Hoe wij testen

Hoe testen wij banden?

08 januari 2018

08 januari 2018
Banden vormen het enige punt van contact tussen je auto en de weg. Je moet er dus 100 % op kunnen vertrouwen. Wij onderwerpen ze dan ook aan de strengste tests. Want jouw veiligheid staat op het spel!

Prestaties op nat wegdek

Vooral de prestaties op een nat wegdek laten vaak te wensen over, zowel bij winterbanden als bij zomer- en alleseizoensbanden. De banden worden getest bij de gemiddelde temperatuur van het seizoen waarvoor ze bedoeld zijn. Alleseizoensbanden worden bij beide temperaturen getest.

  • Remprestaties. We beoordelen de remprestaties van de banden met ABS op asfalt en op beton bij constante regen. Hiervoor meten we 5 keer na elkaar welke afstand ze nodig hebben om te vertragen van 80 tot 20 km/uur. Daarna beoordelen we de gemiddelde remafstand.
  • Voorwaartse aquaplaning. De auto rijdt over een baan met 7 mm water van constante regen op de linkerhelft. De linkerwielen rijden dus door het water, de rechterwielen op droog wegdek. Op een bepaald moment versnelt de testrijder tot de banden grip verliezen op de natte ondergrond. We noteren de snelheid waarbij dit gebeurt. Deze test voeren we 6 keer uit. Daarna beoordelen we de gemiddelde snelheid waarbij de banden last krijgen van aquaplaning.
  • Zijdelingse aquaplaning. De auto rijdt over een cirkelvormige baan met een diameter van 200 m, waarvan een stuk van 20 m bedekt is met 7 mm water van constante regen. In het begin rijdt hij 70 km/uur, maar bij elke ronde versnelt hij 5 km/uur tot hij 100 km/uur rijdt met de wielen in dezelfde positie. Wanneer hij over het natte stuk rijdt, neemt de zijdelingse versnelling af en kan hij van zijn koers afwijken. Bij elke ronde wordt die snelheidsvermindering geregistreerd door een versnellingssensor in het midden van de auto. Vervolgens beoordelen we de gemiddelde vertraging.
  • Wegligging. Bij deze test rijdt de auto tegen maximale snelheid (tot de limiet voor de stabiliteit) over 1 900 m nat wegdek bij constante regen. We meten elke rondetijd, terwijl de testrijders tijdens twee rondes de wegligging beoordelen. Daarna beoordelen we de gemiddelde tijdsduur en de ervaringen van de testrijders.
  • Bochten. De testrijders rijden zo snel mogelijk (tot de limiet voor de stabiliteit) over een cirkelvormige asfaltbaan bij constante regen. We meten de tijdsduur van 5 opeenvolgende rondes. Hoe sneller de tijd, hoe hoger de snelheid die de banden aankunnen en hoe beter ze zijn.