Dossier

Autobanden, waarop letten?

27 januari 2017
banden

Een band biedt maar een goed rijcomfort en gaat lang mee als er goed zorg voor wordt gedragen. Maar op welke aspecten moet u letten om uw banden een lang leven te geven?

Welke slijtage?

De wet verbiedt het gebruik van banden met minder dan 1,6 mm rubber op tweederde van het rijvlak. Een versleten band kan leiden tot slippartijen in bochten, vooral op een vochtig wegdek. Denk er ook aan dat een versleten band erg gevoelig is voor aquaplaning.

Onregelmatige slijtage? Naar de garage!

Een band moet zo regelmatig mogelijk afslijten. Indien u onregelmatige slijtage vaststelt, moet u uw garagist raadplegen. Banden bevatten slijtage-indicatoren (vaak TWI op de zijkanten, vlakbij de rijstrook). Deze indicatoren zitten verzonken in de tekening van de band en verschijnen wanneer er slechts 1,6 mm rubber meer overblijft. U kunt dan nog uw banden vervangen alvorens u in overtreding bent. In de gespecialiseerde handel vindt men ook kleine meters om de diepte van het reliëf te meten.

Wieluitlijning

Indien de voorbanden aan één kant meer afgesleten zijn dan aan de andere, dan moet u de wieluitlijning van de voortrein controleren. Indien de slijtage van de voorbanden onregelmatig verloopt, laat dan de banden uitlijnen en de ophanging controleren. Uitstulpingen en zwellingen op de flanken of het rijvlak wijzen erop dat de binnenbekleding of de luchtkamer beschadigd is en dat de band vervangen moet worden.

Gelijk op beide assen

De slijtage moet equivalent zijn op elk van beide assen. Anders wordt aanbevolen om de voor- en achterbanden te verwisselen, vooral indien de banden op de achteras het meest afgesleten zijn. Onze tests wijzen immers uit dat bij een erg verschillende slijtage tussen de voor- en de achteras het risico op slippen stijgt bij het manoeuvreren of veranderen van rijstrook op een vochtig wegdek.