Nieuws

Waarom de VW ID.Buzz gevaarlijker is voor een voetganger dan een pick-up

12 december 2022
Ford Ranger vs. VW ID.Buzz

Zowel het Volkswagen-busje als de Ford Ranger scoren goed op de Euro NCAP-crash tests, maar de mogelijke impact op een voetganger is groter bij de ID.Buzz.

De nagelnieuwe VW ID.Buzz, de hedendaagse versie van het iconische “Volkswagen-busje”, kan bij een aanrijding gevaarlijker zijn dan een pick-up zoals de Ford Ranger/Volkswagen Amarok. Dat blijkt uit de crash tests van Euro NCAP.

"Gevaarlijke" pick-up vs. "sympathieke" busje

De VRU-score is het resultaat van de veiligheidstest bij een aanrijding met voetgangers en fietsers. Hoe hoger, hoe veiliger.

Pick-up’s komen vaak niet zo positief in het nieuws. Ze worden gezien als te groot en daardoor te gevaarlijk voor in het verkeer. Ook het zicht dat de chauffeur heeft, zeker op wat vlak voor de auto gebeurt, is wel eens het onderwerp van discussie. Daartegenover staat het alom bekende Volkswagen-busje, dat een hip en lieftallig imago heeft en wordt geassocieerd met avontuur en onbezorgde roadtrips.

De VRU-score is het resultaat van de veiligheidstest bij een aanrijding met voetgangers en fietsers. Hoe hoger, hoe veiliger.

Maar zowel de Ford Ranger (en de Volkswagen Amarok, die technisch volledig identiek is), de “agressieve” pick-up, als de VW ID.Buzz, het sympathieke busje, doen het erg goed in de recente crash tests van Euro NCAP. Beide modellen behalen vijf sterren, het maximum. Ze zijn uitgerust met de noodzakelijke airbags, beschermen inzittenden goed tegen bv. een whiplash en hebben heel wat rijhulpsystemen aan boord om aanrijdingen te vermijden.

Minder verwondingen bij botsing met Ford Ranger

Het enige grote verschil in de resultaten zien we bij de simulatie van een aanrijding met een voetganger. Algemeen wordt aangenomen dat een zware pick-up van bijna 2 500 kg dan het meeste schade aanricht. Maar uit de testresultaten blijkt het tegendeel. “Als een Ford Ranger een voetganger aanrijdt, blijven de gevolgen voor die persoon, d.w.z. de verwondingen aan hoofd, bekken en benen, vrij beperkt”, vertelt onze expert Steve Mestdagh. “Ford heeft duidelijk geïnvesteerd in het ontwerp van de voorzijde en de motorkap om de impact op zwakke weggebruikers tot een minimum te beperken.” Bij de VW ID.Buzz zien we een ander resultaat. “Als die - met bijna 2 400 kg amper lichter dan de Ranger overigens - een voetganger opschept, zien we duidelijke verwondingen aan het bekken. De voorzijde is rigider en geeft minder mee bij een botsing.”

De impact van de voorzijde van de Ford Ranger op een voetganger blijft relatief beperkt.

Daarom krijgt het busje een score van slechts 60 % voor de veiligheid van zwakke weggebruikers, en de Ranger/Amarok een score van 74 %. De ID.Buzz is daarmee de slechtste van de klas op dit vlak, de Ranger zit in de middenmoot. De Lexus RX scoort hier het best met 89%.

Botsing vermijden steeds belangrijker

Ondanks die mindere score van de ID.Buzz op een van de tests blijft de algemene score van vijf sterren erg goed. Dankzij de complete uitrusting op het vlak van veiligheid kun je er met een gerust hart mee op weg. “De score toont het steeds grotere belang van de rijhulpsystemen aan”, aldus Mestdagh. “Slaagt een model erin om aanrijdingen te vermijden, door voetgangers en fietsers goed op te merken en meteen te remmen, dan heb je al een erg veilige wagen. Al is het natuurlijk altijd beter als je tegelijkertijd ook in een goed en veilig ontwerp van je wagen investeert.”

Wil je alle testresultaten van Euro NCAP bekijken? Dat kan hier.

Op zoek naar een goede en veilige auto? Check dan onze koopwijzer van elektrische en plug-in-hybride auto’s.

Naar de koopwijzer auto's