Nieuws

Hoe heeft telewerk onze manier van verplaatsen veranderd?

25 november 2021

Telewerken blijft vier op de vijf werkdagen de norm. Dat vele thuiswerk is onze mobiliteit aan het veranderen. Onze vervoer- en transportmiddelen herevalueren is dus noodzakelijk.

Evoluerende gewoonten

Toen we in oktober 2020 aan meer dan duizend Belgen vroegen in welke mate COVID-19 hun manier van verplaatsen zou beïnvloeden na de crisis, dacht 23 % van hen vaker de fiets te willen nemen dan daarvoor. De reden van deze hype? Enerzijds de wens om het openbaar vervoer te vermijden, maar ook de overbodige verplaatsingen door het verplichte telewerk. Nu de meeste werknemers minstens vier dagen van thuis uit werken, zijn de gewoonten en de behoeften op vlak van mobiliteit onvermijdelijk veranderd.

In onze koopgids vind je ons advies om de elektrische fiets te kiezen die best bij jou past.

Alles-in-één mobiliteit

En hoewel veel mensen nog steeds de auto verkiezen als hun belangrijkste vervoermiddel, stuurt telewerken steeds meer aan op een flexibele, alles-in-één-mobiliteit zoals MaaS, Mobility as a Service, een nieuwe manier om vorm te geven aan het vervoersbeleid in de stad.

Na de mobiliteitsapp Skipr, ontwikkeld door de incubator van autogroep D’Ieteren, met geld van Belfius en Lab Box (de startup investeringspoot van D’Ieteren), heeft de MIVB ook haar eigen proefproject gelanceerd: de MoveBrussels-app, om alle vervoersmodaliteiten die beschikbaar zijn in onze hoofdstad samen te brengen onder één digitaal platform. Net als de Whim-app, een pionier op dit gebied en beschikbaar in Helsinki, Wenen en Antwerpen, probeert de Belgische mobiliteit te evolueren en zich aan te passen aan de nieuwe behoeften en het gewijzigde gedrag van de burgers, ook al blijft het ingewikkeld om een systeem te ontwerpen dat voor het hele grondgebied toegankelijk is.

Hoe werkt het?

Het idee achter deze nieuwe apps? De woon-werkverplaatsing optimaliseren door een abonnement op het openbaar vervoer, deelfietsen en taxi's te combineren in één enkele applicatie. Zo moeten gebruikers niet langer meerdere vervoersbewijzen aankopen om zich van punt A naar punt B te verplaatsen en ze moeten evenmin reserveren via verschillende vervoersmaatschappijen.

Het is een manier voor werknemers om hun dagelijkse woon-werkverkeer te gaan heruitvinden en misschien ook een kans om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een gebruiks- en milieuvriendelijker vervoermiddel.

Als ook jij twijfelt om je auto in te ruilen voor een milieuvriendelijker vervoermiddel, surf dan naar onze koopwijzer met meer dan 700 elektrische fietsen.

Naar onze koopwijzer elektrische fietsen