Dossier

Probleem met elektriciteitsmeter

01 januari 2012
probleem met elektriciteitsmeter

01 januari 2012

De verbruikscijfers op mijn energiefactuur zijn abnormaal hoog. Mogelijk is de meter stuk. Wat kan ik doen?

Als je de meterstand op jouw factuur betwist, moet je contact opnemen met ujow leverancier en de netbeheerder vragen om de meterstand te controleren en indien nodig te corrigeren.

Controle van de meterstand door de netbeheerder

De leverancier is echter niet verantwoordelijk voor de meterstand: het is de netbeheerder die de meterstand bezorgt aan de energieleverancier. Je kan de netbeheerder dus vragen om de meterstand te controleren en indien nodig te corrigeren. Als je gelijk hebt, betaalt de beheerder de kosten van de controle. Als er echter geen enkele fout wordt gevonden, moet jij de kosten betalen.

Rectifictie van verbruikscijfers en factuur

Blijkt inderdaad dat jouw meter niet goed heeft gewerkt, dan wordt het te veel betaalde bedrag volledig teruggestort bij de volgende factuur. Als wordt vastgesteld dat jijinderdaad te veel hebt betaald, dan kan je jouw leverancier vragen om een gecorrigeerde factuur te sturen. Een rectificatie van de verbruikscijfers kan teruggaan tot twee jaar voor de laatste meting.

Als dit niets oplevert

Als het contact met jouw leverancier niet het verhoopte resultaat oplevert (geen of onvoldoende aanpassing van de verbruikscijfers), kan je een klacht indienen bij de Vreg (Vlaanderen), Brugel (Brussel) of Cwape (Wallonië).