Dossier

Aankoopgids voor een elektrische fiets

14 januari 2016
Elekstrische fiets

14 januari 2016

Elektrische fietsen zijn handig, gemakkelijk en wendbaar, waardoor ze mee een oplossing kunnen bieden voor mobiliteitsproblemen en de opwarming van de aarde. Ze zien eruit als een gewone fiets, maar zijn voorzien van een motor die trapondersteuning biedt.

Aankoopgids

Bij een elektrische fiets hebt u een elektromotor die u een duwtje in de rug geeft op momenten dat het moeilijk is of wordt: bij het vertrek, bij tegenwind of bergop. Een duwtje in de rug, dit wil zeggen: u moet zelf al aan het trappen zijn, dan pas treedt de motor in werking. In het andere geval spreken we van een bromfiets.

Een elektrische fiets moet voldoen aan een aantal wettelijke vereisten: het motorvermogen is beperkt tot 250 W, de assistentie moet progressief afnemen naarmate de snelheid toeneemt en zelfs stoppen zodra de fiets 25 km per uur haalt. Wie sneller wil gaan, kan kiezen voor wat men een "speed e-bike" of "speed pedelec" noemt.

Verschillen met de klassieke fiets

Elektrische fietsen hebben net dezelfde eigenschappen als gewone fietsen: verlichting, remmen, antidiefstal, fietsstandaard. Het versnellingsmechanisme (7 tot wel 30 versnellingen) zitaan het versnellingsmechanisme of in de wielnaaf.

Ze rijden vrij comfortabel, maar wegen wel veel meer dan een gewone fiets. Dat komt door het gewicht van de batterijen.

Wat zijn de voordelen van een elektrische fiets?
  • Minder inspanning – Het grootste voordeel is uiteraard dat u minder inspanningen moet leveren dankzij de ondersteuning van de elektromotor, bijvoorbeeld bij het vertrek, bergop en bij tegenwind. Met een elektrische fiets rijdt u gemiddeld 25 km/uur tegenover gemiddeld 15 km/uur met een gewone fiets.
  • Gemakkelijk te besturen – Hoewel elektrische fietsen een pak meer wegen dan gewone fietsen, vooral vanwege de accu, rijden ze vrij comfortabel. De laatste jaren zijn het vermogen van de trapondersteuning en de autonomie van de accu toegenomen, terwijl hun gewicht gedaald is.
  • Assistentie bij aanzet – Sommige modellen beschikken over een krachtsensor die het elektrische systeem activeert zodra u op de trappers drukt. De andere systemen treden pas in werking wanneer u al enkele malen op de pedalen hebt getrapt: de eerste meters moet u dus zelf een inspanning leveren.
  • Assistentie op hellingen – Die werkt vooral goed bij fietsen met de motor in de trapas.
  • Versnellingen – Een elektrische fiets is voorzien van een naaf- of derailleurversnelling met 7 tot 30 versnellingen.
  • Elektrisch remsysteem – Sommige zijn uitgerust met een motor in het voor- of achterwiel in combinatie met een elektrisch remsysteem. Daarbij wordt een deel van de elektrische energie die wordt geproduceerd wanneer u vertraagt, overgebracht naar de batterij. Het voordeel daarvan is dat de batterij het iets langer volhoudt. En aangezien zo’n systeem de velgremmen spaart, gaan ook de wielen langer mee.
  • Goedkoop in gebruik – De prijzen van elektrische fietsen kunnen sterk variëren: van € 700 tot meer dan € 3 000. Maar de gebruikskosten zijn niet te vergelijken met die van een auto of zelfs van een bromfiets: € 0,15 tot € 0,20/km. Dat is ongeveer de helft van de prijs per kilometer van een kleine wagen.
  • Ecologisch – Een elektrische fiets produceert nauwelijks CO²-uitstoot – behalve voor de elektriciteitsproductie – en ook geen andere vervuilende stoffen, fijn stof enz. Het vervoermiddel draagt dus niet alleen bij tot de oplossing van mobiliteitsproblemen, maar ook van de opwarming van de aarde.
  • Gezond – Vanzelfsprekend is een fiets goed voor de conditie. Ook een elektrische, want aangezien u nog altijd moet trappen, doet u toch wat aan sport.
  • Geen rijbewijs of verzekering – Voor een elektrische fiets hebt u net als voor een gewone fiets geen rijbewijs of verzekering nodig. Niettemin zou de Belgische wetgeving in de loop van 2016 enigszins kunnen veranderen, bijvoorbeeld door de invoering van een minimumleeftijd van 16 jaar en een rijbewijs voor bepaalde types van elektrische fietsen.
  • Verschillende types – Er bestaat een uitgebreid gamma van elektrische fietsen: fitnessmodellen, allroundmodellen, stadsfietsen, "Hollandse" fietsen enz. Niet alleen zijn er heel wat verschillen qua vormgeving, maar ook qua rijgevoel, rijcomfort, motor, vermogen, gewicht, batterijautonomie enz.
Wat voor batterij heeft een elektrische fiets?
  • Lithiumbatterij – Bijna alle elektrische fietsen zijn voorzien van een lithiumbatterij. Er bestaan ook goedkopere soorten, zoals nikkel-cadmium- (Ni-CD), nikkel-metaalhydride- (Ni-MH) en loodbatterijen, maar aangezien die zwaarder en minder krachtig zijn, komen ze nagenoeg niet meer voor.
  • Levensduur – Naar schatting kan de batterij 500 keer volledig op- en ontladen, wat neerkomt op twee jaar, als u de fiets dagelijks gebruikt. Na ongeveer vier jaar moet u ze hoe dan ook vervangen.
  • Autonomie – Hoe lang de batterij het uithoudt, varieert naargelang van het model en de mate waarin u een beroep doet op de assistentie. Bij intensief gebruik schommelt het verbruik rond 10Wh/km. Een volle batterij met een vermogen van 500 W gaat in die omstandigheden dus ongeveer 50 km mee. De lege batterij opladen duurt ongeveer 6 uur.
Wat is het belang van de positie van de motor?
  • In het voorwiel
    Voordelen: een motor in het voorwiel is technisch gezien het eenvoudigst. Het fietsframe lijkt sterk op dat van een gewone fiets, vermits er geen rekening moet worden gehouden met de ketting en het versnellingsapparaat. Bij meer dan de helft van de geteste fietsen zit de motor dan ook op die plaats.
    Nadelen: de trekkracht van de motor moet beperkt blijven om te vermijden dat het voorwiel doorslipt, zeker op hellingen en een nat wegdek. Gezien de positie van de fietser en eventuele bagage rust het gewicht van de fiets hoofdzakelijk op het achterwiel. Daardoor moet u op steile hellingen zelf een groot deel van de inspanning leveren. Dit model is dus eerder aan te raden als u geen al te steile hellingen wilt trotseren.
  • In het achterwiel
    Voordelen: met een motor in het achterwiel is het gevaar op slippen praktisch uitgesloten, zelfs met een hoog vermogen.
    Nadelen: het versnellingssysteem werkt niet in alle omstandigheden even doeltreffend. Op sterke hellingen moet u alsnog heel wat inspanningen leveren.
  • In de trapas
    Voordelen: hierbij maakt de trapas deel uit van het motorsysteem. De inspanningen van zowel de motor als de fietser worden namelijk via de ketting naar het achterwiel overgebracht. Zelfs op de steilste hellingen levert de motor dus maximale ondersteuning. Bovendien is een lekke band voor- of achteraan niet moeilijker te herstellen dan bij een gewone fiets. Beide wielen kunt u immers demonteren zonder hulp van een specialist of speciaal gereedschap.
    Nadeel: de ketting slijt sneller, doordat ze de inspanning van motor en fietser naar het achterwiel moet overbrengen.
Is een pedelec ook een elektrische fiets?
  • Bromfiets – Een pedelec werkt als een elektrische fiets, maar de elektromotor biedt ondersteuning tot een snelheid van 45 km/uur in plaats van 25 km/uur bij een gewone elektrische fiets. Wettelijk gezien valt dit model dus in dezelfde categorie als een bromfiets klasse B.
  • Vereisten – Aangezien het in feite om een bromfiets gaat, gelden er bepaalde vereisten:
    • De bestuurder moet minstens 16 jaar zijn, een gekeurde helm dragen en in het bezit zijn van een rijbewijs A4 of B.
    • De eigenaar moet een BA-verzekering voor de pedelec afsluiten, over een gelijkvormigheidsattest beschikken en het voertuig inschrijven.
Waar moet u nog op letten?
  • Type – Kies het type van fiets op basis van het gebruik dat u voor ogen hebt (stadsfiets, allround-model enz.), uw fietshouding, uw behoefte aan vering, het gewenste zadeltype enz. Een zogenaamd sportmodel levert bijvoorbeeld sterke prestaties maar heeft een harder zadel.
  • Gewicht – Dat varieert van 9 tot 30 kg, maar de meeste modellen wegen 17 tot 25 kg. De batterij en het fietsframe zijn bepalend voor het gewicht. Een lichte fiets is wendbaarder, maar een zwaardere is gewoonlijk krachtiger en vergt dus minder inspanningen.
  • Vermogen – Het vermogen van de batterij wordt uitgedrukt door haar spanning in Volt (V) en haar capaciteit in ampère-uur (Ah). Hoe hoger de spanning (V), hoe krachtiger de fiets. Hoe meer ampère-uur (Ah), hoe hoger de batterijautonomie. Reken op minstens 8 Ah voor trajecten van 25 km.
  • Kwaliteit – Maar liefst 95 % van alle elektrische fietsen zijn gemaakt in China. Zelfs tussen de beste en de slechtste modellen zijn er weinig verschillen op het vlak van de materialen, de bekleding, de afstelling enz.

Afdrukken Versturen via e-mail