Koopgids

Koopgids banden

17 december 2021
banden koopgids

De banden zijn de enige contactpunten van je auto met het wegdek. Waarop moet je letten als je deze essentiële onderdelen koopt? 

Zomer- en winterbanden of alleseizoensbanden?

Het mag dan al het gemakkelijkste zijn om het hele jaar met dezelfde banden te rijden; een goed idee is het niet. Zowel voor je veiligheid als voor je portemonnee is het beter om te wisselen.

Banden aangepast aan het weer

Het is belangrijk om je banden aan te passen aan het seizoen. Het hele jaar zomer- of winterbanden op je auto laten zitten, raden we sterk af. De meeste auto’s in ons land zijn uitgerust met zomerbanden, maar deze zijn niet geschikt voor winterse toestanden. Vanaf het moment dat het kouder wordt dan 7° C, presteren ze beduidend zwakker. Dit wordt nog versterkt naarmate de band breder is, en de trend van bredere banden zet zich de laatste tijd duidelijk door.

Winterband voert beter af

Bij lagere temperaturen is het daarom aan te raden om over te schakelen op een winterband. Het rubber dat voor deze banden wordt gebruikt, is van een andere samenstelling dan dat van de zomerbanden en blijft daardoor soepel tot extreem lage temperaturen (tot -40° C). Ze plakken beter op de weg. Bovendien hebben ze een ander profiel, waardoor sneeuw en slijk gemakkelijker kan worden afgevoerd dan bij een zomerband, wat ook geldt bij regen. De wegligging is daardoor beter in deze omstandigheden. Anderzijds hebben zomerbanden duidelijk kortere remafstanden.

Snellere slijtage in de zomer

Verder zijn de nadelen die met winterbanden in verband worden gebracht vaak sterk overdreven: ze produceren niet meer lawaai en zijn niet minder comfortabel dan zomerbanden, sommige zijn gehomologeerd voor hoge snelheden, ze presteren niet minder goed op een droog of nat wegdek of bij zachter weer, en ze zijn niet sneller versleten dan zomerbanden in de zomer. Enkel als ze ook de zomer en de lente worden gebruikt, zullen ze sneller afslijten.

Op oude of nieuwe velgen?

Denk er dus aan om geschikte banden te kopen, als de winter eraan komt. Je hebt dan twee mogelijkheden. Ofwel koop je nieuwe velgen voor die nieuwe banden, ofwel behoud je je oude velgen. Als je de oude houdt, zal je garagist je zomerbanden er van af moeten halen en de nieuwe banden er op hun beurt op moeten plaatsen (en dit telkens als de banden moeten worden verwisseld). Je bespaart dus op de aankoop van nieuwe velgen, maar daartegenover staat wel de prijs voor de vervanging bij elke overgang van de seizoenen.

Als je nieuwe velgen koopt, dan kun je de winterbanden daar op laten, en moet je niet elk half jaar bij je garagist langsgaan. Al is het ook mogelijk om de klus zelf te klaren. Al moet je ook dan rekening houden met een aanzienlijke uitgave: tussen € 700 en € 1000 voor de vier banden (velgen inbegrepen).
Wat betreft het opbergen van de banden die je niet gebruikt: vaak heeft je garagist nog wel een plekje om ze te stockeren.

Alleseizoensbanden: een twijfelachtig alternatief

De alleseizoenbanden zijn op hun beurt af te raden. Enkel op papier is dit de beste oplossing (“presteren even goed als de concurrenten, bij welke weersomstandigheden dan ook”). De ideale tussenoplossing moet eigenlijk nog worden uitgevonden, al is er op dat vlak de voorbije jaren vooruitgang geboekt. Uit onze laatste tests blijkt namelijk dat geen enkele alleseizoensband voldoende scoort op een natte ondergrond. Ze tonen zich dus (nog) niet als een volwaardig alternatief. Hun levensduur ligt globaal genomen ook iets lager dan die van een winterband.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

19 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/12/2021

Alleseizoensband af te raden???Ik kan dat gerust tegenspreken.Ik rij met een Peugeot 3008 SUV van het jaar 2017.Daarop waren standaard continental ContiCrosscontact LX2 225/55/18V gemonteerd.Dus uit ervaring sprekend, ik heb 40 000 km afgelegd in alle omstandigheden, zowel winter(sneeuw) als zomer(heet) met deze banden.
En laat me eerlijk zijn, als je met autorijden bezig bent en niet met je GSM voldoen deze uitstekend in alle omstandigheden zonder bandenwissel.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2021
, Gereageerd:

Onze experts hebben recent nog 7 alleseizoensbanden getest die op grotere wagens passen en zijn tot de bevinding gekomen dat de fabrikanten er niet in slagen om de resultaten van zomer- of winterbanden te evenaren. Voor dit onderzoek testten we de bandmaat 235/55 R17 binnen de merken Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Nokian, Uniroyal en Vredestein. Van zodra de temperaturen oplopen worden de prestaties van de banden bijzonder wisselvallig en nogal wiebelig. En op een besneeuwd wegdek scoort geen enkele band goed, “behoorlijk” is het hoogst haalbare. Meer info vind je nog hier: https://www.test-aankoop.be/acties/mobiguide/info/cars/alleseizoensbanden-falen-opnieuw ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/12/2021

Vroeger Michelin altijd bij de besten. Nu ook niet meer het geval.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2021

Bijvoorbeeld p de eerste plaats voor zomerbanden staat Dunlop met op 2 belangrijke testonderdelen ... 2 maal 1 ster minder dan de Continental. Achter de sterren hoort wschl. een getal dat men afrondt naar x aantal sterren. Waarom hanteren jullie een dergelijk op het eerste gezicht ronduit verwarrend systeem. Het lijkt wel de nutriscore! Zet toch de echte cijfers.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/12/2021
, Gereageerd:

De sterren in tabellen zijn zeer onoverzichtelijk. De oude plussen en minnen waren makkelijker en sneller te lezen.
Een slechte score kon je meteen zien.
Nu is een slechte score van 1 ster nog altijd een 'Ster' en geen 'Dubbele Min'.
Echte scores, aangevuld met een kleurtje op de achtergrond zouden nóg beter zijn !

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2021
, Gereageerd:

Wat je schrijft is inderdaad correct: bepaalde aspecten wegen zwaarder door dan andere waardoor een band die minder sterren heeft voor lichtere criteria toch beter is. Ik geef je bevindingen hieromtrent verder intern door. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2021

Voor Picasso 1500cc van 2011
Met banden maat 255/55R/16 maar vind nergens deze maat ?
Wat Nu

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/10/2021
, Gereageerd:

Beste Clement, we testen jaarlijks 2 courante bandenmaten. Het is natuurlijk niet mogelijk om alle maten te testen.  

Voor lezers met een afwijkende bandenmaat die we niet hebben getest verzamelen we de historische gegevens van alle testen en geven we een advies op het niveau van het merk. Geen exacte wetenschap, maar de gegevens geven wel een beeld:  

https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/banden/koopgids/banden/de-meest-aanbevolen-merken

Toch kan je volgens onze expert misschien best de maat eens nakijken... Een 255/55 lijkt hem redelijk breed voor een Picasso ... ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/10/2021
, Gereageerd:

www.adac.de/.../ voor de beste merken
Ik koop steeds goedkoop op internet en mijn garagist moet maar genoeg rekenen voor het plaatsen.
www.google.com/search

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/10/2021
, Gereageerd:

De Duitse testaankoop Stiftung Warentest neemt de bandentest van ADAC pechverhelpers over. Geeft specifieker types banden van een merk aan. Kijk voor België meer naar nat wegdek dan naar sneeuw misschien, behalve als je naar de wintersport rijdty. Duits vertalen met Google translate (rechts in uw adresbalk).

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/12/2021
, Gereageerd:

Handig weetje die test resultaten zijn echt uitgebreid super gemakkelijk te vergelijken en kan de keuzen vergemakkelijken

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/12/2021
, Gereageerd:

Handig weetje die test resultaten zijn echt uitgebreid super gemakkelijk te vergelijken en kan de keuzen vergemakkelijken

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021

En wat met het reservewiel? Op zomerband laten staan bij de 4 winterbanden?
En wanneer wisselen? Blijf ik beter eerder/langer rijden op de zomer- of op de winterbanden?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2021
, Gereageerd:

Het is aan te raden je reservewiel gelijk te schakelen met de andere 4 qua constructie, in concreto betekent dit dat je dus best een set van 5 ipv 4 banden per type aanschaft en dit voor de wegconformiteit. Dit extra gevoel van veiligheid zal je in aankoop dus ongeveer een 4- à 500 euro extra kosten (je hebt een extra zomer en een extra winterwiel nodig). Los van het extra plaatsverlies bij stockage, meer gewicht in de koffer en meer verbruik. Voor die prijs kan je al eens kijken welke meerkost het meeverzekeren van je banden kost.
Wisselen naar winterbanden doe je best wanneer de temperatuur onder de 7 graden duikt. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2020

Wat met banden voor wagens als Audi A6? Bij de middenklassers scoort bvb Bridgestone goed. Maar voor SUV 1 maat groter slecht. Ik heb maat 225/55R17 moet je dan kijken naar de test van middenklassers of SuV? Niet echt duidelijk.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2020

Hoeveel seizoenen mag je een nieuwe winterband gebruiken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020
, Gereageerd:

Ik denk es gehoord te hebben: 5jaar bij Belgische winters!

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2020

Vraag: Heb nu 275/45/20V op wagen, zie enkel een maat 235/, kan deze bandenmaat op mijn huidige velg?

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/11/2020
, Gereageerd:

Dat gaat niet lukken, de breedte van velg en band (275 is breedte in mm) moeten overeenkomen.

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies