Nieuws

Het is gedaan met Belpower. Hoe reageer je het best als klant?

12 juni 2018

12 juni 2018

Belpower laat weten te stoppen met de verdeling van elektriciteit. De Vlaamse en Waalse klanten zullen automatisch worden overgezet naar een andere leverancier. Alle klanten hebben inmiddels een aanbod ontvangen van Mega, dat we matig interessant vinden. Voordat je overschakelt, moet je goed vergelijken.

Wat is de situatie in de drie gewesten?

Aan Vlaamse zijde zullen netbeheerders Eandis en Infrax hun contracten op 12 juni ontbinden. Vanaf dan zullen de Vlaamse klanten van Belpower tijdelijk (gedurende drie maanden) voorzien worden van elektriciteit door de netbeheerders. Maar deze klanten worden verzocht om zo snel mogelijk uit te kijken naar een nieuwe leverancier.

Aan Waalse zijde heeft ook ORES, de belangrijkste netbeheerder in het zuiden van het land, zijn contract met Belpower opgezegd. De klanten van Belpower hebben 25 werkdagen de tijd om een nieuwe leverancier te kiezen. Zo niet, worden ze automatisch overgeheveld naar een contract van Engie Electrabel. Eerder had de intercommunale Resa, de belangrijkste netbeheerder in de Luikse regio, het contract met Belpower opgezegd. Ook deze klanten hebben een bericht ontvangen dat ze vanaf 1 juni exact 25 werkdagen de tijd krijgen om van leverancier te veranderen. Maar de klanten die de termijn laten verstrijken schakelen automatisch over naar EDF Luminus. Het contract gaat in op 1 juni.

Ook de Brusselse distributienetbeheerder Sibelga heeft zijn contract met Belpower ontbonden, wegens het niet nakomen van contractuele verplichtingen van die laatste. Wie als consument geen andere leverancier kiest binnen de 25 kalenderdagen na 15 juni, schakelt automatisch over naar de aangeduide noodleverancier in Brussel, namelijk Engie Electrabel.

Mega probeert klanten over te nemen

Mega, een kleine Belgische energieleverancier die blijkbaar al enige tijd in onderaanneming samenwerkte met Belpower, heeft een commercieel akkoord gesloten met het bedrijf.

Mega heeft de klanten een voorstel gemaild. De leverancier stelt voor om in te schrijven op Mega Easy variabel (1 jaar) vóór 30 juni. Het gaat om een groenestroomcontract met variabele prijs. Facturen worden per mail verstuurd, de betalingswijze is vrij te kiezen (domiciliëring of overschrijving).

Voor een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 3 500 kWh ligt de prijs ongeveer op het marktgemiddelde. Het is 9 % duurder dan het goedkoopste aanbod op de markt. Dat is momenteel ook een contract van Mega, waarvoor een welkomstpromotie geldt. Mega Group is enkel te verkrijgen via vergelijkende websites (zoals onze rekenmodule) en domiciliëring is verplicht. Goedkoper dan Mega Easy is dus mogelijk, als je gebruikmaakt van tijdelijke promoties of geen bezwaar hebt tegen bepaalde voorwaarden zoals verplichte domiciliëring.

Mega wil een systeem opzetten om de gegevensoverdracht van de klanten van Belpower te vergemakkelijken. Als klanten hier niet op ingaan of geen andere leverancier kiezen, worden ze voorlopig beleverd door de netbeheerder (Eandis en Infrax) of door de leverancier die werd aangeduid door de netbeheerder (Luminus en Engie Electrabel in Wallonië).

Vergelijk het aanbod

Als je op zoek bent naar een andere energieleverancier, dan wijst onze koopwijzer je de weg naar de voordeligste tarieven in functie van je profiel en woonplaats. 

Naar de koopwijzer gas en elektriciteit

Wat te doen als je klant bent bij Belpower?

1. Moet ik snel een nieuwe leverancier kiezen?

Dat raden we je alvast aan. Zeker omdat de tijdelijke oplossingen zowel in Vlaanderen (levering door de netbeheerder) als in Wallonië (automatische overschakeling naar contract Luminus #BeGreen Fix) niet de meest voordelige zijn.

Het kan volgens ons bovendien niet zijn dat die automatische overschakeling in Wallonië gebeurt naar één van de duurste contracten op de markt. Luminus mag dan wel een “logische” keuze zijn voor de regio Luik, er zijn ook bij deze leverancier verschillende andere contracten mogelijk die heel wat minder duur uitvallen dan hetgeen wordt voorgesteld.

Ben je klant bij Resa, aanvaard dan in geen geval het opgelegde contract Luminus #BeGreen Fix. Voor een gemiddeld verbruik is dat zowat 10 % duurder dat het goedkoopste contract. Voor ons is het eenvoudigweg schandalig dat zo’n voorstel wordt ondersteund door de regulator.
Wat er vandaag gebeurt, is een première sinds de liberalisering van de sector. Al wisten we al geruime tijd dat het faillissement van een leverancier onvermijdelijk was. En de regulatoren hebben hier helaas niet op geanticipeerd …

2. Wat als je zonnepanelen hebt?

Heb je zonnepanelen, dan raden we je altijd aan om over te schakelen op het moment van je jaarlijkse afrekening, of althans dicht daarbij, om de terugdraaiende teller ten volle te benutten. Maar gezien de stopzetting van Belpower heb je als consument helaas geen andere keuze dan nu al een andere leverancier te kiezen.

3. Wat met de voorschotfactuur van juni?

We raden je aan om die voorlopig niet te betalen om minstens twee redenen. Eerst en vooral omdat Belpower eenzijdig je energiecontract stopt, maar ook omdat eventuele terugbetalingen op je eindafrekening misschien niet worden uitgevoerd na de stopzetting.

4. Wat met de eindafrekening?

In een communiqué laat Belpower weten dat het een eindafrekening zal opmaken voor de periode tot de datum van overdracht. Deze factuur zou je in de loop van augustus of september 2018 moeten ontvangen. Als de factuur in je voordeel is, zal Belpower je zo snel mogelijk terugbetalen.

5. Moet ik bepaalde voorzorgen nemen?

We raden je aan om je meterstanden na te gaan en er – uit voorzorg – een foto van te nemen om later indien nodig als bewijs van je verbruik te kunnen dienen en om toekomstige facturen te kunnen controleren.

Twee andere tools

  • Switch met Gaele. Dankzij onze virtuele en onafhankelijke experte die jouw verbruiksprofiel én de energieprijzen continu opvolgt, kan je automatisch overschakelen naar de voordeligste leverancier zonder administratieve rompslomp.

    Meer weten over Gaele 

  • Wil je ons telefonisch contacteren voor meer informatie omtrent energie?

    Contacteer onze energielijn