Dossier

Hoe jouw gas- en elektriciteitsleverancier te kiezen?

14 september 2021
payer moins cher

Een mooie besparing opstrijken door van energieleverancier te veranderen, moeilijk is het niet. Je moet eigenlijk alleen het meest geschikte tarief vinden volgens jouw verbruiksprofiel. De digitale assistent van ons nieuwe energieplatform geeft je een top-3 met de voor jou meest voordelige contracten.

Energieleverancier als Beste van de Test

Exclusief voor leden

Krijg toegang tot deze inhoud

Ontdek deze inhoud en veel meer !


Ik ontdek Test Aankoop!
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

55 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/11/2021

Hoe is het mogelijk dat jullie Mega en Vlaamse Energieleverancier nog altijd aanprijzen met een hoge tevredenheidsscore?
Deze info lijkt me niet erg betrouwbaar.
Dan maar andere bronnen raadplegen: www.vrt.be/.../

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/10/2021

Na de mediaberichtgeving over wanpraktijken en boetes bij Mega ben ik eens gaan kijken op de VREG website en heb een berekening laten doen voor mijn aardgas. Blijkt nu dat Mega groepstarief de duurste is van allemaal, staat helemaal onderaan?!!!! Dringend eens op zoek gaan naar een andere gasleverancier! Afzetters! Een volgende keer als er een groepsaankoop wordt voorgesteld ga ik toch 2 keer nadenken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/10/2021
, Gereageerd:

Dag Bruno, alle begrip voor je frustratie, ook wij hebben vele klachten ontvangen in verband met Mega. De praktijk van energieleverancier Mega om verhoogde voorschotten op te leggen zonder het akkoord van de klanten, beschouwen wij als een oneerlijke handelspraktijk. Daarom hebben wij een klacht ingediend bij de economische inspectie die Mega hiervoor op de vingers tikte. Twijfel niet om een simulatie te doen via onze neutrale energievergelijker op basis van je jaarverbruik energie: https://www.test-aankoop.be/energyguide/mijn-energie-aankopen/gas-elektriciteit  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021

mega=oplichterij----zie resenties op trustpilot

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/09/2021

WELKOMSTKORTING OF NIET.
JULLIE VERMELDEN (ESSENT) die is toch overgenomen door LUMINUS?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021
, Gereageerd:

Essent is inderdaad overgenomen door Luminus. Voor bestaande klanten wijzigt er niets: Luminus neemt hun contract integraal over. Zij behouden dezelfde voorwaarden en eventuele promoties. Wel zal netbeheerder Fluvius hun een meteropnamekaart bezorgen om de meterstanden door te geven zodat de jaarafrekening correct kan worden opgemaakt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021
, Gereageerd:

Ten laatste twee maanden vóór je huidige Essent-contract afloopt, zul je een nieuw voorstel ontvangen van Luminus. Daarin moet duidelijk uigelegd worden waarin de nieuw voorgestelde voorwaarden verschillen van de bestaande overeenkomst. Dus vanaf het moment dat Luminus je iets laat weten en je dit aanvaardt heb je geen kortingen meer via Essent en gaan je contractvoorwaarden over in die van Luminus.
Uiteraard ben je niet verplicht om klant te worden bij Luminus. Wie liever andere oorden opzoekt, kan het best een vergelijking maken via onze koopwijzer die een overzicht biedt van alle tariefplannen op de markt.  ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

de prijs die gaele doorgeeft en deze die te lezen is bij de leverancier zelf van gas oa MEGA is verschillend. Bij navragen krijg ik geen antwoord. Wie moet ik geloven
waar kan ik terecht om mijn situatie te kennen

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/04/2021

MEGA mega leugenaars .....

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/11/2020

Wij hadden ook ingetekend op het bod van Gaele, nl. Gas van Mega
Voorschotfacturen liggen hoger dan de concurrentie, kom niet af dat het teveel wordt terugbetaald.
Plan zelf mijn overstap vanaf nu, Gaele blijkt steeds Mega te promoten?

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/11/2020
, Gereageerd:

Beste Belinda, Gaele wordt beschouwd zoals een verzekeringsmakelaar of een boekhouder. Gaele is opgericht voor de consument die ons niet elk jaar zelf wil opbellen om de energiemarkt te vergelijken. 

In de optiek dat Gaele alles voor jou regelt en een voorkeur heeft voor groene stroom zal hij jou een contract vinden met marktconforme prijzen. Wanneer je zelf vergelijkt kan het wel gebeuren dat je een contract vindt dat goedkoper is. Maar daar zal geen rekening mee gehouden worden met groene stroom en je dient uiteraard alles zelf te regelen.

Indien je je inschrijft bij Gaele beschik je over een persoonlijk account waar je alle voorkeuren kan inbrengen. Wanneer Gaele over je laatste afrekening beschikt zal hij jou ook een perssonlijk aanbod opsturen. 

Met betrekking tot je vraag over Mega : Gaele is geen groepsaankoop platform maar het principe blijft hetzelfde. Mega heeft in de meeste gevallen de beste offerte aangeboden voor deze contracten.

Natuurlijk kan je ook via de site van Test Aankoop op zoek gaan naar de meest voordelige energieleverancier voor jou, dit kan je heel gemakkelijk te weten komen via ons nieuw energieplatform 'Perfect Fit', ik geef je graag de link ernaartoe mee:  https://www.test-aankoop.be/acties/perfectfit . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/05/2020

De aanbiedingen van Gaele zijn inderdaad minder voordelig dan de tarieven die men op de website van sommige energieleveranciers terugvindt.

Heel wat mensen zijn ontevreden over de werking van Gaele. En toch blijft Gaele een initiatief van Test-Aankoop. Op 21/01/2019 post Test-Aankoop hieronder dat de zaak intern onderzocht wordt door specialisten voor een eventuele verbetering. We staan ondertussen al meer dan een jaar verder.

Dit schaadt de betrouwhaarheid vanTest-Aankoop. Wat denkt Test-Aankoop hierover?

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2021
, Gereageerd:

Wel ik was ook curieus en had mij ingeschreven. Was dat een teleurstelling en duivels moeilijk om er uitgeschreven te geraken. Kan dit zeker nit aanraden als geloofwaardig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/04/2020

Beste TA

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/04/2020
, Gereageerd:

Hallo ,ik die dacht als lid van test-aankoop dat je dan geen enkel probleem meer zou hebben maar wat ik hier allemaal lees ???,heb ook een offerte gevraagd maar nog niet ontvangen en zal deze dan ook annuleren,veel gelezen over Mega maar weinig goede en correcte zaken,zal het zelf wel uitzoeken via mijn energie.be

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

Beste Eddy, als abonnee kan je gerust onze energiedienst contacteren via het nummer 02 542 33 86 (elke werkdag van 9u tot 17u, vrijdag tot 16u). Mijn collega's zullen graag voor jou een gepersonaliseerde berekening doen via onze energiemodule (die overigens hetzelfde objectieve algoritme gebruikt als die van de VREG) om op zoek te gaan naar de meest voordelige energieleverancier. Hiervoor hebben we enkel je jaarverbruik in energie nodig. Terloops, die module van mijnenergie.be is dus niet de meest neutrale ... Twijfel alvast niet om ons te bellen, we staan steeds voor je klaar met gepast advies ! Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/02/2020

Geachte,
Ik ben nogal geschrokken van de voorschotfactuur die Mega me per mail verstuurde.
- 20 € duurder dan mijn huidige leverancier!!!!
- op mijn vraag om mijn facturen per post op te sturen: geen respons.
- ondeskundig antwoord na mijn telefonisch contact...we zullen het nazien, berekening gemaakt over het verbruik van de laatste 3 jaar, terwijl ik hier pas sinds 1juli woon. Antwoord per mail 4 dagen later... we zullen de zzak verder onderzoeken...
Dit geeft me uiteraard weinig vertrouwen in deze toeleverancier. Mijn vertrouwen in testaankoop/ Gaele blijft tot nu toe wel bestaan.

Graag een reactie van uwentwege.

L.Van Hoecke.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/02/2020
, Gereageerd:

Dag Luc, bedankt voor je post. We komenzo snel mogelijk bij je terug met een antwoord. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/02/2020
, Gereageerd:

We begrijpen je reactie, je krijgt een goedkoper contract aangeboden en dan krijg je een hoger te betalen maandelijks voorschot. Wat je teveel betaalde krijg je natuurlijk terug op je afrekening. We weten niet waarop je vorige leverancier zich heeft gebaseerd om de voorschotfactuur te berekenen. Vaak worden lagere voorschotbedragen aangeboden om klanten binnen te halen terwijl het contract in werkelijkheid duurder is. Pas na de afrekening zal de klant dit merken als ze plots een hoog bedrag moeten betalen. Onze partner Gaele heeft ondertussen Mega gecontacteerd en de eerste voorschotfactuur wordt geannuleerd. Je zal een nieuwe ontvangen die verlaagd is met 20€. Mega zal je ook een mailtje sturen om dit aan jou te bevestigen. Laat het ons weten mocht dit niet het geval zijn!

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/12/2019

Ik heb nooit toestemming gegeven om van leverancier te veranderen en plots krijg ik een mail met als titel: "Bevestiging van uw inschrijving bij Mega" Wat voor praktijken zijn dit?

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2020
, Gereageerd:

En ik heb hetzelfde meegemaakt ! Een jaar geleden ingeschreven en een factuur geüpload van Engie ( slotfactuur 2018) . Een jaar niks van hen gehoord en dan plots een mail dat ze me overstappen naar Mega. Heb hen zogezegd een mandaat gegeven alhoewel ik dit in principe NOOIT doe. Maw : ze veranderen je profiel zonder dat je het weet . Op de koop toe is het tarief van Mega een duurder dan Essent die ik sinds begin december gebruik. Ik vraag me af wie er wel tevreden is met hun manier van werken en wie er NIET naar Mega gestuurd is . Eerlijk gezegd , ik begrijp niet dat Test aankoop hier zich nog garant voor stelt . Echte wanpraktijken ! Enfin het heeft me wat moeite gekost maar ben van Mega en Gaele af .

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2020
, Gereageerd:

Beste, mij is net hetzelfde overkomen. Ondertussen kreeg ik zelfs van mijn huidige leverancier de bevestiging dat mijn lidmaatschap vanaf 1/02/2020 wordt overgeheveld naar MEGA. Wanneer ik mijn profielgegevens bij GAELE tracht te wijzigen, blijkt dit niet mogelijk omdat er momenteel een offerte loopt. Dit zijn voor mij wanpraktijken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/10/2019

Waarom antwoord T.A. niet, tenslotte opereren ze onder de vlag van T.A ,is dat dan niet normaal, bel naar T.A. !!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2019
, Gereageerd:

Blijkbaar zit T.A. hiermee zelf in de knoei en durven ze niet te antwoorden.
Ondertussen doet Gaele rustig voort met het opt-out systeem dat overigens ook nog heel onduidelijk werkt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2019
, Gereageerd:

Hallo, goed dat je dit even aanhaalt. Ondertussen is dit systeem niet meer van toepassing, er wordt al een hele poos een nieuwe manier van werken gehanteerd waarbij de consument de vrijheid heeft uit twee oplossingen te kiezen:

Opt-In: De klant geeft aan dat hij liever zelf beslist of hij al dan niet ingaat op het voorstel

Opt-Out: Je hebt als klant 14 dagen tijd om je contract te weigeren, doe je dat niet zal je effectief overschakelen op het nieuwe contract. ^Pol

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/12/2019
, Gereageerd:

Sterk, want ik kreeg net een mail dat mijn overstap zonder mijn bevestiging gebeurde. Mails zijn gestuurd om dit ongedaan te maken naar Gaele en Mega.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/04/2019

Ik kreeg tot mijn grote verbazing vandaag een mail dat ik klant ben geworden van mega zonder dat ik daar iets getekend of aangevraagd heb?
Morgen ff bellen dus ;(

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2019
, Gereageerd:

Ik heb hetzelfde voor en volgens dit contract zou ik op 1/04/2019 mijn handtekening electronisch gezet hebben !!!???
Mijn aangetekende brief aan Mega ligt klaar om morgen te posten.
Zou het niet mogelijk zijn bij het voorstellen van interessante voorstellen rekening te houden met de jaarlijkse vervaldatum van de contracten zodat men niet opgezadeld wordt met het betalen van de vaste vergoedingen voor het lopende jaar?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/12/2019
, Gereageerd:

Ook ik kreeg een mail met een aanbod van contract, dat verre van interessant was. Als je het nakijkt, blijkt dat je automatisch de overstap maakt. Totaal niet mee akkoord. Ik meldde dit, maar er kwam geen reactie.
Dit kan toch niet onder de vlag T.A.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2019

Ook ik was onverwacht een nieuwe klant van Mega ( vanaf 01/05/2019 volgens hun mail ) Direct tel. contact genomen met TA, en de vriendelijke dame aan de tel. wist mij te vertellen dat annulatie van dit contract niet meer mogelijk was (ik had maar beter de algemene voorwaarden van Gaele moeten lezen) . Deze manier van werken had ik niet verwacht, en zeker niet als dit via TA verloopt. Dan maar geantwoord op mail van Mega, dat ik nergens (volgens mij toch niet) akkoord had gegeven voor overstap van leverancier. Niet veel later zeer vriendelijk mail van Mega ontvangen, dat contract werd verbroken, dat zij geen nieuwe ontevreden klanten wilden, en er volgens hun veel was misgelopen in de communicatie tussen Gaele en hun klanten. Een pluim voor Mega, dat zij deze misverstanden op deze manier afhandelen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2019
, Gereageerd:

Het ging over een opt-outvoorstel hier. Vreemd dat je dat antwoord kreeg van onze diensten, dat zullen we hier intern zeker bekijken. Gezien je een bevestigingsmail kreeg van Mega is het alleszins in orde, onze excuses voor het ongemak. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/04/2019

Ik kreeg enkele weken geleden een e-mail van Gaele, maar heb die niet echt gelezen. Ik heb een zeer drukke maand achter de rug, en kan sowieso niet alle reclame mails lezen die binnen komen. Nu blijkt dat ergens in die mail geschreven stond, dat als ik niet binnen de twee weken reageer, hun voorstel als aanvaard wordt beschouwd en mijn electriciteit contract wordt gewijzigd naar MEGA. Wat vandaag dan ook gebeurd is. Dit vind ik absoluut niet kunnen. Ze mogen een voorstel doen, maar als ik niet reageer dan stopt het. Ik ga dit nu melden bij Gaele.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2019
, Gereageerd:

Het ging deze keer inderdaad om een opt-outvoorstel. Uit voorzorg raden je aan om eveneens een mail te sturen naar MEGA, dan ben je zeker dat het in orde is als je een bevestiging van hen krijgt. Bedankt voor je feedback, we zullen er rekening mee houden en onze excuses voor de verwarring die hier ontstond. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/04/2019

Het idee om te besparen en tegelijkertijd minder werk te hebben is inderdaad schitterend.

Ondanks herhaalde vragen aan en belofte van Gaele om rekening te houden met het tijdstip van de meteropname (zonnepanelen...) hield Gaele hiermee toch geen rekening.

Het voorstel in het najaar begreep ik niet. Ik heb dit dan samen met een medewerkster van Gaele geanalyseerd. Het bleek meer dan 2x zo duur dan mijn huidig contract! Volgens deze medewerkster belooft Gaele niet om te besparen?! De markt was plotseling de hoogte in geschoten waardoor alle nieuwe contracten duurder zouden zijn dan mijn huidige contract.

We spraken afom mij geen voorstellen meer te sturen en het einde van mijn huidig contract af te wachten om dan de markt te herbekijken.

Ik kreeg wel nog voorstellen met een opt-in clausule.

Op 1 april (slechte grap) krijg ik dan een email dat Gaele mij bij Mega ingeschreven had...
Ik heb dit meteen via mail geweigerd. Gaele heeft snel geantwoord en de annulatie bevestigd. Ik hoop nu dat dit voor mij geen nadelige gevolgen gaat hebben.

Conclusie: De medewerksters zijn heel vriendelijk en behulpzaam, maar dit hele gedoe bezorgt mij duurdere contracten, meer kopzorgen en meer werk om alles te monitoren en niet nagekomen afspraken recht te zetten. Daarom heb ik de samenwerking met Gaele stopgezet. Misschien als TA er in slaagt om bij Gaele orde op zaken te krijgen dat er nieuwe poging ondernomen kan worden...

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2019
, Gereageerd:

Bedankt voor het delen, we hebben je opmerkingen ook doorgestuurd naar onze contacten. We stellen je feedback zeer op prijs, dat kan alleen maar helpen om onze diensten in de toekomst te verbeteren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2019

Update met positief nieuws. Ik heb na de mail van Mega voor wat betreft de omschakeling onmiddelijk een mail gestuurd om dit te annuleren. Zopas heeft Mega via een zeer beleefde mail de annulering bevestigd. Waarvoor hulde!
Echter , om dergelijke misverstanden uit te sluiten , raad ik gaele/TA ten stelligste aan om de procedure van omschakeling aan te passen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2019
, Gereageerd:

Volledig akkoord. Ik heb ook tweemaal gereageerd dat de procedure zou moeten zijn zoals andere groepsaankopen en geen stilzwijgend akkoord bij niet-reageren mag inhouden. Het antwoord was dat ze concludeerden dat ik niet inging op het voorstel en dat deze procedure gebruikt werd omdat de klant niks zou moeten doen om over te stappen naar een andere leverancier.
Ook ik vind dit Testaankoop onwaardig !

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2019
, Gereageerd:

 Jozef Cools We hadden hierboven ondertussen geantwoord, maar we willen jullie ook hier nog even bedanken om ons op de hoogte te houden van de bevestiging van Mega. Wij nemen jullie opmerkingen zeker mee als opbouwende kritiek om de dienstverlening in de toekomst nog verder te verbeteren. 
Luc Dejonckheere Had je die mail naar Mega gestuurd of naar Test-Aankoop? We nemen in ieder geval ook jouw opmerking mee. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/02/2020
, Gereageerd:

Sorry, ik heb dit antwoord gemist wegens de vele berichtenhierover. Ik heb die mail naar Gaelle gestuurd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2019

En dan nog dit : Mega wordt door gaele/TA voorgesteld als beste keuze.
Ziehier een uitreksel uit een artikel van TA op 24 oktober 2018:

Onze koopwijzer toont je ook of deze vergoeding al dan niet pro rata wordt berekend volgens het aantal dagen dat je klant bleef. Zo rekenen sommige leveranciers (zoals Essent, Mega of Zeno) de volledige vaste vergoeding per begonnen contractjaar aan, zelfs wanneer je na enkele maanden verandert van leverancier.

Naar onze mening vormt dit een verdoken verbrekingsvergoeding, iets waar we al jaren tegen strijden. Veel klanten zullen hierdoor namelijk geneigd zijn om minder snel van leverancier te veranderen. Wij hebben onze bezwaren in het verleden al bekendgemaakt bij de FOD Economie en bij minister van Consumenten Kris Peeters, al bleef onze oproep tot op heden zonder gevolg.

Weet ook dat de Ombudsdienst voor Energie recent om dezelfde reden zes leveranciers voor het gerecht heeft gedaagd. Een initiatief dat we steunen, en we zullen deze zaak dan ook van nabij opvolgen en de reactie van de betrokken leveranciers goed analyseren. Indien nodig zijn we bereid om de zaak zelf verder in handen te nemen via een procedure ten gronde (aangezien de Ombudsdienst voor Energie enkel minnelijke schikkingen kan treffen).

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2019

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2019