Dossier

Hoe jouw gas- en elektriciteitsleverancier te kiezen?

14 september 2021
payer moins cher

Een mooie besparing opstrijken door van energieleverancier te veranderen, moeilijk is het niet. Je moet eigenlijk alleen het meest geschikte tarief vinden volgens jouw verbruiksprofiel. De digitale assistent van ons nieuwe energieplatform geeft je een top-3 met de voor jou meest voordelige contracten.

Van energieleverancier veranderen: concreet

Exclusief voor leden

Krijg toegang tot deze inhoud

Ontdek deze inhoud en veel meer !


Ik ontdek Test Aankoop!
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

66 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2022

Door Gaele overgeschakeld naar Vlaamse Energie leverancier. Tevoren nooit van gehoord en nu failliet. Inderdaad snel een nieuw "ideaal voorstel" gekregen: Antargaz. Maar totaal onoverzichtelijk tarief en hoe zich dat dan zou verhouden tot andere leveranciers. OP vraag wel een berekening van mijn geschatte verbruikskosten gekregen maar weinig veelzeggend en niet te vergelijken. Daarenboven behoort Antargaz bij alle vergelijkingen (V-test, Test-aankoop) steevast tot de duurste van de markt voor mijn verbruikersprofiel. Waarom heb ik dan Gaele vraag ik me af ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2022

Door Gaele overgeschakeld naar Vlaamse Energie leverancier. Tevoren nooit van gehoord en nu failliet. Inderdaad snel een nieuw "ideaal voorstel" gekregen: Antargaz. Maar totaal onoverzichtelijk tarief en hoe zich dat dan zou verhouden tot andere leveranciers. OP vraag wel een berekening van mijn geschatte verbruikskosten gekregen maar weinig veelzeggend en niet te vergelijken. Daarenboven behoort Antargaz bij alle vergelijkingen (V-test, Test-aankoop) steevast tot de duurste van de markt voor mijn verbruikersprofiel. Waarom heb ik dan Gaele vraag ik me af ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/12/2021

Intusen probeer ik sinds 12/12 een reactie van Gaelle te krijgen, maar dat lukt per mail niet niet. Ook telefonisch niet, een gesprek dat veelzeggend wordt afgesloten met :"vaarwel" (!!)

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/12/2021

Intusen probeer ik sinds 12/12 een reactie van Gaelle te krijgen, maar dat lukt per mail niet niet. Ook telefonisch niet, een gesprek dat veelzeggend wordt afgesloten met :"vaarwel" (!!)

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/12/2021

Gaele, is een regelrechte ramp. Ik ben mede door test aankoop ingestapt in 2018. Bij de vorige overstap had ik al nare ervaringen die ook op Radio2 bij de inspecteur aangekaart werden door andere gebruikers. Nu bij het faillissement van de Vlaamse energieleverancier komen ze verrassend snel met een weinigzeggende tariefkaqrt op de proppen. Op een vraagformulier op de site krijg ik geen antwoord,Ik stuurde ook al twee mails met verzoek om wat meer duidelijkheid…geen antwoord !!!! Via de telefoon op de twee bekende nummers probeerde inmiddels op verschillende dagen reeds een tiental keer…De telefoon oproepen worden niet beantwoord. Dat Test aankoop hiermee geassocieerd wil worden dat blijft voor mij een raadsel !

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2021

Beste, ik was klant bij de Vlaamse energieleverancier. Kreeg een prijsvoorstel van Gaele om over te schakelen naar Antargaz. Daar is alleen maar een tariefkaart bij. Je weet dan nog niet wat je jaarlijks betaalt. Deed dan zelf de berekening via Antargaz en kwam uit op een bedrag dat 740 € hoger ligt dan het voorstel van Test Aankoop via Energie! Stop met Gaele.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/12/2021

Je mag er zelf naar bellen klikken je na 4min op antwoordapparaat

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/12/2021
, Gereageerd:

Klopt Frederic, men krijgt daar GEEN antwoord, noch reactie!

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/12/2021
, Gereageerd:

Hallo Frederic, als je wil kan je ons via het contactformulier je jaarverbruik doorsturen zodat wij voor jou een berekening kunnen maken (link: https://www.test-aankoop.be/contacteer-ons?contactType=energy) of je kan zelf een berekening doen via onze energyguide Perfect Fit en zelf een nieuw contract aangaan. Als klant van VEL kan je zelf je startdatum retroactief vervroegen op de site van de nieuwe leverancier, het hangt af van leverancier tot leverancier. Sommige aanvaarden vanaf 07/12, anderen vanaf 08/12 of 09/12/2021. Je dient dan wel te laten weten dat je van VEL komt en je gaat ook je meterstanden moeten doorgegeven. 

Link naar onze energyguide Perfect Fit:  

https://www.test-aankoop.be/energyguide/mijn-energie-aankopen/gas-elektriciteit 

Nog even dit over de VEL en de meterstanden die je doorgeeft: 

Welke meterstand gebruikt Fluvius voor mijn slotfactuur? Hebt u een digitale meter? Dan leest Fluvius uw meterstand op afstand uit op de dag van het faillissementsvonnis. Hebt u een klassieke meter? Dan schat Fluvius uw meterstand op de dag van het faillissementsvonnis op basis van uw verbruik van de vorige periode. U kan het geschatte energieverbruik door Fluvius niet betwisten. Geeft u binnen een redelijke termijn de werkelijke wisselmeterstand (uw meterstand op de dag van het vonnis) door aan Fluvius? En valt die binnen bepaalde grenzen? Dan kan de geschatte meterstand aangepast worden. Sluit u een nieuw contract af met een andere energieleverancier? Geef dan de wisseldatum en wisselmeterstand mee aan uw nieuwe leverancier. Hij bezorgt die op zijn beurt aan Fluvius. Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf de dag van het faillissementsvonnis klant bij hem te worden. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.

Meer info over de VEL: 

https://www.test-aankoop.be/woning-energie/gas-elektriciteit-mazout-pellets/nieuws/vlaamse-energieleverancier-vraagt-faillissement-aan-wat-als-je-klant-bent ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/12/2021

Het is frappant om te zien dat jullie nog Mega en andere kleine spelers op de markt aanprijzen voor levering gas en stroom. Waarom hebben jullie uw trouwe lezers niet verwittigd voor Vlaamse energieleverancier??? Bedankt ik had wat meer verwacht van u.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/12/2021
, Gereageerd:

Dag Roland, er heerst enorm veel zenuwachtigheid op de energiemarkt, en dat merk je niet enkel aan de energieprijzen. Het recente faillissement van VEL was voor velen, waaronder Test Aankoop, een verrassing, normaal gezien is het de CREG die hier een oogje in het zeil houdt ... men is dus in snelheid gepakt. 

Wat Mega betreft, ook hier kunnen wij enkel voortgaan op wat Mega ons verzekert, en zij benadrukken zich goed ingedekt te hebben en een winstgevend bedrijf te zijn. Zie ook dit artikel.

Bovendien doen zij het nodige om de ex-klanten van VEL bij hen te verwelkomen. Via onze vergelijkingstool kun je nu, als je een product van Mega kiest, aanduiden dat je van bij VEL komt.

Dat laat je de mogelijkheid om het contract te starten met als begindatum 7/12 zodat je niet door Fluvius beleverd hoeft te worden. Je kunt ook meteen je wisselmeterstand doorgeven. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/11/2021

Hoe is het mogelijk dat jullie Mega en Vlaamse Energieleverancier nog altijd aanprijzen met een hoge tevredenheidsscore?
Deze info lijkt me niet erg betrouwbaar.
Dan maar andere bronnen raadplegen: www.vrt.be/.../

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/12/2021
, Gereageerd:

In onze energievergelijkers maken we gebruik van hetzelfde neutrale algoritme als de vergelijkers van de CREG en de V-test van de VREG met dat verschil dat in onze vergelijkers kortingen voor abonnees verrrekend zijn die wensen over te stappen via onze site naar een andere leverancier. Ook in die officiële vergelijkers vind je contracten van Mega en Vlaamse Energieleverancier terug. Dit wil niet zeggen dat deze leveranciers daarom worden aangeprezen, dit gegeven maakt deel uit van een objectieve vergelijking en zo kan de consument andere leveranciers en energiecontracten met elkaar gaan vergelijken om te kunnen bepalen of ie nergens voordeliger af is. 

We hoeven overigens andere bronnen niet te raadplegen om te weten hoe het nu precies gesteld is met bepaalde energieleveranciers, we hebben namelijk zelf Mega gerapporteerd aan de economische inspectie: 

https://www.test-aankoop.be/woning-energie/gas-elektriciteit-mazout-pellets/nieuws/klacht-tegen-mega 

Sowieso blijven we deze materie en verdere ontwikkelingen met argus opvolgen, in het belang van de consument en van onze abonnees in het bijzonder. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/10/2021

Na de mediaberichtgeving over wanpraktijken en boetes bij Mega ben ik eens gaan kijken op de VREG website en heb een berekening laten doen voor mijn aardgas. Blijkt nu dat Mega groepstarief de duurste is van allemaal, staat helemaal onderaan?!!!! Dringend eens op zoek gaan naar een andere gasleverancier! Afzetters! Een volgende keer als er een groepsaankoop wordt voorgesteld ga ik toch 2 keer nadenken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/10/2021
, Gereageerd:

Dag Bruno, alle begrip voor je frustratie, ook wij hebben vele klachten ontvangen in verband met Mega. De praktijk van energieleverancier Mega om verhoogde voorschotten op te leggen zonder het akkoord van de klanten, beschouwen wij als een oneerlijke handelspraktijk. Daarom hebben wij een klacht ingediend bij de economische inspectie die Mega hiervoor op de vingers tikte. Twijfel niet om een simulatie te doen via onze neutrale energievergelijker op basis van je jaarverbruik energie: https://www.test-aankoop.be/energyguide/mijn-energie-aankopen/gas-elektriciteit  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021

mega=oplichterij----zie resenties op trustpilot

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/09/2021

WELKOMSTKORTING OF NIET.
JULLIE VERMELDEN (ESSENT) die is toch overgenomen door LUMINUS?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021
, Gereageerd:

Essent is inderdaad overgenomen door Luminus. Voor bestaande klanten wijzigt er niets: Luminus neemt hun contract integraal over. Zij behouden dezelfde voorwaarden en eventuele promoties. Wel zal netbeheerder Fluvius hun een meteropnamekaart bezorgen om de meterstanden door te geven zodat de jaarafrekening correct kan worden opgemaakt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021
, Gereageerd:

Ten laatste twee maanden vóór je huidige Essent-contract afloopt, zul je een nieuw voorstel ontvangen van Luminus. Daarin moet duidelijk uigelegd worden waarin de nieuw voorgestelde voorwaarden verschillen van de bestaande overeenkomst. Dus vanaf het moment dat Luminus je iets laat weten en je dit aanvaardt heb je geen kortingen meer via Essent en gaan je contractvoorwaarden over in die van Luminus.
Uiteraard ben je niet verplicht om klant te worden bij Luminus. Wie liever andere oorden opzoekt, kan het best een vergelijking maken via onze koopwijzer die een overzicht biedt van alle tariefplannen op de markt.  ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

de prijs die gaele doorgeeft en deze die te lezen is bij de leverancier zelf van gas oa MEGA is verschillend. Bij navragen krijg ik geen antwoord. Wie moet ik geloven
waar kan ik terecht om mijn situatie te kennen

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/11/2020

Wij hadden ook ingetekend op het bod van Gaele, nl. Gas van Mega
Voorschotfacturen liggen hoger dan de concurrentie, kom niet af dat het teveel wordt terugbetaald.
Plan zelf mijn overstap vanaf nu, Gaele blijkt steeds Mega te promoten?

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/11/2020
, Gereageerd:

Beste Belinda, Gaele wordt beschouwd zoals een verzekeringsmakelaar of een boekhouder. Gaele is opgericht voor de consument die ons niet elk jaar zelf wil opbellen om de energiemarkt te vergelijken. 

In de optiek dat Gaele alles voor jou regelt en een voorkeur heeft voor groene stroom zal hij jou een contract vinden met marktconforme prijzen. Wanneer je zelf vergelijkt kan het wel gebeuren dat je een contract vindt dat goedkoper is. Maar daar zal geen rekening mee gehouden worden met groene stroom en je dient uiteraard alles zelf te regelen.

Indien je je inschrijft bij Gaele beschik je over een persoonlijk account waar je alle voorkeuren kan inbrengen. Wanneer Gaele over je laatste afrekening beschikt zal hij jou ook een perssonlijk aanbod opsturen. 

Met betrekking tot je vraag over Mega : Gaele is geen groepsaankoop platform maar het principe blijft hetzelfde. Mega heeft in de meeste gevallen de beste offerte aangeboden voor deze contracten.

Natuurlijk kan je ook via de site van Test Aankoop op zoek gaan naar de meest voordelige energieleverancier voor jou, dit kan je heel gemakkelijk te weten komen via ons nieuw energieplatform 'Perfect Fit', ik geef je graag de link ernaartoe mee:  https://www.test-aankoop.be/acties/perfectfit . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/05/2020

De aanbiedingen van Gaele zijn inderdaad minder voordelig dan de tarieven die men op de website van sommige energieleveranciers terugvindt.

Heel wat mensen zijn ontevreden over de werking van Gaele. En toch blijft Gaele een initiatief van Test-Aankoop. Op 21/01/2019 post Test-Aankoop hieronder dat de zaak intern onderzocht wordt door specialisten voor een eventuele verbetering. We staan ondertussen al meer dan een jaar verder.

Dit schaadt de betrouwhaarheid vanTest-Aankoop. Wat denkt Test-Aankoop hierover?

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2021
, Gereageerd:

Wel ik was ook curieus en had mij ingeschreven. Was dat een teleurstelling en duivels moeilijk om er uitgeschreven te geraken. Kan dit zeker nit aanraden als geloofwaardig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/04/2020

Beste TA

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/04/2020
, Gereageerd:

Hallo ,ik die dacht als lid van test-aankoop dat je dan geen enkel probleem meer zou hebben maar wat ik hier allemaal lees ???,heb ook een offerte gevraagd maar nog niet ontvangen en zal deze dan ook annuleren,veel gelezen over Mega maar weinig goede en correcte zaken,zal het zelf wel uitzoeken via mijn energie.be

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

Beste Eddy, als abonnee kan je gerust onze energiedienst contacteren via het nummer 02 542 33 86 (elke werkdag van 9u tot 17u, vrijdag tot 16u). Mijn collega's zullen graag voor jou een gepersonaliseerde berekening doen via onze energiemodule (die overigens hetzelfde objectieve algoritme gebruikt als die van de VREG) om op zoek te gaan naar de meest voordelige energieleverancier. Hiervoor hebben we enkel je jaarverbruik in energie nodig. Terloops, die module van mijnenergie.be is dus niet de meest neutrale ... Twijfel alvast niet om ons te bellen, we staan steeds voor je klaar met gepast advies ! Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/02/2020

Geachte,
Ik ben nogal geschrokken van de voorschotfactuur die Mega me per mail verstuurde.
- 20 € duurder dan mijn huidige leverancier!!!!
- op mijn vraag om mijn facturen per post op te sturen: geen respons.
- ondeskundig antwoord na mijn telefonisch contact...we zullen het nazien, berekening gemaakt over het verbruik van de laatste 3 jaar, terwijl ik hier pas sinds 1juli woon. Antwoord per mail 4 dagen later... we zullen de zzak verder onderzoeken...
Dit geeft me uiteraard weinig vertrouwen in deze toeleverancier. Mijn vertrouwen in testaankoop/ Gaele blijft tot nu toe wel bestaan.

Graag een reactie van uwentwege.

L.Van Hoecke.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/02/2020
, Gereageerd:

Dag Luc, bedankt voor je post. We komenzo snel mogelijk bij je terug met een antwoord. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/02/2020
, Gereageerd:

We begrijpen je reactie, je krijgt een goedkoper contract aangeboden en dan krijg je een hoger te betalen maandelijks voorschot. Wat je teveel betaalde krijg je natuurlijk terug op je afrekening. We weten niet waarop je vorige leverancier zich heeft gebaseerd om de voorschotfactuur te berekenen. Vaak worden lagere voorschotbedragen aangeboden om klanten binnen te halen terwijl het contract in werkelijkheid duurder is. Pas na de afrekening zal de klant dit merken als ze plots een hoog bedrag moeten betalen. Onze partner Gaele heeft ondertussen Mega gecontacteerd en de eerste voorschotfactuur wordt geannuleerd. Je zal een nieuwe ontvangen die verlaagd is met 20€. Mega zal je ook een mailtje sturen om dit aan jou te bevestigen. Laat het ons weten mocht dit niet het geval zijn!

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/12/2019

Ik heb nooit toestemming gegeven om van leverancier te veranderen en plots krijg ik een mail met als titel: "Bevestiging van uw inschrijving bij Mega" Wat voor praktijken zijn dit?

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2020
, Gereageerd:

En ik heb hetzelfde meegemaakt ! Een jaar geleden ingeschreven en een factuur geüpload van Engie ( slotfactuur 2018) . Een jaar niks van hen gehoord en dan plots een mail dat ze me overstappen naar Mega. Heb hen zogezegd een mandaat gegeven alhoewel ik dit in principe NOOIT doe. Maw : ze veranderen je profiel zonder dat je het weet . Op de koop toe is het tarief van Mega een duurder dan Essent die ik sinds begin december gebruik. Ik vraag me af wie er wel tevreden is met hun manier van werken en wie er NIET naar Mega gestuurd is . Eerlijk gezegd , ik begrijp niet dat Test aankoop hier zich nog garant voor stelt . Echte wanpraktijken ! Enfin het heeft me wat moeite gekost maar ben van Mega en Gaele af .

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2020
, Gereageerd:

Beste, mij is net hetzelfde overkomen. Ondertussen kreeg ik zelfs van mijn huidige leverancier de bevestiging dat mijn lidmaatschap vanaf 1/02/2020 wordt overgeheveld naar MEGA. Wanneer ik mijn profielgegevens bij GAELE tracht te wijzigen, blijkt dit niet mogelijk omdat er momenteel een offerte loopt. Dit zijn voor mij wanpraktijken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/10/2019

Waarom antwoord T.A. niet, tenslotte opereren ze onder de vlag van T.A ,is dat dan niet normaal, bel naar T.A. !!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2019
, Gereageerd:

Blijkbaar zit T.A. hiermee zelf in de knoei en durven ze niet te antwoorden.
Ondertussen doet Gaele rustig voort met het opt-out systeem dat overigens ook nog heel onduidelijk werkt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2019
, Gereageerd:

Hallo, goed dat je dit even aanhaalt. Ondertussen is dit systeem niet meer van toepassing, er wordt al een hele poos een nieuwe manier van werken gehanteerd waarbij de consument de vrijheid heeft uit twee oplossingen te kiezen:

Opt-In: De klant geeft aan dat hij liever zelf beslist of hij al dan niet ingaat op het voorstel

Opt-Out: Je hebt als klant 14 dagen tijd om je contract te weigeren, doe je dat niet zal je effectief overschakelen op het nieuwe contract. ^Pol

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/12/2019
, Gereageerd:

Sterk, want ik kreeg net een mail dat mijn overstap zonder mijn bevestiging gebeurde. Mails zijn gestuurd om dit ongedaan te maken naar Gaele en Mega.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/04/2019

Ik kreeg tot mijn grote verbazing vandaag een mail dat ik klant ben geworden van mega zonder dat ik daar iets getekend of aangevraagd heb?
Morgen ff bellen dus ;(

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2019
, Gereageerd:

Ik heb hetzelfde voor en volgens dit contract zou ik op 1/04/2019 mijn handtekening electronisch gezet hebben !!!???
Mijn aangetekende brief aan Mega ligt klaar om morgen te posten.
Zou het niet mogelijk zijn bij het voorstellen van interessante voorstellen rekening te houden met de jaarlijkse vervaldatum van de contracten zodat men niet opgezadeld wordt met het betalen van de vaste vergoedingen voor het lopende jaar?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/12/2019
, Gereageerd:

Ook ik kreeg een mail met een aanbod van contract, dat verre van interessant was. Als je het nakijkt, blijkt dat je automatisch de overstap maakt. Totaal niet mee akkoord. Ik meldde dit, maar er kwam geen reactie.
Dit kan toch niet onder de vlag T.A.