Nieuws

Ikea Sladda: voor handige Harry's en vlakke wegen

10 februari 2017
4 modellen van Ikea Sladda

10 februari 2017
Om de Ikea Sladda te monteren, hebt u het best de nodige fietsenmaker-skills. Het resultaat is een stadsfiets met te veel mankementen om de hoge prijs waard te zijn.

Als u wilt, kunt u uw volledig huis inrichten met spullen van Ikea. “Tijd voor iets anders”, dachten ze in Zweden, en dus is er nu Sladda, de stadsfiets.

Aan de slag

Een fiets van Ikea, die moet uiteraard nog in elkaar worden gezet, of wat dacht u? Maar een fiets blijkt toch nog iets anders dan een boekenrek. Als u de doos opent, ziet u wel dat het frame deels in elkaar staat, maar u moet het voorwiel nog monteren, het stuur, het zadel, en alles moet correct worden afgesteld. Dit is niet echt weggelegd voor iemand met twee linkerhanden.

Riem in plaats van ketting

Als de fiets is gemonteerd, zien we een tweewieler met een modern design en met een lage instap, wat hem geschikt maakt voor zowel man als vrouw. Wat meteen opvalt, is dat de traditionele ketting is vervangen door een riem. Dit maakt dat u minder moet opletten dat uw ketting gaat roesten. De riem zou zeker 150 000 kilometer mee moeten gaan, al is er ook wel af en toe onderhoud nodig.

Er zijn standaard twee versnellingen, die automatisch wisselen op basis van de snelheid van de pedalen. Dit is alleszins even wennen, net zoals de achteruittraprem.

De afwerking, bv. de verf, kan hier en daar beter.

Voor vlak en plat

De Sladda wordt gepromoot als zeer geschikt voor in de stad. Een stelling die we durven betwisten nadat we ermee gereden hebben.

Een perfect egaal, goed onderhouden wegdek stelt weinig problemen, maar zodra een fietspad of rijbaan iets meer oneffenheden vertoont, wat in ons land niet bepaald een uitzondering is, voelden we elke barst en elke kassei.

De twee automatische versnellingen zijn dan weer onpraktisch als de weg bergop begint te gaan. Daarenboven is Ikea Sladda zwaarder dan de meeste stadsfietsen.

Erg duur naar Ikea-normen

Aan Ikea Sladda hangt een prijskaartje van € 699. Bent u lid van Ikea Family, dan betaalt u een pak minder: € 449. Aangezien dat lidmaatschap gratis is, lijkt het ons vanzelfsprekend dat u profiteert van dit voordeel, als u geïnteresseerd bent in de fiets.

De oorspronkelijke prijs is alvast veel te hoog voor wat u ervoor in de plaats krijgt, en zelfs € 449 is redelijk duur naar Ikea-normen. In Nederland betalen leden slechts € 399.