Nieuws

SUV's en pick-ups boeken vooruitgang op vlak van veiligheid

10 december 2020

Kia Sorento, Land Rover Defender en Isuzu D-Max deden het alle drie zeer goed in de meest recente crashtests. Het grotere risico dat ze betekenen voor medeweggebruikers wordt zo veel mogelijk gecounterd met rijondersteuning.

Pick-ups en SUV’s hebben niet altijd een goede reputatie op het vlak van veiligheid. De laatste crashtests van Euro NCAP tonen aan dat dit niet altijd terecht is.

Inzittenden prima beschermd

De Isuzu D-Max toont in de crashtests vooral een zeer goede bescherming van de inzittenden, met standaard noodrembekrachtiging of AEB en een airbag tussen bestuurder en passagier in. Bij een zijdelingse aanrijding zit je goed beschermd en ook de kans op een whiplash wordt beperkt. Enkel bij een frontale aanrijding zouden bepaalde lichaamsdelen, vooral borst en knie, wel eens gekwetst kunnen geraken.

Ook de impact op het andere voertuig zou bij zo’n botsing vrij groot zijn bij deze pick-up. De aanwezigheid van een e-call-systeem, dat meteen de hulpdiensten verwittigt na een crash, en een multi-collision-brake, die de remmen na een ongeval dichtgooit om verdere averij te vermijden, krikken de score alsnog op tot vijf sterren.

Ontwijken is essentieel

Ook de Kia Sorento en de Land Rover Defender hebben hun gewicht niet mee als het aankomt op de veiligheid van andere weggebruikers of van andere voertuigen in een aanrijding. Maar de Defender is wel goed uitgerust om aanrijdingen zo goed mogelijk te vermijden. Wat betreft de zwakke weggebruiker heeft hij enkel moeite om een voetganger te detecteren wanneer die een straat oversteekt waar je in afdraait. Ook een voetganger achter de wagen wordt niet altijd goed genoeg opgemerkt. De rijondersteuning om niet van het eigen rijvak af te wijken en om tijdig te remmen voor een ander voertuig, werken dan weer prima.

Hoe belangrijk die technologie om andere/zwakke weggebruikers te ontwijken wel is, blijkt vooral bij de Kia Sorento. Als het met dit model toch tot een aanrijding komt met een voetganger of een fietser, is de kans op een hoofdblessure vrij groot.

Seat Leon is beste van de VW-familie

Ook de Volkswagen-familie schoof aan bij de laatste crash test. De Audi A3 en de Seat Leon, beide op hetzelfde onderstel gebouwd als de laatste VW Golf, behaalden het maximum van vijf sterren. Toch ligt de score van de Seat nog net iets hoger dan die van zijn VW-neef, dankzij een excellente score wat betreft de bescherming van de inzittenden. Zowel bij een frontale, een zijdelingse als een achterwaartse aanrijding ben je in deze wagen goed beschermd.

Honda en Hyundai laten sterren liggen

Ook de (elektrische) Honda “e” en de meest recente Hyundai i10 werden getest op hun veiligheid, maar deze modellen scoren minder goed, met respectievelijk vier en drie sterren. Bij Honda is de bescherming van de inzittenden nog goed, zij het niet uitzonderlijk, maar werd er onvoldoende geïnvesteerd in de bescherming van zwakke weggebruikers en in systemen voor rijondersteuning. Bij Hyundai zijn de resultaten over het algemeen zeer middelmatig.

De volledige testresultaten vind je op de website van Euro NCAP.

Ben je op zoek naar een betrouwbare wagen op jouw maat? Check dan onze koopwijzer auto’s.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

19 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/03/2021

Heeft iemand ervaring met de Ford Galaxy hybride met automaat.
Lees veel negatieve ervaring met de automaat.
Graag enige info aub. Voor de verkopers is dit "de" ideale wagen, maar...
verkoperspraat moet men niet altijd geloven.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

Ik rij al sinds 1983 met verschillende merken, dit zowel prive als voor het werk (grote verscheidenheid van merken). Door mijn ervarningen, zowel onderhoud en betrouwbaarheid, comfort en veiligheid, voel ik mij het meest op mijn gemak in een Ford Mondeo. Mijn auto's moeten mij allemaal minstens 15 jaar zonder enig probleem kunnen verder helpen. De Mondeo is daarom te veel onder gewaardeerd. Het was een Belg, dus nog steeds zéér goed.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/06/2020

Reeds jaren met BMW de volgende is terug een BMW,
ik ben zeer tevreden tot zover geen klachten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/01/2021
, Gereageerd:

sinds 2001 BMW rijder en nog geen enkel probleem gehad. Wissel wel elke 4 jaar van auto.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/06/2020

Mijn polo volkswagen gemaakt in Vorst (Brussel) in 2009 heeft er 114.000 km op zitten. Nog geen enkel probleem gehad. Tot nu toe alleen maar nieuwe banden gekocht en mijn wagen gaat jaarlijks op onderhoud.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2020

Kritisch zijn... Is best nodig in deze tijden. Toch wil ik een kleine "kanttekening" maken bij deze cijfers. Hoeveel procent voertuigen uit Europa? Uit Azië? Meer dan 40.000 mensen namen deel aan deze bevraging? België telde in 2019 zomaar eventjes 5.889.210 personenwagens. Dit laatste geeft, en daar ben ik 300 % van overtuigd, een zwaar vertekend beeld. Hoe meer voertuigen er van een bepaald merk rondrijden, hoe meer problemen er kunnen opduiken en lopen die cijfers natuurlijk op. Zouden leasingmaatschappijen ons misschien wat cijfers kunnen bezorgen uit hun ervaringen met de verschillende merken? Wat volgens mij ook niet helemaal correct is, is dat een merk uit een grote groep zoals VAG slechte scores krijgt terwijl de"broertjes" die problemen niet kennen terwijl dezelfde onderdelen gebruikt worden. Wat men ook niet meldt (of durft te melden) zijn de torenhoge reparatiekosten van de "hogere prijsklasse". Uit meerdere bronnen verneem ik dat daar niet de volledige waarheid wordt verteld. (Niet deelnemen aan deze bevraging bv.). Jullie doen als consumentenorganisatie jullie uiterste best om dit net wel te verkrijgen.
Mijn eigen vaststellingen na 30 jaar autorijden:
1. mijn eerste wagen Mitsubishi Colt 1984: niet stuk te krijgen enkele carrosserieproblemen wat destijds gekend was.
2. Opel kadett E: katastrofaal geval. Meerdere malen in garantie binnen gegaan voor tal van problemen: versnellingsbak, waterpomp, elektrische problemen . Blij dat hij weg was
3. Vw Vento 1995: laatste TD versie: problemen met eco systeem, bestuurdersdeur vervangen na ...1 jaar wegens doorgeroest, na 6 jaar overal roestproblemen, drukverlies op één van de cilinders vastgesteld na 6 maanden maar (binnen de normen), olieverbruik (binnen de norm)
schuifdak stuk . Toch nog 230.000 km meegereden.
4. Citroên Xsara 16 benzine: lager op versnellingsbak defect en vervangen en voor de rest niks van problemen tot 170.000 km.
5. Peugeot 308 sw van 2009: heb ik nog steeds in mijn bezit: 220.000 km. achteras stuk na 200.000 km (torsiestang gebroken , een gekend probleem) en radiator van verwarming verstopt .
6. Peugeot partner 1.9 d. doorgeroest (1 jaar gehad voor hobby kinderen) voor de rest geen problemen gehad.
7. Hyundai H200 (tweedehands gekocht op hoge leeftijd 12 jaar): hoofdpolie op krukas versleten en vervangen, voor de rest geen problemen tot ik deze verving in 2017.
8. Peugeot Expert 2017 2.0D: nieuw model: ondertussen al 3 terugroepacties en goede service gekregen. Bug in programmatie gehad en opgelost (gratis update gehad).

Mijn vraag aan jullie? Electronica in de wagens? Een verbetering? Ik geloof het niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/02/2020

Waar kan ik de volledige lijst vinden van de auto's?
Ik zou graag weten hoe de VW Tiguan scoort maar die staat niet in de tabel van de SUVs
In de koopwijzer heeft die een score van 62, maar dat is geen betrouwbaarheidsscore denk ik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/03/2020
, Gereageerd:

Hallo Jos, bedankt voor je vraag en sorry voor de late respons. In het resultaat van de PS zit eigenlijk alles: technische aspecten, prestaties, verbruik, uitstoot maar ook betrouwbaarheid van het merk en model.  Naast de info op merk en model niveau in de PS via volgende link te consulteren :

https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/auto-s/test/koopwijzer-autos/vw-tiguan-ii-suv-c-5

kunnen onze specialisten ook de score op versie niveau extra delen voor ‘VW Tiguan (2016-) 1400 P’:  95/100. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/02/2020

The Last 15 Years I had 2 Hyundai's Tuscan =11years no breadowns A Getz 15 years new engine after 6years but only had to pay for a service as it was a major know problem with that engine. Know a Kia Sportage also no problems but the GPS out of date the only problem with the Sportage is the storage place in the front compartment.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/01/2020

Rij momenteel met mijn 5de Ford over een periode van 37 jaar (800.000 km), over het algemeen tevreden en weinig problemen gehad . Denk dat rijstijl en onderhoud ook wel een grote invloed hebben op de vraag" welke auto is meest betrouwbare"

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/02/2020
, Gereageerd:

Rijstijl heeft zeker een invloed op je wagen, maar we hebben 40 000 deelnemers hier. Dus dat is ruimschoots voldoende om een correct beeld te geven, ook voor dit criterium :) ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/01/2020

4 maal na elkaar met Toyota Verso gereden (leasing). Prima wagen, heel betrouwbaar. Al is de laatste motor (1600 benzine) wat loom. Maar Toyota heeft de productie gestopt en nog geen vervanger van dit type op de markt. Spijtig!

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/01/2020

Na met 2 Audi's en 2 VW's gereden te hebben rij ik nu met Toyota en wil nooit nog een auto van de VAG-group. Toyota is veel goedkoper in onderhoud en heeft minder reparatie nodig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/01/2021
, Gereageerd:

Dat klopt

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/01/2020

De Japanse en Koreaanse auto's scoren best. Maar de probleemmarges bedragen bij de Europese auto's gemiddeld 5% wat ook niet zo hoog is. Hoeveel dit is bij de Aziatische modellen kan ik niet vinden maar deze zal wel rond 1-2% draaien en dan lijkt me het verschil tussen de twee niet zo spectaculair. We zouden beter onze Europese merken kopen om de eigen economie te stimuleren zoals de VS nu doet. Daar staat natuurlijk de vrijheid van keuze van de bestuurder tegenover ook heel belangrijk.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2020

waarom pas vanaf 15000 euro? Ik denk dat er meer auto's rondrijden onder die prijs dan erboven.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2020

Al 42 jaar en +1.300.000 km probleemloos met Toyota

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2020

Ik rij al sinds 2001 met BMW. Volgende is in bestelling.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2020

Ik rijd al 15 jaar probleemloos met Skoda Octavia. Volgende wagen is zeker van hetzelfde merk.

Community