Dossier

Hoe jouw gas- en elektriciteitsleverancier te kiezen?

03 oktober 2019
payer moins cher

03 oktober 2019

Overstappen naar een andere energieleverancier, het lijkt een hele klus, maar eigenlijk valt het mee. Je moet vooral nagaan welke leverancier het best bij jouw verbruiksprofiel aansluit. Tegelijk kun je je baseren op de tevredenheidsscore van duizenden consumenten over hun leverancier.

Welk gebruiksprofiel?

Een tariefformule op jouw maat

Je moet opteren voor de formule die het meest is aangepast aan jouw noden. Bij elk verbruiksprofiel past namelijk een interessante tariefformule. Je moet dan wel precies weten hoeveel je verbruikt (terug te vinden op jouw jaarlijkse afrekening), want de goedkoopste leverancier voor jou is niet noodzakelijk de goedkoopste voor een huishouden met een ander verbruik. Zeker is wel dat je een forse besparing laat liggen als je jarenlang zonder meer bij jouw huidige leverancier blijft, zonder van contract te veranderen.

Vast of variabel tarief?

In het algemeen blijken de variabele contracten momenteel het goedkoopst. Toch ben je met een variabel contract niet per se het best af.

Aangezien de variabele tarieven per maand of per 3 maanden worden geïndexeerd, geven ze een beeld van de prijs op een bepaald moment. Je weet echter niet hoe die prijs zal evolueren. Zo kan een variabel tarief sterk in prijs verschillen naargelang je in de zomer of in de winter vergelijkt. Als je een “zomertarief” neemt, dreigt je maandelijks voorschotbedrag wellicht te laag te zijn. Heb je een “wintertarief” en groeit de onzekerheid over de energiebevoorrading, dan zul je wellicht een te groot voorschotbedrag betalen.

Uit wat voorafgaat, mag je besluiten dat vaste contracten uiteindelijk ook voordelig kunnen uitvallen. Wie risico’s schuwt, neemt sowieso beter zo’n vast contract. Als de marktprijzen dan zouden zakken, kun je alsnog van leverancier of contract veranderen. Tot slot is de facturatie bij een vast contract eenvoudiger te controleren voor een doorsneeconsument. Bij een variabel tarief is het vaak een complexe opgave om de juistheid na te gaan van het energietarief dat de leverancier hanteert.

Groene of grijze elektriciteit?

Dankzij onze rekenmodule zie je meteen dat groene elektriciteit niet per se duurder is. Maar dat hangt af van jouw persoonlijke verbruik en jouw huidige leverancier. In sommige gevallen is dit type elektriciteit duurder, in andere gevallen goedkoper. Let wel: weinig leveranciers zijn 100 % groen. Dat een leverancier 100 % groene stroom zegt te leveren, betekent niet dat de groene stroom ook in ons land werd geproduceerd of dat de vraag van de consument ook effectief leidt tot investeringen in bijkomende productie van hernieuwbare energie. Je vindt meer informatie over hoe groen de energie werkelijk is door te klikken op de naam van een contract in onze koopwijzer

Enkel- of tweevoudig uurtarief?

Voor je elektriciteitsfactuur zou je ook telkens de berekening moeten maken of je niet beter af bent met tweevoudig in plaats van enkelvoudig uurtarief. Concreet kun je de gepersonaliseerde berekening via onze koopwijzer eerst eens maken met je jaarlijks verbruik tegen het enkelvoudige tarief en daarna uitgesplitst over piekuur- en daluurtarief. Als je je mogelijke winst dan afzet tegen de kosten die zo’n tariefswitch met zich brengt - vraag ernaar bij je netbeheerder; elke situatie is anders - weet je al snel of het de moeite waard is.

Bij een doorsneeverbruik van 3 500 kWh per jaar behoort een gemiddelde besparing van € 50 per jaar zeker tot de mogelijkheden. Als je ook nog eens over een (klassieke) elektrische boiler beschikt, kan de winst aandikken met zo’n € 100 per jaar.

In Vlaanderen wordt het met de komst van de digitale meter trouwens goedkoper om over te schakelen, zodat je die kosten sneller kunt terugwinnen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Neem deel aan dit gesprek door je vraag of commentaar in de groep Varia van onze community Woning & energie te stellen.

27 reacties

User name Moderator
Antoine D. | Moderator
21/01/2019

Dag Katleen,

Eerst en vooral wil ik je van harte bedanken voor je suggesties. We hebben deze intern doorgegeven zodat onze specialisten dit kunnen nakijken en eventueel verbeteren. Twijfel vooral niet om te posten als je nog andere voorstellen zou hebben, we stellen je inzichten erg op prijs. 

Mvg,

User name
YVAN HUYSVELD
20/02/2019

Hoe ga ik tewerk als ik wil overstappen van stookolie op gas en in zee wil gaan met een zo voordelig mogelijke leverancier.
Ik heb van eneco een tarief van 2,87 cent kw ( misschien eenvoudig omdat ik daar al klant ben voor electriciteit )
Ik zie Mega als voordeligste maar kan toch moeilijk vergelijkingen maken.
Zou dringend moeten beslissen want gasleiding is klaar

User name Moderator
Antoine D. | Moderator
20/02/2019

Hoi,

Bedankt voor je interessante post! We raden je aan om even na te gaan op onze Koopwijzer waar je de interessantste optie op de markt vindt. Het is altijd best om dat even na te rekenen omdat er niet één is die voor iedereen het interessantste is :) Link: https://bit.ly/2Ipp1jo

 Mvg,

User name
JOHN JANSEN
14/03/2019

Ook ik ben via TA/Gaele overgestapt naar Mega voor de levering van mijn aardgas, met aanlokkelijke slogans als "het laagste tariefplan van de energiemarkt" en "superdeal" heb ik mij laten overtuigen TA is toch betrouwbaar niet.....? Op 1 maart ben ik overgestapt naar Mega en ontving ik mijn eerste voorschotfactuur met mijn variabel groepsaankooptarief van 3,67c€/kWh (energiecomponent). Groot was mijn verbazing toen ik zag dat dit de zelfde prijs was als begin december 2018 terwijl de gasprijs gedaald was. Ben toch maar eens gaan kijken op de site van Mega en tot mijn nog grotere verbazing en kolere vond ik daar de prijs van hun goedkoopste tarief buiten groepsaankoop!! van 2,61c€/kWh!!! Ik heb direct contact opgenomen met TA/Gaele en Mega en heb hun mijn ongenoegen kenbaar gemaakt, ze gingen het nakijken en mij terugbellen maar tot nu toe geen reactie! Een waarschuwing aan al diegene die ook via TA/Gaele zijn overgestapt.....contoleer uw tarief! Veel beloven en weinig geven doet de z....... in vrede leven!

User name
JOHN JANSEN
14/03/2019

Ook ik ben via TA/Gaele overgestapt naar Mega voor de levering van mijn aardgas, met aanlokkelijke slogans als "het laagste tariefplan van de energiemarkt" en "superdeal" heb ik mij laten overtuigen TA is toch betrouwbaar niet.....? Op 1 maart ben ik overgestapt naar Mega en ontving ik mijn eerste voorschotfactuur met mijn variabel groepsaankooptarief van 3,67c€/kWh (energiecomponent). Groot was mijn verbazing toen ik zag dat dit de zelfde prijs was als begin december 2018 terwijl de gasprijs gedaald was. Ben toch maar eens gaan kijken op de site van Mega en tot mijn nog grotere verbazing en kolere vond ik daar de prijs van hun goedkoopste tarief buiten groepsaankoop!! van 2,61c€/kWh!!! Ik heb direct contact opgenomen met TA/Gaele en Mega en heb hun mijn ongenoegen kenbaar gemaakt, ze gingen het nakijken en mij terugbellen maar tot nu toe geen reactie! Een waarschuwing aan al diegene die ook via TA/Gaele zijn overgestapt.....contoleer uw tarief! Veel beloven en weinig geven doet de z....... in vrede leven!

User name
PATRICIA DE BRUYNE
14/03/2019

Ik heb gisteren ook een voorstel van Gaele ontvangen en eventjes nagezien.
Inderdaad de tarieven van Mega op de website van Mega waren voordeliger dan de tarieven die Gaele aanbied. Mijn huidige tarieven zijn zelfs nog voordeliger (particulier - via Samenstrerker)
Blijkbaar moet je ook verwittigen als je NIET wil overstappen ipv als je wel wil ingaan op het bod. Vind ik totaal verkeerd.
Wou natuurlijk niet een overstap naar een duurder contract, dus heb een 'ticket' aangemaakt en gevraagd mijn inlog volledig te schrappen. Geen bericht terug met bevestiging. Heb ook mijn Eannr. weggehaald op mijn inlogpagina in de hoop dat zo de overstap niet kan doorgaan.

Eerder (okt 2018) had ik het aanbod van Samensterker voor professionelen ook naast mij neergelegd. Had vergeleken via VREG, zo bij MEGA terechtgekomen en gezien dat dit tarief toch nog lager lag dan de aanbieding.
Op dat moment waren de prijzen/kwh zeer hoog. Samensterker heeft toen ook bevestigd dat dit een invloed had op het aanbod dat zij ontvangen hadden van de leverancier. Een maand later waren de prijzen weer wat gezakt.

Voor vergelijking kijk ik naar €c/kwh (d/n/exl.n, hangt van je meter af), naar de €c/kwh groen en de vaste vergoeding. Uiteindelijk zijn dit de prijzen die verschillen van leverancier tot leverancier, de rest is vastgelegd en is hetzelfde bij elke leverancier in je regio.

Het is belangrijk dat je zelf toch nog es naziet.

User name
GODELIEVE DANNEELS
16/03/2019

Gaële vond ik ook een goed initiatief. en van Testaankoop: te vertrouwen dus, wat wil een mens nog meer ?
Ik ging dus in op het voorstel om 115 euro per jaar te besparen. Pas na toezegging blijkt dat de energieleverancier nu Mega zou zijn.

Om het even duidelijk te maken : concreet.
Mijn jaarlijks verbruik van de laatste 3 jaar liggen dicht bij elkaar:
elektriciteit: 1.262 kWh Dag en 1.497 kWh Nacht;
Gas: 12.908.91 kWh
feb 2017 tot feb 2018: totale factuur voor gas en electriciteit: 1.534.39 incl BTW.

Electriciteit:
- "energiekost": 235,92
- distributie- en transportkost: 353,50 excl btw
- Heffingen voor de overheid: 103,73 excl btw
- BTW voor de overheid: 21%
opmerking: het kost blijkbaar méér om de energie tot aan mijn huis te krijgen dan ik werkelijk verbruikt heb.

Gas:
- "energiekost": 356,36
- distributiekost: 216,74
- heffingen voor de overheid: 20,30
- BTW voor de overheid : 21%

Volgens het voorstel van Gaële zou ik 115 € besparen. Dan zou ik dus met mijn verbruik op 1.419,39 € moeten komen, zijnde (1.419,39/12=)118,28 € voorschot per maand.

Hun eerste voorschotfactuur mocht ik verwachten op 5/03/2019, d.i. 5 dagen na de verandering van leverancier per 1 maart 2019, of 5 dagen na het doorgeven van mijn meterstanden. Wat een supersnelle service !

Tot mijn verbazing bedraagt die voorschotfactuur: 128,79 €/maand, per jaar dus 1.545,48... en dus 11,09 euro DUURDER !

Waar is die belofte van 115 € BESPARING - waardoor ik toegezegd heb - gebleven ?!

Ach ja, je kon het voorstel van voorschot wijzigen, maar moest al gauw merken dat ik dat niet kon tot de beloofde 115 € besparing bereikt was: het was begrensd.
Ik kon dat tot 122,90 verminderen, m.a.w. een vermindering van bijna 6 €...
122,90 x 12 =1.474,80/jaar : dus 59,59 € goedkoper dan mijn vorige factuur...

Nogmaals, mis ik niet nog wat van de beloofde 115 € ?

Ik voel me bedrogen.

User name
JOS VAN DE PUTTE
01/04/2019

Zoals Katleen Huybrechts kreeg ook ik een aanbod van Gaele dat minder gunstig was dan een aanbod via de provincie. Spijtig voor Test-Aankoop en voor mij.

User name
JOS VAN DE PUTTE
01/04/2019

Ik ben pas overgestapt naar MEGA en weet dat hun tarief alles behalve voordelig is. De negatieve reacties op de site bevestigen dat. Een consulente van JM-kantoor die me contacteerde raadde Luminus aan. Ik kreeg echter geen duidelijk contract of tarieven en annuleerde daarom die overstap. Twee weken geleden ontving ik bevestiging via groepsaankoop Oost-Vlaanderen waarmee ik goede ervaringen heb, betreffende mijn overstap naar . . . jawel MEGA !!! Ben benieuwd wat hun aanbod is.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
04/04/2019

Wij volgen alvast mee, twijfel niet om je bevindingen hier te posten. 

User name
JOZEF COOLS
02/04/2019

Gaele is duidelijk een farce. Ik heb al verscheidene malen deelgenomen aan groepsaankopen waarbij je zelf moet bevestigen of je al dan niet deelneemt. Gaele keert de zaken om en geeft je een bepaalde tijd om te reageren en als je niet reageert wordt de overstap effectief. Aangezien het aanbod van gaele niet voldeed heb ik hierdoor uit gewoonte hun volgende mails genegeerd met als gevolg heden een mail van Mega ter bevestiging van de overschakeling. Ik heb hun een mail gestuurd ter annulatie en ben eens benieuwd hoe dit verder verloopt. Ik heb altijd vertrouwen gehad in testaankoop maar deze manier van werken vind ik absoluut niet kunnen.

User name
PONNET
03/04/2019

Idem hier, krijg vandaag een bevestiging van inschrijving bij MEGA, zonder dat ik een mail van Gaele heb gezien met een aanbod. Heb onmiddellijk mail naar MEGA en Gaele gestuurd dat ik hier niet mee akkoord ben. Test-aankoop begeeft zich op gevaarlijk terrein met dergelijke verkoopspraktijken.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
04/04/2019

@Jozef Cools @Ponnet Bij de lancering van Gaele werd meegedeeld dat de consument altijd expliciet zou moeten melden dat hij niet wil meedoen. Dat stond inderdaad vermeld in de mailtjes metn een voorstel tot overstap. Wij begrijpen uit jullie feedback dat de communicatie nog een stuk beter en duidelijker kan en we zullen ook de nodige stappen nemen om die communicatie zo transparant mogelijk te maken. Normaal gezien is een mail sturen naar Mega inderdaad voldoende en hoef je in principe geen verdere stappen te ondernemen. Eens je een bevestiging krijgt van Mega is het sowieso in orde.

User name
JOZEF COOLS
02/04/2019
User name
JOZEF COOLS
02/04/2019
User name
JOZEF COOLS
02/04/2019

En dan nog dit : Mega wordt door gaele/TA voorgesteld als beste keuze.
Ziehier een uitreksel uit een artikel van TA op 24 oktober 2018:

Onze koopwijzer toont je ook of deze vergoeding al dan niet pro rata wordt berekend volgens het aantal dagen dat je klant bleef. Zo rekenen sommige leveranciers (zoals Essent, Mega of Zeno) de volledige vaste vergoeding per begonnen contractjaar aan, zelfs wanneer je na enkele maanden verandert van leverancier.

Naar onze mening vormt dit een verdoken verbrekingsvergoeding, iets waar we al jaren tegen strijden. Veel klanten zullen hierdoor namelijk geneigd zijn om minder snel van leverancier te veranderen. Wij hebben onze bezwaren in het verleden al bekendgemaakt bij de FOD Economie en bij minister van Consumenten Kris Peeters, al bleef onze oproep tot op heden zonder gevolg.

Weet ook dat de Ombudsdienst voor Energie recent om dezelfde reden zes leveranciers voor het gerecht heeft gedaagd. Een initiatief dat we steunen, en we zullen deze zaak dan ook van nabij opvolgen en de reactie van de betrokken leveranciers goed analyseren. Indien nodig zijn we bereid om de zaak zelf verder in handen te nemen via een procedure ten gronde (aangezien de Ombudsdienst voor Energie enkel minnelijke schikkingen kan treffen).

User name
JOZEF COOLS
02/04/2019

Update met positief nieuws. Ik heb na de mail van Mega voor wat betreft de omschakeling onmiddelijk een mail gestuurd om dit te annuleren. Zopas heeft Mega via een zeer beleefde mail de annulering bevestigd. Waarvoor hulde!
Echter , om dergelijke misverstanden uit te sluiten , raad ik gaele/TA ten stelligste aan om de procedure van omschakeling aan te passen.

User name
LUC DEJONCKHEERE
02/04/2019

Volledig akkoord. Ik heb ook tweemaal gereageerd dat de procedure zou moeten zijn zoals andere groepsaankopen en geen stilzwijgend akkoord bij niet-reageren mag inhouden. Het antwoord was dat ze concludeerden dat ik niet inging op het voorstel en dat deze procedure gebruikt werd omdat de klant niks zou moeten doen om over te stappen naar een andere leverancier.
Ook ik vind dit Testaankoop onwaardig !

User name Moderator
Bertrand | Moderator
04/04/2019

We hadden hierboven ondertussen geantwoord, maar we willen jullie ook hier nog even bedanken om ons op de hoogte te houden van de bevestiging van Mega. Wij nemen jullie opmerkingen zeker mee als opbouwende kritiek om de dienstverlening in de toekomst nog verder te verbeteren. 
Luc Dejonckheere Had je die mail naar Mega gestuurd of naar Test-Aankoop? We nemen in ieder geval ook jouw opmerking mee. 

User name
BENOY-HERMANS
03/04/2019

Het idee om te besparen en tegelijkertijd minder werk te hebben is inderdaad schitterend.

Ondanks herhaalde vragen aan en belofte van Gaele om rekening te houden met het tijdstip van de meteropname (zonnepanelen...) hield Gaele hiermee toch geen rekening.

Het voorstel in het najaar begreep ik niet. Ik heb dit dan samen met een medewerkster van Gaele geanalyseerd. Het bleek meer dan 2x zo duur dan mijn huidig contract! Volgens deze medewerkster belooft Gaele niet om te besparen?! De markt was plotseling de hoogte in geschoten waardoor alle nieuwe contracten duurder zouden zijn dan mijn huidige contract.

We spraken afom mij geen voorstellen meer te sturen en het einde van mijn huidig contract af te wachten om dan de markt te herbekijken.

Ik kreeg wel nog voorstellen met een opt-in clausule.

Op 1 april (slechte grap) krijg ik dan een email dat Gaele mij bij Mega ingeschreven had...
Ik heb dit meteen via mail geweigerd. Gaele heeft snel geantwoord en de annulatie bevestigd. Ik hoop nu dat dit voor mij geen nadelige gevolgen gaat hebben.

Conclusie: De medewerksters zijn heel vriendelijk en behulpzaam, maar dit hele gedoe bezorgt mij duurdere contracten, meer kopzorgen en meer werk om alles te monitoren en niet nagekomen afspraken recht te zetten. Daarom heb ik de samenwerking met Gaele stopgezet. Misschien als TA er in slaagt om bij Gaele orde op zaken te krijgen dat er nieuwe poging ondernomen kan worden...

User name Moderator
Bertrand | Moderator
04/04/2019

Bedankt voor het delen, we hebben je opmerkingen ook doorgestuurd naar onze contacten. We stellen je feedback zeer op prijs, dat kan alleen maar helpen om onze diensten in de toekomst te verbeteren.

User name
DIMITRI VAN DER VORST
03/04/2019

Ik kreeg enkele weken geleden een e-mail van Gaele, maar heb die niet echt gelezen. Ik heb een zeer drukke maand achter de rug, en kan sowieso niet alle reclame mails lezen die binnen komen. Nu blijkt dat ergens in die mail geschreven stond, dat als ik niet binnen de twee weken reageer, hun voorstel als aanvaard wordt beschouwd en mijn electriciteit contract wordt gewijzigd naar MEGA. Wat vandaag dan ook gebeurd is. Dit vind ik absoluut niet kunnen. Ze mogen een voorstel doen, maar als ik niet reageer dan stopt het. Ik ga dit nu melden bij Gaele.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
04/04/2019

Het ging deze keer inderdaad om een opt-outvoorstel. Uit voorzorg raden je aan om eveneens een mail te sturen naar MEGA, dan ben je zeker dat het in orde is als je een bevestiging van hen krijgt. Bedankt voor je feedback, we zullen er rekening mee houden en onze excuses voor de verwarring die hier ontstond. 

User name
JAN DE VADDER
04/04/2019

Ook ik was onverwacht een nieuwe klant van Mega ( vanaf 01/05/2019 volgens hun mail ) Direct tel. contact genomen met TA, en de vriendelijke dame aan de tel. wist mij te vertellen dat annulatie van dit contract niet meer mogelijk was (ik had maar beter de algemene voorwaarden van Gaele moeten lezen) . Deze manier van werken had ik niet verwacht, en zeker niet als dit via TA verloopt. Dan maar geantwoord op mail van Mega, dat ik nergens (volgens mij toch niet) akkoord had gegeven voor overstap van leverancier. Niet veel later zeer vriendelijk mail van Mega ontvangen, dat contract werd verbroken, dat zij geen nieuwe ontevreden klanten wilden, en er volgens hun veel was misgelopen in de communicatie tussen Gaele en hun klanten. Een pluim voor Mega, dat zij deze misverstanden op deze manier afhandelen.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
04/04/2019

Het ging over een opt-outvoorstel hier. Vreemd dat je dat antwoord kreeg van onze diensten, dat zullen we hier intern zeker bekijken. Gezien je een bevestigingsmail kreeg van Mega is het alleszins in orde, onze excuses voor het ongemak. 

User name
jurgen Vermeylen
09/04/2019

Ik kreeg tot mijn grote verbazing vandaag een mail dat ik klant ben geworden van mega zonder dat ik daar iets getekend of aangevraagd heb?
Morgen ff bellen dus ;(

User name
DIANE KREKELS
14/04/2019

Ik heb hetzelfde voor en volgens dit contract zou ik op 1/04/2019 mijn handtekening electronisch gezet hebben !!!???
Mijn aangetekende brief aan Mega ligt klaar om morgen te posten.
Zou het niet mogelijk zijn bij het voorstellen van interessante voorstellen rekening te houden met de jaarlijkse vervaldatum van de contracten zodat men niet opgezadeld wordt met het betalen van de vaste vergoedingen voor het lopende jaar?