Dossier

Probleem met elektriciteitsmeter

01 januari 2012
probleem met elektriciteitsmeter

01 januari 2012

De verbruikscijfers op mijn energiefactuur zijn abnormaal hoog. Mogelijk is de meter stuk. Wat kan ik doen?

Als u de meterstand op uw factuur betwist, moet u contact opnemen met uw leverancier en de netbeheerder vragen om de meterstand te controleren en indien nodig te corrigeren.

Controle van de meterstand door de netbeheerder

De leverancier is echter niet verantwoordelijk voor de meterstand: het is de netbeheerder die de meterstand bezorgt aan de energieleverancier. U kunt de netbeheerder dus vragen om de meterstand te controleren en indien nodig te corrigeren. Als u gelijk hebt, betaalt de beheerder de kosten van de controle. Als er echter geen enkele fout wordt gevonden, moet u de
kosten betalen.

Rectifictie van verbruikscijfers en factuur

Blijkt inderdaad dat uw meter niet goed heeft gewerkt, dan wordt het te veel betaalde bedrag volledig teruggestort bij de volgende factuur. Als wordt vastgesteld dat u inderdaad te veel hebt betaald, dan kunt u uw leverancier vragen om een gecorrigeerde factuur te sturen. Een rectificatie van de verbruikscijfers kan teruggaan tot twee jaar voor de laatste meting.

Als dit niets oplevert

Als het contact met uw leverancier niet het verhoopte resultaat oplevert (geen of onvoldoende aanpassing van de verbruikscijfers), kunt u een klacht indienen bij de Vreg (Vlaanderen), Brugel (Brussel) of Cwape (Wallonië).


Afdrukken Versturen via e-mail