Eerste indruk

Angell: stads-e-bike voor korte afstanden

04 februari 2021

Een mooi design en een leuke app, allemaal goed en wel. Maar met een kleine batterij en een mindere motor die amper ondersteunt, daarmee geraak je niet ver. En dat voor een flink bedrag.

De Angell is de volgende in een rij van hippe urban e-bikes waarmee we een dag op weg gingen. De fiets is te krijgen in één framemaat, voor mensen tussen 165 en 195 cm, met ondersteuning tot 25 km/u en voor een prijs van € 2 860.

Zoeken naar de batterij

Een van de eerste aspecten waar we naar op zoek gaan als we geïnteresseerd zijn in een e-bike, is de batterij en haar capaciteit. Bij deze Angell was die, toch cruciale, informatie echter nergens te vinden. Pas toen we de fiets al ter beschikking hadden, konden we op de batterij zelf de capaciteit aflezen: 219 Wh. Meteen was duidelijk waarom het merk hier niet mee te koop liep, want 219 Wh is echt wel heel erg weinig. Moet de motor behoorlijk wat ondersteuning bieden, dan geraak je er zo’n 22 km ver mee. Bij concurrenten zien we doorgaans een batterij van 400 à 500 Wh, goed voor 40 à 50 km.

En ook die ondersteuning zelf stelt teleur. Het model is uitgerust met een achterwielmotor, maar die helpt ons maar erg matig vooruit, zeker bergop. Geen wonder dat steeds meer elektrische modellen een centrale motor hebben.

Bij de Angell zul je dus wellicht geregeld op je eigen beenspieren moeten terugvallen. Gelukkig is de fiets een lichtgewicht.

“Kraakt de ketting?”

We werden ook meermaals geconfronteerd met technische mankementen. In het besturingssysteem, dat we raadpleegden via de app op onze smartphone, doken er meermaals vervelende bugs op. Tijdens het testrijden popte dan weer verschillende keren de boodschap “an error occurs” op, zonder echte aanleiding.

Nog vervelender werd het toen de elektrische motor begon na te laten. Voor assistentie moesten we online gaan want ook voor Angell moet je al naar Berlijn of Parijs voor een herstelshop. Dat zagen we eerder al bij andere hipsterbikes, maar echt klantvriendelijk is het niet. Op de website vonden we, na lang zoeken, een assistentieformulier. Dit moest wel erg gedetailleerd worden ingevuld, met het MAC-adres van de software, het serienummer van de fiets, softwareversie van de app … We stuurden ook een filmpje door waarop we het probleem toonden. Dat op al die informatie vervolgens een vraag kwam om nog meer info en een banale vraag “of de ketting misschien kraakt”, maakte ons niet bepaald vrolijk.

Prima app en strak design maakt geen goede fiets

Maar niet alles aan deze fiets was slecht. De functionaliteiten van de app waren zeer uitgebreid: navigatie, fietslocatie, statistieken, beveiliging, automatische lichten en richtingaanwijzers … daardoor werd het fietsen aangenamer en ook wat veiliger. Ook het design is strak en mooi.

Dat begint stilaan een rode draad te worden doorheen het urban e-bikes verhaal: een leuke app en een strak design, maar toch vaak euvels op het vlak van de motor en de batterij. En ook nu is de prijs weer fors: € 2 860. Voor dat geld mag het net iets meer zijn, als je het ons vraagt.

Wil je deze urban e-bike vergelijken met andere soortgelijke modellen? Kijk dan in ons dossier.

Naar het dossier