Dossier

Zo houdt u uw banden in topvorm

29 november 2016
Banden betrouwbaarheid

29 november 2016
Een band biedt maar een goed rijcomfort en gaat lang mee als er goed zorg voor wordt gedragen. Maar op welke aspecten moet u letten om uw banden een lang leven te geven?

Welke druk?

De druk van de banden is een essentieel element. Te veel of te weinig druk kan de wegligging in gevaar brengen, de slijtage van de banden bevorderen en het brandstofverbruik de hoogte in jagen. Een onvoldoende opgeblazen band (hoe miniem ook) kan oververhitten en kan elk moment barsten. De slijtage van het rijvlak wordt sterker op de zijkanten en het brandstofverbruik zal hoger liggen. De flank van uw band kan zelfs verslijten indien het gebrek aan druk groot is. Omgekeerd zal het rijvlak van een te veel opgeblazen band veel sneller afslijten in het midden. Het is veel kwetsbaarder wanneer u op een vervormde weg of over puin rijdt.

Neem de handleiding erbij

De druk die door de constructeur wordt voorgeschreven, staat aangegeven in de gebruikshandleiding van het voertuig, op de binnenkant van het luikje van de tank of op de zijkant van het portier. Deze kan variëren in functie van de belasting, de snelheid en het type band. Indien u twijfelt, vraagt u het best raad aan een specialist (garagist, bandenhandelaar enz.). In principe moet u de druk van uw banden om de drie tot vier weken controleren.

Digitale drukmeters genieten de voorkeur

Gebruik voor het meten van de bandenspanning bij voorkeur toestellen met digitale aflezing; ze zijn nauwkeuriger dan hun analoge broertjes. De test die we onlangs (in 2015) hebben uitgevoerd, toont aan dat de individuele drukmeters die in de handel verkrijgbaar zijn, hun kerntaak goed tot zeer goed volbrengen: allemaal meten ze de druk tot op minder dan 0,1 bar nauwkeurig. Hun prijzen lopen wel sterk uiteen. Voor het overige zien we voornamelijk verschillen in gebruiksgemak. De toestellen die in benzinestations ter beschikking staan om de bandenspanning te controleren en te corrigeren, vertonen meestal een uitstekende nauwkeurigheid, maar er zijn spijtige uitzonderingen op de regel. Bovendien moet u in sommige benzinestations betalen voor de service.

Enkele vuistregels

Bij het meten en regelen van de druk van de banden mag u de volgende punten niet over het hoofd zien:

  • corrigeer nooit de druk van een warme band (een drukstijging tijdens het rijden is normaal);
  • schroef de doppen van de ventielen correct vast want zij beschermen de klep tegen stof en vuil, en ze voorkomen lekken;
  • vervang ontbrekende ventieldoppen onmiddellijk;
  • vergeet niet om ook het reservewiel te controleren. In principe moet dit een iets hogere druk dan normaal hebben.

Afdrukken Versturen via e-mail