Dossier

Zo houd je jouw banden in topvorm

29 november 2016
Banden betrouwbaarheid

29 november 2016
Een band biedt maar een goed rijcomfort en gaat lang mee als er goed zorg voor wordt gedragen. Maar op welke aspecten moet je letten om je banden een lang leven te geven?

Welke slijtage?

De wet verbiedt het gebruik van banden met minder dan 1,6 mm rubber op tweederde van het rijvlak. Een versleten band kan leiden tot slippartijen in bochten, vooral op een vochtig wegdek. Denk er ook aan dat een versleten band erg gevoelig is voor aquaplaning.

Hoe slijtage vaststellen?

Je kunt de slijtage van jouw banden afmeten aan de hand van de "Tread Wear Indicators". Deze zitten, in de vorm van een figuur met de letters "TWI", verzonken in het profiel van de band, maar komen gelijk te liggen met het bandenoppervlak als het rubber nog slechts 1,6 mm dik is, wat het wettelijke minimum is voor de bandendikte. Je kunt dan nog je banden vervangen alvorens je in overtreding bent. In de gespecialiseerde handel vindt men ook kleine meters om de diepte van het reliëf te meten.

Een band moet zo regelmatig mogelijk afslijten. Indien je onregelmatige slijtage vaststelt, moet je jouw garagist raadplegen.

Wieluitlijning

Indien de voorbanden aan één kant meer afgesleten zijn dan aan de andere, dan moet je de wieluitlijning van de voortrein controleren. Indien de slijtage van de voorbanden onregelmatig verloopt, laat dan de banden uitlijnen en de ophanging controleren. Uitstulpingen en zwellingen op de flanken of het rijvlak wijzen erop dat de binnenbekleding of de luchtkamer beschadigd is en dat de band moet worden vervangen.

Gelijk op beide assen

De slijtage moet equivalent zijn op elk van beide assen. Als een van de banden voor- of achteraan te ver is afgesleten, moet je beide banden vervangen. Onze tests wijzen immers uit dat bij een erg verschillende slijtage tussen de voor- en de achteras het risico op slippen stijgt bij het manoeuvreren of veranderen van rijstrook op een vochtig wegdek.