstarief bij de duurste van de markt

Door de sterk gedaalde energietarieven op de markt is het huidige ontradingstarief voor gedropte klanten, dat eind vorig jaar werd vastgelegd, nu fors duurder dan de marktprijzen. Hierdoor worden kwetsbare gezinnen met betalingsmoeilijkheden extra getroffen. In Vlaanderen alleen al werden eind 2018 zo’n 80 000 gezinnen voor elektriciteit beleverd door hun netbeheerder.

Hoeveel betalen deze gezinnen nu precies? Een voorbeeld van wat een gezin uit Antwerpen met een gemiddeld verbruik op maandbasis betaalt, op basis van de energietarieven in april:

Gezin uit Antwerpen (postnummer: 2000) Elektriciteit
(3 500 kWh)
Aardgas
(23 260 kWh)
Sociaal tarief (1/2-31/7/2020)  € 56 € 50
Goedkoopste variabel tarief op de markt (4/2020) € 60 € 48
Goedkoopste vast tarief op de markt  (4/2020)  € 67 € 57 
Tarief bij netbeheerder voor gedropte niet-beschermde klanten (1/1-30/6/2020)  € 91 € 90

Een gezin dat door zijn leverancier werd gedropt en het ontradingstarief betaalt, telt voor een gemiddeld verbruik € 24 per maand méér neer voor elektriciteit en € 33 per maand méér voor aardgas in vergelijking met het goedkoopste vaste contract, en dit tot eind juni. Ten opzichte van het goedkoopste variabele contract, is het verschil nog groter.

Steun en geen straf voor getroffen consumenten

De Waalse energieregulator CWaPE pleitte vorige week voor een invoering van een brede steunmaatregel voor de consumenten die het zwaarst door de coronacrisis worden getroffen. Zo’n maatregel moet kwetsbare gezinnen helpen om hun energiefactuur betaalbaar te houden. Men zou hen bv. het sociaal tarief kunnen toekennen, aldus CWaPE.

In Vlaanderen werd al een andere steunmaatregel ingevoerd: wie tijdelijk werkloos is door de coronacrisis, krijgt van de Vlaamse overheid een eenmalig bedrag van € 202,68 om de gemiddelde water- en energiekosten van 1 maand te dekken. Zo’n maatregel lijkt ons makkelijker snel in de praktijk om te zetten dan een uitbreiding van het sociaal tarief, maar de haalbaarheid van het voorstel dient op zijn minst te worden onderzocht.

In elk geval moet er een aanpassing komen voor gedropte niet-beschermde gezinnen die bij hun distributienetbeheerder een bijzonder hoog tarief betalen. We vragen aan de regeringen om gezinnen met betalingsmoeilijkheden te ondersteunen in plaats van te bestraffen. Cruciaal daarbij is te vermijden dat consumenten die door de coronacrisis in financiële moeilijkheden verkeren, door hun leverancier worden gedropt.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

62 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/11/2020

Ik ben tegenwoordig een zeer populaire zakenman vanwege dr.Sacre, ik heb bedrijven en industrie in een land in Hongkong, Canada vandaag, ik zou deze getuigenis op mijn sociale media-account hebben willen delen, maar mijn reputatie en mijn bedrijf zijn bedroefd, daarom ik deel het op internet om mensen te helpen gemakkelijk rijkdom te vergaren, er is iets wat ik ontdek dat me vandaag heeft geholpen te worden wie ik nu ben, heeft een zakenman of -vrouw je moet een risico nemen, ik deed een heel klein bedrijf maar ik maakte geen winst, dus ik neem contact op met een spreukgever naam Dr sacre uit Afrika, die me rijk maakte met zijn krachtige dubbele geldkist, met deze doos verdiende ik elke dag van mijn leven 50.000,00 euro, ik stopte er 500 euro in in de doos en bewaar het in mijn kamer, na 24 uur krijg ik 50.000,00 euro in de doos, het goede eraan is dat er geen bloedoffer is, het is alleen voor jou om de papieren van de doos te betalen en Dr. Sacre zal zich voorbereiden het voor jou en het heeft me geholpen en mijn leven veranderd van niets in iets groots vandaag en een een geweldige zakenman vandaag, niet alles is hard werken, maar met het juiste geheim dat we ervoor zorgen dat je je doelen in het leven bereikt, neem dan contact op met Dr Sacre via e-mail: Sacretempleofpower@gmail.com of je kunt hem gewoon schrijven op Whatsapp-nummer: +2349076034359

Bedankt Dr Sacre

Meneer Kerry

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Kan ik nu nog uitstel van betaling aanvragen voor november en december als ik nu nog een aanvraag indien?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/11/2020
, Gereageerd:

Hallo Jef, sorry voor het late antwoord! We vermoeden dat het hier over een Hypo krediet gaat, we hebben jammer genoeg niet voldoende info hierover teruggevonden in je post.  

In het geval van een Hypo krediet is uitstel van betaling aanvragen nu niet meer mogelijk (tenzij de regering een nieuwe regeling treft met Febelfin).  Een verlenging aanvragen diende te gebeuren ten laatste op 20 september 2020.  Twijfel niet om onze financiële experten te contacteren op het nummer 02 542 33 44 (elke werkdag van 9u tot 12u30, en van 13u tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Kan ik nu nog uitstel van betaling aanvragen voor november en december als ik nu nog een aanvraag indien?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Kan ik nu nog uitstel van betaling aanvragen voor november en december als ik nu nog een aanvraag indien?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Kan ik nu nog uitstel van betaling aanvragen voor november en december als ik nu nog een aanvraag indien?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

Kan die tracking app later weer helemaal verwijdert worden ui een gsm?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/10/2020
, Gereageerd:

Beste Yannick, kan je ons zeggen over welke app je het precies hebt ? Gaat het om de corona app die recent werd aangekondigd of een andere app ? Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020

Beste,
Als leek in het zakelijke milieu, malafide daden van derden en de daaraan verbonden financiële gevolgen belandde ik in een procedure van collectieve schulbemiddeling. Deze is momenteel officieus afgelopen en wacht nu op de officiële uitspraak hiervan. Daar kan nog enkele maanden overgaan.
Vermits mijn wagen (11 jaar) aan vervanging toe is en ik niet direkt geneigd ben een autofinanciering aan te gaan, stel ik mij de vraag of het mogelijk is dat wanneer de CSR officieel afloopt ik direkt kan gaan voor een private leasing voor een nieuwe wagen.
Met vriendelijke groet,
Francart Didier

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020
, Gereageerd:

Beste Didier, als je wil te weten komen of je in aanmerking komt voor een private leasing kan je gerust onze experten van de financiële dienst contacteren via het rechtstreekse nummer 02-542.33.44 (elke werkdag tot 16u). Ze helpen je graag verder ! Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/07/2020

Ik kocht een eigendom waarbij ik de eerste 3 jaar niet aan de bank doch wel aan de eigenaar aflos welke mij een maandelijkse aflossing voorstelde. Op 1 maart 2020 heb ik opschorting gevraagd en telefonisch door de makelaar gekregen. De eigenaar was zonder mijn kennis ook mee aan het luisteren dus had kennis. De volgende ochtend heeft de eigenaar zijn akkoord aangepast en wil zijn maandelijkse betalingen niet opschorten.
Ik kan door de coronacrisis niet het gehele bedrag betalen en ben bang dat ook mijn einddatum van de afname of algehele betaling mij mogelijks niet meer gaat lukken.
Indien banken door een regering moeten opschorten, zouden dan alle credietverstrekkers moeten opschorten? Kan het Hof Van Justitie in Luxemburg hiervoor mogelijks een hulp bieden aan alle Europeanen? Kan Test-aankoop hierbij helpen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020
, Gereageerd:

Beste Jan, ik raad je aan om hiervoor onze financiële experten te contacteren via het rechtstreekse nummer 02-542.33.44 (elke werkdag tot 16u). Ze geven je graag verder advies hieromtrent. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/06/2020

BNP heeft ons net laten weten dat ze de beslissing om het uitstel van de afbetaling van de lening te herroepen. Wij hebben hun akkoord wel op papier. Kunnen zij nu zomaar op deze beslissing terugkomen? En indien wel kunnen zij ook met terugwerkende kracht werken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/06/2020

Best,



Ik herinner me nog toen we bericht kregen dat de banken uitstel wilden geven aan mensen die economisch werkloos werden door covid.

6 maanden geen lening betalen en deze werd zonder dossierkosten geaccepteerd als je in aanmerking kwam.


Wij beiden economisch werkloos zijnde waren heel blij dat we onze 1100 euro 6 maanden konden laten vallen.


We vroegen dit aan en uiteindelijk na 2 maanden kregen we bericht dat het aanvaard was.

Ze stuurden ons ook de intrest op van deze stopzetting.


Wij betalen 2100 euro intrest verdeeld over 12 maanden of alles ineens kan ook uiteraard.


2100 euro !!! Voor een opschorting van 6600 euro !!

Niet alleen is dit schandalig, onze lening word zoams aangegeven verleng met 6 maanden -wat logisch is- en daar betalen we dan ook nog is intrest op.


Persoonlijke leningen waren goedkoper geweest. En geen klein beetje. Ik betaal nu 33% intrest aan de bank terug.


Dit kan toch niet ?

Dit zijn maffiapraktijken en is georchestreerde diefstal. En wij zullen nog bij de goedkopere zijn daar wih leenden aan 1.65% en wij dit betalen op een openstaand saldo van 255 000 euro. Ik neem aan dat er gezinnen zijn die een slechter percentage bekomen zijn en een groter bedrag geleend hebben.


Zij dit de maatregelen die de bevolking moesten helpen ??


Volgend jaar koop locaal, reis locaal , steun de horeca ? Dat zit er niet in. Het zal na deze toegestane diefstal door de overheid binnen blijven en elke euro omdraaien.


Wie heeft de moed om tegen banken in te gaan ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/06/2020

Door toedoen van de corona kan Allianz autoverzekeringen geen premiekorting toestaan nu we verboden werden niet essentiële verplaatsingen te doen. Mail hieromtrent gisteren ontvangen van Allianz

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2020

Hallo..het gaat over mijn auto lening van Alfa krediet. Ik had 65dagen achterstand van betalingen wegens ziekte..mogt niet werken wegens vermoeden van corona. Dus minder inkomen..maat ik had een email gestuurt
Voor om te vragen voor een uitstel van 2maanden. Heb gewoon een antwoord gekregen van wij doen ons best en emailen een antwoord. Maar niks en bellen heb ik ook veel gedaan. Nu hebben ze mijn contract verbroken en zij willen nu dat ik alles in eens betaal..bijna 19duizend. Of komen zij mijn auto halen.
Er is een man langs gekomen om te halen maar ik heb mijn auto niet gegeven.
---ben nu op de zwarte lijst
---ze hebben een loonbeslach van mijn man en mij gevraagt
---en ze zeggen dat ze de politie pinnen en de auto in beslag laten nemen
Ik heb tot en met deze maand al mijn achterstand betaald...ik leg ook al mijn gegevens en bewijzen .. dank u

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2020
, Gereageerd:

Hallo Erdogan, als abonnee kan je uiteraard beroep doen op het gratis deskundig advies van onze advocaten. Ik heb je dossier even nagekeken en gezien dat je zaak wordt opgevolgd door onze juridische dienst. Hopelijk komt er snel een oplossing voor jou uit de bus. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/05/2020

Ik vind het schandalig dat er geen rekening gehouden wordt met alleenstaanden met kinderen. Het elektriciteits- en water verbruik tijdens deze corona tijden is wel veel meer maar van een bijdrage voor deze mensen spreken we niet. Vind dit niet kunnen! Wij moeten maar zien dat we alles maar kunnen betalen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/05/2020

Ik vind het schandalig dat ze met alleenstaanden met kinderen nooit geen rekening houden. Het elek
triciteits- en waterverbruik is veel meer nu tijdens de corona-periode maar een kleine bijdrage voor deze mensen daar spreken we niet van!

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

De "geste" van de verzekeraars zou MINSTENS moeten zijn : 1 maand verlenging van de vervaldatum van de polis : heb al twee maanden niet meer met de wagen gereden !!

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Mijn huisdokter rekende zonder vermelding een toeslag van extra 2€, kan dit zomaar? Mondmasker had ik reeds aan aangezien het op de deur staat vermeld

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020
, Gereageerd:

Hallo Dominique, dit mag zeker en vast niet ! Ik verwijs hierbij dan ook naar onderstaand artikel waarbij ook door MInister De Block is bevestigd dat zorgsupplementen niet mogen doorgerekend worden aan patienten:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/maggie-de-block-zorgverleners-mogen-geen-coronasupplement-doorrekenen-aan-patienten~a2544c87/

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Een korting op de premie lijkt idd. logisch als je naar de statistieken kijkt. Niet alleen voor autoverzekeringen maar ook -en vooral - voor motorverzekeringen. We mogen nu eindelijk weer buiten, maar maximaal met 3 motoren samen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Ik rijd als sinds half maart niet meer met mijn wagen (een mondeo 2.0 diesel - ik word in juni 78) en ik heb Argenta gecontacteerd. Hun antwoord : als je een vermindering wilt op je premie moet je de nummerplaat binnengeven.

Ik ben al meer dan 30 jaar trouwe klant bij BNP Paribas (de bank ik een wereld in verandering) Een instantbetalilng is nog steeds als particulier niet mogelijk (als er een weekend bij te pas komt : 4 dagen vooraleer het geld op de andere rekening staat.
Ik heb al mails gestuurd en gebeld : we zijn er mee bezig.
Ze houden wel elke maand voor mijn premium pack 7.03 euro van mijn rekening.

Met dank voor uw aandacht.
A. Van Der Taelen

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Dag Mevrouw, dag Mijnheer,
Ik rijd al sinds half maart niet meer met de wagen. Ik heb Argenta gevraagd om iets te doen . Hun antwoord : Als je een teruggave op je premie wilt, moet je de nummerplaat binnengeven.

Ik ben al meer dan 30 jaar klant bij BNP paribas Fortis : premium pack. Een instantbetaling kan nog steeds niet. Verleden week donderdag schreef ik 250 euro over naar mijn girorekening bij Argenta. Dit bedrag stond pas op dinsdagmorgen 19 maart op mijn rekening. Dat is dan de bank voor een wereld in verandering. Ze houden wel elke maand 7.03 euro van mijn rekening.

Met dank voor uw bereidwillig oor.
A. Van Der Taelen

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Ben verzekerd bij Argenta, volledige omnium.verblijf nu voor de vierde maand in het ziekenhuis. Mijn wagen wordt dus 4 maanden niet gebruikt. Bij contact bij Argenta was het antwoord: dan moet gij uw nummerplaat terug inleveren en wordt de verzekering onderbroken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/05/2020
, Gereageerd:

Het is maar normaal dat de verzekeringen op 'safe' spelen. Maar zou het niet simpelder zijn om de nummerplaat tijdelijk te parkeren bij de verzekeringsmaatschappij zelve in dit geval?