Nieuws

SUV's en pick-ups boeken vooruitgang op vlak van veiligheid

10 december 2020

Kia Sorento, Land Rover Defender en Isuzu D-Max deden het alle drie zeer goed in de meest recente crashtests. Het grotere risico dat ze betekenen voor medeweggebruikers wordt zo veel mogelijk gecounterd met rijondersteuning.

Pick-ups en SUV’s hebben niet altijd een goede reputatie op het vlak van veiligheid. De laatste crashtests van Euro NCAP tonen aan dat dit niet altijd terecht is.

Inzittenden prima beschermd

De Isuzu D-Max toont in de crashtests vooral een zeer goede bescherming van de inzittenden, met standaard noodrembekrachtiging of AEB en een airbag tussen bestuurder en passagier in. Bij een zijdelingse aanrijding zit je goed beschermd en ook de kans op een whiplash wordt beperkt. Enkel bij een frontale aanrijding zouden bepaalde lichaamsdelen, vooral borst en knie, wel eens gekwetst kunnen geraken.

Ook de impact op het andere voertuig zou bij zo’n botsing vrij groot zijn bij deze pick-up. De aanwezigheid van een e-call-systeem, dat meteen de hulpdiensten verwittigt na een crash, en een multi-collision-brake, die de remmen na een ongeval dichtgooit om verdere averij te vermijden, krikken de score alsnog op tot vijf sterren.

Ontwijken is essentieel

Ook de Kia Sorento en de Land Rover Defender hebben hun gewicht niet mee als het aankomt op de veiligheid van andere weggebruikers of van andere voertuigen in een aanrijding. Maar de Defender is wel goed uitgerust om aanrijdingen zo goed mogelijk te vermijden. Wat betreft de zwakke weggebruiker heeft hij enkel moeite om een voetganger te detecteren wanneer die een straat oversteekt waar je in afdraait. Ook een voetganger achter de wagen wordt niet altijd goed genoeg opgemerkt. De rijondersteuning om niet van het eigen rijvak af te wijken en om tijdig te remmen voor een ander voertuig, werken dan weer prima.

Hoe belangrijk die technologie om andere/zwakke weggebruikers te ontwijken wel is, blijkt vooral bij de Kia Sorento. Als het met dit model toch tot een aanrijding komt met een voetganger of een fietser, is de kans op een hoofdblessure vrij groot.

Seat Leon is beste van de VW-familie

Ook de Volkswagen-familie schoof aan bij de laatste crash test. De Audi A3 en de Seat Leon, beide op hetzelfde onderstel gebouwd als de laatste VW Golf, behaalden het maximum van vijf sterren. Toch ligt de score van de Seat nog net iets hoger dan die van zijn VW-neef, dankzij een excellente score wat betreft de bescherming van de inzittenden. Zowel bij een frontale, een zijdelingse als een achterwaartse aanrijding ben je in deze wagen goed beschermd.

Honda en Hyundai laten sterren liggen

Ook de (elektrische) Honda “e” en de meest recente Hyundai i10 werden getest op hun veiligheid, maar deze modellen scoren minder goed, met respectievelijk vier en drie sterren. Bij Honda is de bescherming van de inzittenden nog goed, zij het niet uitzonderlijk, maar werd er onvoldoende geïnvesteerd in de bescherming van zwakke weggebruikers en in systemen voor rijondersteuning. Bij Hyundai zijn de resultaten over het algemeen zeer middelmatig.

De volledige testresultaten vind je op de website van Euro NCAP.

Ben je op zoek naar een betrouwbare wagen op jouw maat? Check dan onze koopwijzer auto’s.

Naar de koopwijzer