Tellen de uren voor middernacht dubbel?

Een hardnekkige mythe wil dat de uren slaap voor middernacht dubbel tellen: wie voor middernacht gaat slapen, zou ’s morgens beter uitgerust zijn dan wie later gaat slapen. Maar dat klopt niet altijd en niet voor iedereen.

19 maart 2021
Slaapweetjes
In sommige gevallen en voor sommige personen klopt deze mythe inderdaad. Het is voor je nachtrust inderdaad belangrijk wanneer je slaapt. Welke uren dat zijn, verschilt echter van individu tot individu. Dat heeft enerzijds te maken met de slaapcyclus of de slaapfasen, en anderzijds met het feit of je een ochtend- of avondtype bent.

Onze slaap is grofweg verdeeld in lichte, diepe en REM-slaap; stadia die tijdens de nacht in cycli van ongeveer 90 à 120 minuten plaatsvinden. Omdat periodes van diepe slaap belangrijk zijn voor je lichamelijk herstel, en deze meestal voorkomen in de eerste twee cycli, terwijl lichte en REM-slaap eerder in de latere cycli plaatsvinden, is het belangrijk dat je die eerste uren slaap niet verliest. Het maakt op zich weinig uit of deze voor of na middernacht vallen.

Speciale aanbiedingen

Matt

15% korting op de volledig aanpasbare matras
* Aanbieding geldig van 01/07/21 tot 9/08/21 of zolang de voorraad strekt

Bekijk de aanbieding