Is een middagdutje een goed idee?

De meningen en onderzoeksresultaten hierover zijn erg verdeeld. Hoe dan ook kan je met een middagdutje geen slaaptekort inhalen. Het kan hooguit helpen wanneer je je overdag wat slaperig voelt.

19 maart 2021
Slaapweetjes
Bij de meeste mensen vermindert de aandacht rond de middag. Je bent wat lomer omdat je eten moet verteren, maar ook je interne klok zorgt voor een dipje. Is een dutje doen dan een goed idee?

Met een kort middagdutje, tegenwoordig ook wel ‘powernap’ genoemd, kan je geen opgebouwd slaaptekort inhalen. Het kan eventueel wél helpen wanneer je je wat slaperig voelt. Het zou je alertheid, concentratie, leervermogen (met name voor jonge kinderen) en mentaal welbevinden kunnen verhogen.

Het ideale tijdstip en de duur van een middagdutje verschilt van persoon tot persoon en van de concrete omstandigheden. Er bestaat wel min of meer overeenstemming dat het middagdutje niet langer dan een half uur mag duren (anders dan loop je het risico in de fase van diepe slaap terecht te komen en zal je je bij het ontwaken eerder suf voelen), en niet na 15u ’s middags plaatsvindt, omdat dit je normale nachtrust kan verstoren. Ben je echt moe of moet je slaap inhalen, dan is het beter om meteen twee uur te slapen Dan heb je een volledige slaapcyclus doorlopen, en word je uitgerust wakker. Maar je dreigt dan wel je nachtrust te verstoren. Ben je ziek, dan kan je baat hebben bij wat langere dutjes.

Of een dutje iets voor jou is, probeer je het best zelf uit. Voel je je uitgerust na een dutje en heb je ’s avonds of ’s nachts geen nieuwe problemen om in slaap te vallen? Dan kan een dutje iets voor jou zijn. Lig je ’s nachts vaak wakker, kan je moeilijk doorslapen of ondervind je problemen met inslapen? Dan is een dutje overdag af te raden.

Speciale aanbiedingen

Matt

15% korting op de volledig aanpasbare matras
* Aanbieding geldig van 01/07/21 tot 9/08/21 of zolang de voorraad strekt

Bekijk de aanbieding