Dossier

Probleem met elektriciteitsmeter

01 januari 2012
probleem met elektriciteitsmeter

De verbruikscijfers op mijn energiefactuur zijn abnormaal hoog. Mogelijk is de meter stuk. Wat kan ik doen?

Als je de meterstand op jouw factuur betwist, moet je contact opnemen met jouw leverancier en de netbeheerder vragen om de meterstand te controleren en indien nodig te corrigeren.

Controle van de meterstand door de netbeheerder

De leverancier is echter niet verantwoordelijk voor de meterstand: het is de netbeheerder die de meterstand bezorgt aan de energieleverancier. Je kan de netbeheerder dus vragen om de meterstand te controleren en indien nodig te corrigeren. Als je gelijk hebt, betaalt de beheerder de kosten van de controle. Als er echter geen enkele fout wordt gevonden, moet jij de kosten betalen.

Rectifictie van verbruikscijfers en factuur

Blijkt inderdaad dat jouw meter niet goed heeft gewerkt, dan wordt het te veel betaalde bedrag volledig teruggestort bij de volgende factuur. Als wordt vastgesteld dat jij inderdaad te veel hebt betaald, dan kan je jouw leverancier vragen om een gecorrigeerde factuur te sturen. Een rectificatie van de verbruikscijfers kan teruggaan tot twee jaar voor de laatste meting.

Als dit niets oplevert

Als het contact met jouw leverancier niet het verhoopte resultaat oplevert (geen of onvoldoende aanpassing van de verbruikscijfers), kan je een klacht indienen bij de Vreg (Vlaanderen), Brugel (Brussel) of Cwape (Wallonië).

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

15 reacties

sorteer op :
U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
03/07/2020

Dus als ik het goed begrijp kan de VREG ons opleggen wat ze willen? Kan TA er niet tegen ingaan? Want de prosumenten tarief is al een aanslag op ons zonnepanelen rendement.
Trouwens heeft de Vreg niet Belpower uit de markt genomen? Ook een financiele aderlating van 500 € voor mij aan niet terugbetaalde te hoge voorschotten?
Waarom is de VREG blijkbaar onaantastbaar?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
27/05/2020

Ik dacht toch dat een zonnepanelen eigenaar niet verplicht kon worden om een digitale meter te laten installeren? Kan Testaankoop hierop antwoorden : wel belangrijk.?
Of zijn de zonnepanelen eigenaars weer de pineut?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
28/05/2020
, Gereageerd:

Er wachten ons waarschijnlijk nog 2 verrassingen,raad van state einde jaar
nog minder dan 15 jaar terugdraaiend en het capaciteitstarief maar dit is nog niet zeker.
Kijk eens op/ thomas.v@ilumen.Be / naar de commentaren op de digimeter

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
29/05/2020
, Gereageerd:

Inderdaad Adriaan , die 'garantie' van een 15 jaar terugdraaiende teller (van toepassing vanaf het moment van installatie van je zonnepanelen) staat ter discussie omdat de VREG hier niet mee akkoord gaat. En zoals je zelf al aangaf wordt er naar het einde van het jaar toe een uitspraak verwacht.  

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
02/06/2020
, Gereageerd:

Beste moderator An, wat is hier in deze materie een gegeven woord nog waard.
Wij zonnepaneeleigenaars weten waar wij aan begonnen zijn.Maar dan is er plots het
prosumententarief ,wat mij betreft betaal ik plus minus 1000 euro (btw 21%Inclusief)voor
plus minus 4.500 KW op het net te zetten en het er later af te halen,dat is 0,2222 euro PER KW.
Graag had ik van u eens geweten wat de parken (oa michiels,kanaalkom,huts ,colruyt enz )
moeten betalen om het net te gebruiken,uitgerekend per kw , dan zult u pas echte discriminatie zien
of zie ik dat verkeerd.
dbv a nulens

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
20/05/2020

De vreg is een instantie opgericht door de overheid zodat diezelfde overheid
er zich achter kan verschuilen .Ik als zonnepaneel eigenaar heb geen behoefte
aan een digimeter maar krijg hem door de strot geduwd.
Waar zijn de afspraken van 10 JAAR geleden, mondelinge afspraken zijn ook contracten en niet te vergeten de uitspraken van minister dat de zonnepaneeleigenaars
geen nadeel mogen hebben met de plaatsing van de digimeter.
De turteltax,het prosumententarief,terugdraaiende teller naar 15 jaar en nu digimeter
waarmee we nog niet weten hoe we de teveel geproduceerde kw s in de zomer
in de winter kunnen gebruiken. Het is genoeg geweest ,dus voor mij komt hij er
zo direkt nog niet in. Genoeg getreiter,desnoods off grid met een generator op alvalolie.
En dan de discriminatie tov niet zonnepaneel eigenaars,zonnepaneel eigenaars investeren en helpen de overheid de europese doelstelling behalen op straffe van boetes.TEST AANKOOP NEEMT HIER geen stantpunt in (heb hun vroeger hier al eens
telefonisch op gewezen)omdat hun clienteel bestaat uit zowel zonnepaneeleigenaars als niet zonnepaneeleigenaars.
Met vrdlijke groeten

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
21/05/2020
, Gereageerd:

Dat klopt Adriaan, ik heb deelgenomen aan de enquête van Testaankoop maar er verder nooit meer iets van gehoord. Het is ook hun taak om privé bezitters van PV panelen te verdedigen. Daarin ben ik ontgoocheld. En de VREG, ja het hoofd van de VREG en nog enkelen komen rechtstreeks van bij distributeurs. Dat zegt genoeg zeker? Daarvoor is Open VLD rechtstreeks verantwoordelijk

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
29/05/2020
, Gereageerd:

Jammer om te horen dat je ontgoocheld bent in ons ! Toch zijn we steeds de rechten van de consument in deze materie (en andere uiteraard) blijven verdedigen. We blijven immers dezelfde eisen stellen sinds de uitrol van de digitale meter werd opgelegd door Europa : de consument moet dezelfde keuze krijgen als in Nederland waar de slimme meter in de off-stand kan gezet worden (en de communicatiefuncties kunnen worden uitgeschakeld), de kosten van de installatie moeten eerlijk verdeeld worden volgens de winst die ze de betrokken partijen opleveren, duidelijkheid mbt het totale kostenplaatje (wat met de kosten aangaande het Atrias-platform, de extra kosten voor de slimme toepassingen), de privacy van de gegevensuitwisseling moet worden gegarandeerd en netbeheerders mogen niet beslissen om bepaalde elektriciteitscircuits bij de klant uit te schakelen (dit zou in het nadeel zijn van vooral de minst gegoeden in de maatschappij). Deze strijd is dus nog niet gestreden ! 

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
20/05/2020

Voor ik mijn PV installatie liet berekenen en plaatsen hebben wij gedetailleerd gewerkt om ons verbruik zo laag mogelijk te houden zonder aan comfort in te boeten. Nu werkt alles perfect en met uitzicht op een redelijke afschrijftermijn. Zonder "terugdraaiende teller" zal de installatie niet afgeschreven zijn voor er kosten aan komen. Dat willen wij niet en zal ook niet gebeuren. Zie "Geen Digitale Meter zonder Garanties" op Facebook.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
20/05/2020

mag je de installatie van een dergelijke meter weigeren?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
29/05/2020
, Gereageerd:

Dag Manu, je mag de installatie van zo'n digitale meter inderdaad niet weigeren ! 

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
20/05/2020
, Gereageerd:

Je bent verplicht toegang te verlenen tot de plaats van de tellers voor controle en noodzakelijke aanpassingen. Voor mij is de vervanging van een analoge teller door een digitale geen noodzakelijke aanpassing of herstelling. Tik eens @digitalemeter in in Facebook, daar houden we mekaar op de hoogte

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
17/12/2019

Hallo community, ik ben sedert vorige week vrijdag 13 december de "on"gelukkige eigenaar van een digitale teller type Sagemcom geplaatst door Fluvius ter vervanging van een enkelvoudig tariefteller en dit naar aanleiding van mijn vraag tot de verwijdering van een afgekoppelde exclusieve nachtteller . Ik bezit ook zonnepanelen, 20 stuks van hoge kwaliteit - Bisol Premium 295W met een Sunny Boy SMA convertor SB5.0-1AV-40 . Wat stel ik nu vast ? De opbrengstregistraties volgens de digitale meter komen niet overeen met wat mij wordt doorgestuurd via een app Sunny Portal die mijn opbrengsten ook dagelijks opvolgt en registreert.
Volgens de digitale teller (scherm 2.8.0 - geeft de som van opbrengsten in dag en weekendtellingen) is de totale opbrengst nu 'slechts' 9.547 kWh terwijl over de zelfde periode vanaf 13/12 ik volgens de app Sunny Portal een opbrengst zou moeten hebben van 21.681kWh. Hoe kan dit verschil verklaard worden? Ben ik de gebeten hond?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
29/05/2020
, Gereageerd:

Hallo Pierre, het scherm 2.8.0 geeft de totale injectie weer. Het betreft dus de overtollige stroom die je op het net injecteert. Het is met andere woorden dus logisch dat dit lager ligt dan de opbrengst, aangezien  je zelf ook stroom van de zonnepanelen verbruikt.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
20/05/2020
, Gereageerd:

Waar ik woon, Z W-Vl, zou jou installatie op jaarbasis ongeveer 7.500 kWh injecteren. Dit is een raming op basis van je panelen en omvormer als de panelen +/- zuid gericht staan op een gemiddeld hellend dak. De bruto DC opbrengst van je panelen is sowieso hoger. Vr Gr

Community

Woning & energie

Gerelateerde discussies