Helpt sporten je beter te slapen?

Dat sporten gezond is, is algemeen bekend. Het helpt ons bij gewichtscontrole, heeft een positief effect op de bloeddruk en cholesterol, verlaagt het risico op bepaalde ziektes, enzovoort. Voor zowel je fysieke toestand als je mentale gezondheid is het dus goed om dagelijks te bewegen. Maar slaap je ook beter door te sporten? En hoe zit het met sporten vlak vóór het slapengaan?

18 maart 2021
Slaapweetjes, Tips om beter te slapen
Helpt sporten je beter te slapen?

Wat je overdag doet, beïnvloedt je behoefte aan slaap (ook wel “slaapdruk” genoemd). Vanaf het moment dat je ‘s ochtends wakker wordt, begin je deze druk op te bouwen. Hoe langer je dus wakker bent, hoe hoger die slaapdruk en hoe slaperiger je wordt. Hoe snel die druk overdag stijgt, hangt ook samen met je fysieke activiteiten. Wie tijdens de dag weinig actief is, zal ’s avonds minder snel slaperig worden. Door overdag voldoende te bewegen of zware inspanningen te leveren stijgt je slaapbehoefte. Ook zal door het overdag sporten je hartslag, metabolisme en lichaamstemperatuur ’s avonds sneller dalen, en je misschien minder last hebben van stress, waardoor je beter zal inslapen en ook een betere (diepere) slaapkwaliteit ervaart. En laat die diepe slaap nu net de slaapfase zijn waarin je lichaam ten volle kan ontspannen en recupereren, zowel op fysiek als mentaal vlak.

Over het algemeen wordt vaak gezegd dat het tijdstip waarop je zo’n inspanning doet belangrijk is. Om je lichaam langzaam in slaapmodus te brengen, wordt vaak afgeraden om ‘s avonds voor het slapengaan te sporten. Wanneer je sport, worden bepaalde stresshormonen sneller afgebroken en komt het hormoon endorfine vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat je humeur verbetert en dat je je beter in je vel voelt. Voor je slaap is het echter een minder goed gegeven omdat endorfine je wakker en alert houdt. Ook stijgt je lichaamstemperatuur wanneer je sport. Om goed te kunnen inslapen is het echter nodig dat je lichaamstemperatuur daalt. Door de endorfine die vrijkomt en de verhoogde lichaamstemperatuur, kan je dus direct na het sporten inslaapproblemen ervaren. Na het sporten heb je dus meer tijd nodig om je lichaam in slaapmodus te brengen.

Een recente literatuurstudie suggereert echter dat je ’s avonds prima zou kunnen sporten, zolang het maar niet te intensief is tot een uur voordat je gaat slapen. De onderzoekers bestudeerden verschillende studies die de nachtrust evalueerden bij gezonde volwassenen die ’s avonds aan sport deden en eenzelfde groep volwassenen die dat niet deden. Daarbij constateerden ze dat ’s avonds sporten zelfs een positieve invloed kan hebben op de slaap, op voorwaarde dat je niet te intensief sport. Intensief sporten tot ongeveer een uur voor het slapengaan bleek wel een negatief effect te hebben op de nachtrust. Mensen die te intensief trainden ‘s avonds deden er langer over om in slaap te vallen en ook de duur en de kwaliteit van de slaap was minder. ’s Avonds sporten kan de nachtrust dus bevorderen, zolang je dat niet te intensief doet vlak voordat je onder de lakens kruipt.

Het is natuurlijk ook niet altijd evident om eerder op de dag al te gaan sporten. Door drukke schema’s zijn de meeste mensen pas in staat om ‘s avonds te sporten. Wanneer dit voor jou ook het geval is, kan je met onderstaande tips proberen een goede nachtrust te garanderen:

  • Eet niks meer na het sporten zodat je metabolisme niet aangewakkerd wordt;
  • Drink geen drankjes met cafeïne tijdens of na het sporten;
  • Train minder intensief;
  • Las een ontspannende, lichte stretch-sessie in na afloop, waarbij je je ademhaling helemaal tot rust laat komen;
  • Neem voldoende tijd om tot rust te komen, (letterlijk) af te koelen van je inspanning en wat te ontspannen na het sporten.

Speciale aanbiedingen

Matt

15% korting op de volledig aanpasbare matras
* Aanbieding geldig van 01/07/21 tot 9/08/21 of zolang de voorraad strekt

Bekijk de aanbieding