Wat is de ideale temperatuur voor je slaapkamer?

Studies hebben aangetoond dat de snelheid van het inslapen en de kwaliteit van onze slaap nauw verbonden zijn met de temperatuur van de kamer waar we slapen. Een gemiddelde temperatuur van 16 tot 18°C zou ideaal zijn.

19 maart 2021
Beïnvloedende factoren
Als de slaapkamer te warm of te koud is kan dat de nachtrust verstoren: we slapen moeilijker in, slapen onrustiger en worden sneller wakker. Je valt gemakkelijker in slaap en je geniet van een betere nachtrust wanneer je lichaam wat is afgekoeld en de slaapkamer voldoende geventileerd is met frisse lucht. Daarom is het beter om de verwarming in de slaapkamer af te zetten en om overdag (en eventueel ook 's nachts) het raam open te zetten. Maar ook het omgekeerde, een te koude slaapkamer (beneden 12 °C), kan een nefaste impact hebben op je slaap. Bij welke temperatuur je het best slaapt, varieert van persoon tot persoon, maar gemiddeld genomen is tussen 16 en 18°C ideaal. Vrouwen en magere mensen hebben het echter doorgaans liever iets warmer. Voor baby's en jonge kinderen is de slaapkamertemperatuur extra belangrijk, aangezien hun lichaam nog niet goed in staat is om de temperatuur op peil te houden. Vooral te hoge temperaturen worden door baby’s slecht verdragen. Over het algemeen kan de slaapkamertemperatuur voor de baby beter wat aan de lage kant zijn dan te hoog, zeker als je baby koorts heeft.