Nieuws

VW ID.3 zet de standaard voor de nieuwe generatie wagens

21 oktober 2020

“Even belangrijk als de Beetle of de Golf”, wordt gezegd. De verwachtingen voor de ID.3, de eerste volledig elektrische wagen van Volkswagen, zijn torenhoog. En op het vlak van veiligheid worden die – op enkele aandachtspunten na - ingelost.

Zelden werd naar een model zo uitgekeken als naar de Volkswagen ID.3. Het is het eerste volledig elektrisch aangedreven model van de Duitse autobouwer en zou een gamechanger kunnen zijn binnen de auto-industrie. Maar hoe scoort hij op het vlak van veiligheid? Samen met Euro NCAP hebben we getest hoe inzittenden, zowel volwassenen als kinderen, worden beschermd, hoe de wagen reageert op zwakke weggebruikers en hoe hij de bestuurder ondersteunt om ongevallen te vermijden.

Nieuwste technieken

Om de veiligheid van zowel inzittenden als andere weggebruikers te garanderen, heeft Volkswagen alvast op geen cent gekeken. Zo is het AEB-systeem (Automatic Emergency Braking of automatisch noodremsysteem) standaard ingebouwd, net als een Multi-collision brake, die de remmen meteen dichtgooit na een aanrijding om verdere impact te vermijden, en een geavanceerd e-call-systeem dat de hulpdiensten verwittigt bij een ongeval. Dit komt bovenop de standaard uitrusting van airbags, snelheidsbegrenzing en rijstrookondersteuning.

Inzittenden goed beschermd

Zit je in een Volkswagen ID.3, dan zit je behoorlijk veilig. Zeker wat betreft de bescherming van kinderen scoort dit model uitstekend, zowel bij een frontale als een zijdelingse crash. I-Size- kinderstoelen zijn zowel op de passagiersstoel als op de stoelen links en rechts achteraan te bevestigen veilig te bevestigen.
Als volwassene ben je, vooraan in de wagen, prima beschermd bij een frontale test en bij een aanrijding met een vast object, bv. een muur. Ook bij een zijdelingse aanrijding met een andere wagen blijft de schade beperkt.

Even uitkijken is het wel bij de andere zijdelingse testen. Bij een aanrijding van opzij met een paal is er kans op gekneusde ribben bij de bestuurder. Wordt de wagen aan de passagierskant aangereden, dan blijkt de bestuurder al te veel naar de kant van de impact te worden geslingerd. Op dit vlak scoren verschillende andere modellen, waaronder ook de VW Golf, beter.

Aanrijdingen succesvol vermeden

Steeds meer wordt geprobeerd om botsingen te vermijden door software in te bouwen die de bestuurder ondersteunen in geval van nood. Bij de ID.3 is hier succesvol op ingezet. Het automatisch noodremsysteem reageert secuur als je al te dicht op een ander voertuig nadert. Als bestuurder wordt je alertheid gemonitord op basis van je stuurbewegingen (dus geen camera die in de gaten houdt of je al of niet in slaap valt), de rijstrookondersteuning grijpt in als je van het rechte pad afwijkt.

Ook de noodzakelijke functies om een aanrijding met een zwakke weggebruiker te vermijden, zijn aanwezig. Een overstekend kind, een voetganger of fietser aan de kant van de weg … die worden zonder problemen opgemerkt door het AEB-systeem. Enig voorbehoud is er bij een voetganger die een straat oversteekt die jij net wil indraaien, die niet altijd meteen tot een reactie leidt. Maar op dit vlak scoort de ID.3 niet beter dan andere modellen.

Lat ligt hoog

Volkswagen heeft van de ID.3 geen haastwerk gemaakt, wat wordt beloond met vijf sterren op vijf voor veiligheid. Enkele aandachtspunten bieden nog ruimte voor verbetering bij een update, maar in het algemeen legt VW de norm op het vlak van veiligheid behoorlijk hoog. Volgt de concurrentie op dit vlak, dan zullen het vooral de autonomie en de prijs die de doorslag zullen geven op de markt van de elektrische wagens.

Ben je zelf op zoek naar een (elektrische) wagen, dan kun je de testresultaten van meer dan 200 auto’s vergelijken in onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer