Hoe wij testen

Zo testen wij systemen om kinderen op de fiets te vervoeren

24 augustus 2021
Crashtest Kinderzitjes op de fiets

Is je kind goed beschermd als het meerijdt op de fiets in een kinderstoeltje achterop, in een fietskar, in je bakfiets of op een aanhangfietsje? We deden een crashtest met de verschillende systemen en checkten ook hoe comfortabel, handig in gebruik en wendbaar ze in het verkeer ze zijn.

Crashtest

Crashtest kinderzitjes op fiets

Om na te gaan in welke mate elk van de vervoersystemen je kinderen beschermen bij een aanrijding, voeren we een crashtest uit. We rusten testdummy’s van 11 en 14,5 kg uit met meetapparatuur om de impact te registreren en plaatsen ze in de zitjes. We simuleren een ongeval waarbij een auto met een snelheid van 30 km/u schuin inrijdt op een stilstaande fiets en die raakt op de plaats waar de kinderen zitten.

We meten de krachten die de testpoppen ondergaan wanneer ze geraakt worden door de wagen, en observeren wat er na de initiële klap mee gebeurt.

Kijk zelf hoe de dummy's in de verschillende types van fietszitjes uit de crash komen:

Fietsstoeltjes

Van alle geteste systemen is de directe impact van de aanrijding op de dummy's in de kinderstoeltjes het geringst.

Na de klap schuiven de zitjes met de dummy's erin nog een eind verder over de grond, Daarbij biedt de beschermende schelp enige bescherming tegen verwondingen.

Bakfiets met twee wielen

Door de lage zitpositie krijgen de testpoppen een vrij grote impact op de romp te verwerken op het moment van de aanrijding. Door de houten bak worden ze wel niet direct geraakt door de auto.

De bakfiets valt door de crash om en glijdt over de gladde zijwand van de houten bak een heel eind verder tot tegen de achterwand van de testruimte. In een reële situatie is er een groot risico dat de bak en de kinderen tegen obstakels of tegenliggers terechtkomen.

De opklapbare zitbank klapt door de schok van de botsing de bank deels omhoog, waardoor de gordels niet meer goed aansluiten en de testpoppen bruusk heen en weer worden geschud. Eén van de dummy's belandt naast de bak op het wegdek.

Bakfiets met drie wielen

Door de lage zitpositie krijgen de testpoppen een vrij grote impact op de romp te verwerken op het moment van de aanrijding. Door de houten bak worden ze wel niet direct geraakt door de auto.

De bakfiets valt door de crash om en glijdt over de gladde zijwand van de houten bak een heel eind verder tot tegen de achterwand van de testruimte. In een reële situatie is er een groot risico dat de bak en de kinderen tegen obstakels of tegenliggers terechtkomen.

De opklapbare zitbank klapt door de schok van de botsing de bank deels omhoog, waardoor de gordels niet meer goed aansluiten en de testpoppen bruusk heen en weer worden geschud. Eén van de dummy's belandt naast de bak op het wegdek.

Fietsbuggy

Door de lage positie krijgen de dummy's een vrij hevige schok te verduren.

Na de crash komt de buggy snel tot stilstand op zijn zijkant, maar het frame en de veiligheidsgordels van de kar blijven intact.

De dummy's worden door de gordels stevig op hun plaats gehouden.

Aanhangfietsje

De testpop op het aanhangfietsje ondergaat bij het eerste contact met de auto slechts geringe krachten op het hoofd, de nek en de borst, maar de heupen en benen worden direct geraakt.

De dummy zit volkomen onbeschermd op het fietsje, zonder gordels of beschermende schelp, wat bij een crash tot zware gevolgen leidt. De dummy wordt van de fiets geslingerd, valt met zijn hoofd op het asfalt en blijft doorglijden.