Kan je een slaaptekort inhalen?

Na een drukke werkweek heb je al snel de neiging om in het weekend uit te slapen om wat uurtjes verloren slaap in te halen. Maar dat is in feite niet nodig. Je lichaam zal een kortdurend slaaptekort zelf compenseren.

19 maart 2021
Slaapweetjes
Slaaptekort (of slaapschuld) is een veelvoorkomend probleem en de oorzaken zijn zeer uiteenlopend. Slaapschuld bouw je op door een (langdurig) gebrek aan (diepe) slaap. Kan je na een weekendje uitgaan of na een drukke werkweek met weinig nachtrust de ‘verloren’ slaap terug inhalen door eens goed uit te slapen? Verschillende studies bevestigen het bestaan van slaapschuld en de mogelijkheid tot compensatie, maar daarbij staar je je best niet blind op het aantal uren slaap (kwantiteit) die je verloren bent. Vooral de kwaliteit van slaap is belangrijk.

Onze slaap is grofweg verdeeld in lichte, diepe en REM-slaap. Stadia die tijdens de nacht in cycli van ongeveer 90 à 120 minuten plaatsvinden. Omdat periodes van diepe slaap meestal voorkomen in de eerste helft van de nacht (tijdens de eerste twee slaapcycli), en lichte en REM-slaap eerder in de latere cycli, is het belangrijk dat je die eerste uren slaap niet verliest. Ervan uitgaand dat het begin van onze slaap de belangrijkste slaapfuncties garandeert, lijkt het nuttiger dat je die diepe slaap inhaalt i.p.v. alle verloren uren slaap. Hoe korter je slaapt, hoe minder lang de periodes van diepe slaap namelijk duren. Het is juist die diepe slaap die zorgt voor de fysieke recuperatie.

Eén avond te laat naar bed gaan is meestal geen probleem. Onze slaap is immers meer flexibel dan over het algemeen aangenomen wordt. Na een korte of verstoorde nachtrust zul je automatisch dieper slapen zodra je daar de kans toe krijgt. Zelfs als je maar iets langer slaapt, en niet alle gemiste uren slaap effectief inhaalt, zal je lichaam ervoor zorgen dat je in verhouding meer uren in de diepe slaap doorbrengt. Deze diepe slaap is het belangrijkst om goed uitgerust wakker te worden.

Belangrijk is wel dat je een slaaptekort niet te lang laat opstapelen. Als je een paar dagen lang te weinig hebt geslapen, stapelt het slaapgebrek zich op en helpt iets langer uitslapen niet meer. Een te korte diepe slaap leidt op den duur tot chronische vermoeidheid. Wanneer er sprake is van een slaapprobleem, bestendigt slaap inhalen overdag (met dutjes voor de geplande bedtijd, bv. voor tv in slaap vallen) het slaapprobleem. Sowieso helpt een vast slaappatroon je, ook in weekends, om een biologisch ritme aan te houden en een ongezonde, chronische vorm van slaapschuld te vermijden.

Speciale aanbiedingen

Matt

15% korting op de volledig aanpasbare matras
* Aanbieding geldig van 01/07/21 tot 9/08/21 of zolang de voorraad strekt

Bekijk de aanbieding