Nieuws

Klant bij Octa+ en prosument? Dan moet je vanaf april extra kosten bijbetalen

31 maart 2022
Octa+, prosumenten, extra kosten

Begin dit jaar wou Octa+ een extra vergoeding aanrekenen aan zonnepaneeleigenaars. Na onze tussenkomst werd die tijdelijk opgeschort, maar ze komt er nu toch vanaf 1 april. Octa+ wacht dus de conclusies van het onderzoek van de Economische Inspectie niet af, wat wij betreuren. Wat kun je doen als klant? 

Begin dit jaar contacteerden verschillende klanten van Octa+ met zonnepanelen en een analoge meter ons omdat hun leverancier aankondigde dat hij voortaan een toeslag zou aanrekenen van 1,82 euro per maand en per kVA vermogen van de omvormer. Voor een gemiddeld gezin zou dit al snel 87 euro extra per jaar betekenen. Geen fijne verrassing op een moment waarop de stroomfactuur voor veel consumenten al fors is gestegen.

Eenzijdige wijziging

Octa+ liet uitschijnen dat het verplicht zou zijn om deze extra kosten aan te rekenen. Het verwees naar gestegen kosten die leveranciers voor het herstel van het evenwicht op het elektriciteitsnet moeten betalen aan de beheerder van het hoogspanningsnet, Elia. De leverancier zou de extra kosten moeten doorrekenen aan eigenaars van zonnepanelen, die het net in 2 richtingen gebruiken (voor afname en injectie).

Voor ons kan het niet dat leveranciers hun klanten tijdens de looptijd van het contract plots eenzijdig nieuwe kosten aanrekenen. Energieregulator CREG bevestigde ons dat dat deze praktijk niet gerechtvaardigd is.

Wij bleven niet bij de pakken zitten en organiseerden in januari een vergadering met Octa+. De leverancier bleef erbij dat hij de hogere kosten wel degelijk kon doorrekenen. Wij konden na een constructief gesprek echter bedingen dat de aanrekening ervan on hold zou worden gezet tot 1 april. Dit moest de Economische Inspectie de tijd laten om zich over de zaak uit te spreken.

Octa+ wil niet meer wachten

Vandaag is het nog steeds wachten op de conclusies van de Economische Inspectie . Octa+ geeft ons nu aan de kosten niet langer te willen opschorten. Naar eigen zeggen neemt de leverancier de hogere kosten al zes maand voor eigen rekening. Concreet zal wie vanaf 1 april een jaarlijkse afrekening of slotfactuur ontvangt, deze extra kosten erop zien verschijnen.

Wij betreuren het dat Octa+ het resultaat van het onderzoek van de Economische Inspectie niet wou afwachten. Bij de Economische Inspectie dringen we aan om zo snel mogelijk klaarheid te verschaffen. 

Octa+ geeft wel aan dat wie als klant ten gevolge van deze beslissing wenst te vertrekken, zijn vaste vergoeding niet integraal maar pro rata zal moeten betalen . Een magere troost als je het ons vraagt… 

Wat te doen als klant van Octa+?

Wie wil switchen, gaat het best even na over welk tarief hij momenteel beschikt. 

Is dat een vast tariefplan, dan heeft het absoluut geen zin om van leverancier te veranderen: op de markt zijn de tarieven vandaag torenhoog en je riskeert dus fors meer te moeten betalen. 

Heb je een variabel tarief, dan kun je wel uitkijken naar een nieuwe leverancier. Maar doe dat enkel als je nettoverbruik in vergelijking met een jaar geleden dicht bij 0 ligt, anders riskeer je een deel van het voordeel van je terugdraaiende teller te verliezen.

Overigens ontsnappen zonnepaneeleigenaars met een digitale meter evenmin aan extra kosten bij Octa+. Voor hen zal de indexeringsformule op basis waarvan Octa+ de terugleververgoeding berekent, wijzigen vanaf 1 april 2022. Hierdoor zullen ze 18 euro minder krijgen per 1 000 kWh stroom die ze op het net injecteren. 

Wie met specifieke vragen zit over de energieprijzen of advies wenst, kan nog steeds terecht op ons gratis nummer 0800 503 32 (van maandag tot vrijdag, van 9h tot 12h30 en van 13h tot 17h - vrijdag tot 16h).

BEL ONS OP 0800 503 32