Dossier

Dringende herstellingen: blijf alert

04 maart 2015
dringende-herstellingen

04 maart 2015

Wanneer een dringende herstelling zich opdringt, beslissen we soms halsoverkop met wie we in zee gaan. Toch zijn we globaal gezien best tevreden over zo'n herstellingen. Al zorgen vooral de prijs en de benodigde tijd nog te vaak voor wrevel tussen klant en vakman of firma.

Reken op onze informatie en advies om je klussen tot een goed einde te brengen:

  • Problemen in de samenwerking met je vakman/firma? Aarzel niet om contact op te nemen met onze juridische dienst op het nummer 02 542 34 34.
  • Toch maar liever zelf aan de slag? Ontdek onze praktische gids Kleine klussen voor iedereen.

Een verwarming die stilvalt in hartje winter, het slot van je voordeur dat blokkeert of het enige toilet in huis dat verstopt geraakt. Het zijn maar enkele mogelijke problemen die om een dringende herstelling vragen. Maar ben je tevreden over de vakman of firma die de klus komt klaren? Wij gingen het na bij 528 Belgische gezinnen die in de afgelopen drie jaar voor zo’n dringende herstelling in zee gingen met een vakman of firma. Globaal genomen waren zij behoorlijk tevreden over de samenwerking.

Prijzige herstellingen

De prijzen die werden aangerekend, zorgden echter geregeld voor onenigheid tussen klant en vakman/firma. De uiteindelijke prijs hangt uiteraard nauw samen met de aard van de herstelling. Door zelf proactief te werk te gaan en de vakman/firma naar een schatting te vragen voor de herstelling en eventuele vervangstukken vermijd je onaangename verrassingen. Minder dan de helft van de gezinnen bleek dat echter effectief te doen.

Tijd blijft pijnpunt

Naast de prijs, zorgde ook de wachttijd voor wrevel. Minder dan de helft van de dringende herstellingen was dezelfde dag nog opgelost. Een laag percentage gezien het feit dat het om problemen gaat die consumenten toch heel wat overlast kunnen bezorgen. Al hangen de dagen die nodig zijn voor een herstelling uiteraard, net zoals de prijs, nauw samen met de aard van het probleem. Een herstelling aan een dak zal bijvoorbeeld flink wat meer tijd vergen dan de plaatsing van een nieuw slot en zal dan ook meestal over meerdere dagen gespreid zijn.

Zo blijft u tevreden

  • Vraag vooraf altijd een gedetailleerde kostenraming.
  • Vraag na de herstelling een overzichtelijke factuur voor het volledige bedrag. Controleer steeds de verschillende kosten en vraag zeker meer uitleg wanneer bepaalde bedragen sterk afwijken van de raming. 
  • Aarzel niet om je factuur nog niet volledig te betalen wanneer je niet tevreden bent over de kwaliteit van de herstelling of wanneer er andere problemen opduiken.

Afdrukken Versturen via e-mail