Koopgids

Koopgids banden

17 december 2021
banden koopgids

De banden zijn de enige contactpunten van je auto met het wegdek. Waarop moet je letten als je deze essentiële onderdelen koopt? 

Het Europees bandenlabel

Indicator van prestaties

Sinds 1 november 2012 moeten alle banden, die na 1 juli van datzelfde jaar werden geproduceerd, een Europees label dragen. Dit geldt voor alle voertuigen, ook de bedrijfswagens, maar niet voor motoren en ook niet voor banden die een nieuw loopvlak hebben gekregen en voor 4x4 terreinbanden. Op dit label vind je als potentiële klant informatie over de rolweerstand en het energieverbruik, over het remgedrag bij nat weer en over het rolgeluid. Sinds mei 2021 wordt er ook op aangegeven of de band geschikt is voor op sneeuw of ijs.

Bandentest veel uitgebreider

Elk seizoen opnieuw voeren wij, samen met de Duitse automobielvereniging ADAC, een test uit van de zomer- en winterbanden die dan op de markt zijn. Maar is dat wel nodig? Want op het EU-label vind je toch al veel info?

Een vergelijking tussen die info en wat wij testen, blijkt dat onze tests veel verder gaan en veel uitgebreidere resultaten geven. Zo geeft het EU-label geen info over de prestaties van de banden op een droog wegdek, terwijl uit onze tests blijkt dat ook daar heel wat verschillen te noteren vallen tussen de verschillende banden. Op een nat wegdek geeft het Europees label wel aan hoe goed de band remt, met de hulp van het antiblokkeersysteem (ABS), maar daarmee weet je niet wat het risico op aquaplaning is bij deze band. Aquaplaning komt voor wanneer er zich, bij een stortbui, een grotere hoeveelheid water voor de band ophoopt dan dat de band kan verwerken. Daardoor ontstaat een laagje water tussen de band en de ondergrond en verliest de band grip op het wegdek. Die aquaplaning kan zich in de rijrichting voordoen en ook zijwaarts, in bochten. Het is dus vrij cruciaal om te weten of je band hier goed mee overweg kan. Ook hoe de band reageert op jouw stuurinstructies vind je terug in onze testresultaten.

De indicatie over sneeuw en ijs op het Europees bandenlabel geven aan of de band geschikt is voor in deze weersomstandigheden, vooral voor de Scandinavische markt. Ook op dit vlak geven onze tests meer gedetailleerde resultaten.

Wat betreft het geluid dat de banden maken, meten wij niet alleen dit geluid buiten de wagen, maar ook wat je hoort als je in de wagen zit.Dit label geeft enkele inlichtingen over de band, maar helaas niet alle. Het beperkt zich helaas tot de rolweerstand, de wegligging bij nat weer en het aantal geproduceerde decibels. De twee eerste criteria worden gequoteerd aan de hand van de letters A tot G.

Zijn goedkope “exotische” banden gevaarlijk?

De laatste jaren duiken er in onze winkels heel wat bandenmerken uit het Verre Oosten op, vaak tegen erg lage prijzen. Deze banden dragen het Europees bandenlabel, anders mochten ze bij ons niet worden verkocht. Maar uit onze tests blijkt wel dat de prestaties van deze banden, van merken als Goodride, Sunny, Wanli en Nankang vaak (sterk) onder het gemiddelde presteren, (wat je ook zult zien in onze koopwijzer). En niet alleen zijn ze van minder goede kwaliteit, ze zijn ook bijzonder vervuilend en, in bepaalde omstandigheden, gewoonweg gevaarlijk. Ons aankoopadvies luidt in het algemeen dat je deze goedkope banden het best links laat liggen en iets meer betaalt voor meer kwaliteit.
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

19 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/12/2021

Alleseizoensband af te raden???Ik kan dat gerust tegenspreken.Ik rij met een Peugeot 3008 SUV van het jaar 2017.Daarop waren standaard continental ContiCrosscontact LX2 225/55/18V gemonteerd.Dus uit ervaring sprekend, ik heb 40 000 km afgelegd in alle omstandigheden, zowel winter(sneeuw) als zomer(heet) met deze banden.
En laat me eerlijk zijn, als je met autorijden bezig bent en niet met je GSM voldoen deze uitstekend in alle omstandigheden zonder bandenwissel.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2021
, Gereageerd:

Onze experts hebben recent nog 7 alleseizoensbanden getest die op grotere wagens passen en zijn tot de bevinding gekomen dat de fabrikanten er niet in slagen om de resultaten van zomer- of winterbanden te evenaren. Voor dit onderzoek testten we de bandmaat 235/55 R17 binnen de merken Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Nokian, Uniroyal en Vredestein. Van zodra de temperaturen oplopen worden de prestaties van de banden bijzonder wisselvallig en nogal wiebelig. En op een besneeuwd wegdek scoort geen enkele band goed, “behoorlijk” is het hoogst haalbare. Meer info vind je nog hier: https://www.test-aankoop.be/acties/mobiguide/info/cars/alleseizoensbanden-falen-opnieuw ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/12/2021

Vroeger Michelin altijd bij de besten. Nu ook niet meer het geval.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2021

Bijvoorbeeld p de eerste plaats voor zomerbanden staat Dunlop met op 2 belangrijke testonderdelen ... 2 maal 1 ster minder dan de Continental. Achter de sterren hoort wschl. een getal dat men afrondt naar x aantal sterren. Waarom hanteren jullie een dergelijk op het eerste gezicht ronduit verwarrend systeem. Het lijkt wel de nutriscore! Zet toch de echte cijfers.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/12/2021
, Gereageerd:

De sterren in tabellen zijn zeer onoverzichtelijk. De oude plussen en minnen waren makkelijker en sneller te lezen.
Een slechte score kon je meteen zien.
Nu is een slechte score van 1 ster nog altijd een 'Ster' en geen 'Dubbele Min'.
Echte scores, aangevuld met een kleurtje op de achtergrond zouden nóg beter zijn !

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2021
, Gereageerd:

Wat je schrijft is inderdaad correct: bepaalde aspecten wegen zwaarder door dan andere waardoor een band die minder sterren heeft voor lichtere criteria toch beter is. Ik geef je bevindingen hieromtrent verder intern door. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2021

Voor Picasso 1500cc van 2011
Met banden maat 255/55R/16 maar vind nergens deze maat ?
Wat Nu

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/10/2021
, Gereageerd:

Beste Clement, we testen jaarlijks 2 courante bandenmaten. Het is natuurlijk niet mogelijk om alle maten te testen.  

Voor lezers met een afwijkende bandenmaat die we niet hebben getest verzamelen we de historische gegevens van alle testen en geven we een advies op het niveau van het merk. Geen exacte wetenschap, maar de gegevens geven wel een beeld:  

https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/banden/koopgids/banden/de-meest-aanbevolen-merken

Toch kan je volgens onze expert misschien best de maat eens nakijken... Een 255/55 lijkt hem redelijk breed voor een Picasso ... ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/10/2021
, Gereageerd:

www.adac.de/.../ voor de beste merken
Ik koop steeds goedkoop op internet en mijn garagist moet maar genoeg rekenen voor het plaatsen.
www.google.com/search

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/10/2021
, Gereageerd:

De Duitse testaankoop Stiftung Warentest neemt de bandentest van ADAC pechverhelpers over. Geeft specifieker types banden van een merk aan. Kijk voor België meer naar nat wegdek dan naar sneeuw misschien, behalve als je naar de wintersport rijdty. Duits vertalen met Google translate (rechts in uw adresbalk).

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/12/2021
, Gereageerd:

Handig weetje die test resultaten zijn echt uitgebreid super gemakkelijk te vergelijken en kan de keuzen vergemakkelijken

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/12/2021
, Gereageerd:

Handig weetje die test resultaten zijn echt uitgebreid super gemakkelijk te vergelijken en kan de keuzen vergemakkelijken

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021

En wat met het reservewiel? Op zomerband laten staan bij de 4 winterbanden?
En wanneer wisselen? Blijf ik beter eerder/langer rijden op de zomer- of op de winterbanden?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2021
, Gereageerd:

Het is aan te raden je reservewiel gelijk te schakelen met de andere 4 qua constructie, in concreto betekent dit dat je dus best een set van 5 ipv 4 banden per type aanschaft en dit voor de wegconformiteit. Dit extra gevoel van veiligheid zal je in aankoop dus ongeveer een 4- à 500 euro extra kosten (je hebt een extra zomer en een extra winterwiel nodig). Los van het extra plaatsverlies bij stockage, meer gewicht in de koffer en meer verbruik. Voor die prijs kan je al eens kijken welke meerkost het meeverzekeren van je banden kost.
Wisselen naar winterbanden doe je best wanneer de temperatuur onder de 7 graden duikt. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2020

Wat met banden voor wagens als Audi A6? Bij de middenklassers scoort bvb Bridgestone goed. Maar voor SUV 1 maat groter slecht. Ik heb maat 225/55R17 moet je dan kijken naar de test van middenklassers of SuV? Niet echt duidelijk.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2020

Hoeveel seizoenen mag je een nieuwe winterband gebruiken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020
, Gereageerd:

Ik denk es gehoord te hebben: 5jaar bij Belgische winters!

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2020

Vraag: Heb nu 275/45/20V op wagen, zie enkel een maat 235/, kan deze bandenmaat op mijn huidige velg?

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/11/2020
, Gereageerd:

Dat gaat niet lukken, de breedte van velg en band (275 is breedte in mm) moeten overeenkomen.

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies